The Rise of the Referral Recruiter, of: hoe haal je het meeste uit employee advocacy?

Peter Boerman Op 20 april 2017
Gem. leestijd 5 min 1449x gelezen
Deel dit artikel:
The Rise of the Referral Recruiter, of: hoe haal je het meeste uit employee advocacy?

Geen betere ambassadeurs van je organisatie dan je eigen medewerkers. Maar hoe krijg je hen zover dat ze voor jou nieuwe mensen gaan werven? 9 tips om meer employee advocacy te kweken.

Iedereen praat erover, al jaren. Referral recruitment zou dé manier zijn om effectief en tegen relatief lage kosten goede medewerkers aan te trekken. Mensen die binnenkomen via mensen die al binnen zíjn, blijven gemiddeld langer, zijn sneller ingewerkt en blijken uiteindelijk zelfs ook meer betrokken bij de organisatie dan mensen die het aanvankelijk zonder zo’n ‘kruiwagen’ moeten stellen.

Het kost wel tijd

Kortom: referral recruitment is niet alleen goedkoop, maar ook nog eens enorm effectief. Hoe komt het dan dat het nog lang niet bij alle werkgevers hoog op de agenda staat? De simpele reden: omdat het ook tijd kost. Tijd, aandacht en een lange adem. Wil je het goed doen, dan is het meer dan even een ‘tientje voor een vriendje’-actie opzetten. Je doet het er niet zomaar even bij. En het is – per definitie – dus ook niet iets dat je als recruiter in je eentje kunt doen.

Actieve ambassadeurs van het werkgeversmerk

Een effectieve referral recruitmentstrategie, daar is de hele organisatie bij betrokken, stelt Geert-Jan Waasdorp. Iedereen werkt dan volgens hem mee: van ceo tot marketeer, van developer tot salesmanager. Wie succes wil hebben met referral recruitment, doet er daarom goed aan een officiële referral recruiter aan te stellen. Iemand die inzet op employee advocacy. Die collega’s omtovert in actieve ambassadeurs van het (werkgevers)merk. In mensen die waardevolle content van de organisatie actief delen met hun eigen netwerk; altijd en overal, online, via social media, of offline.

Een effectieve referral recruitmentstrategie, daar is de hele organisatie bij betrokken

9 Tips voor de referral recruiter

Maar de hamvraag is natuurlijk: hoe krijg je als organisatie je mensen zover? Wat doet de referral recruiter precies om van de medewerkers ook zulke gewaardeerde employee advocates te maken?

#1. Neem het werkgeversmerk als uitgangspunt

Referral recruitment is een zaak van lange adem. Staar je daarom niet blind op de korte termijn en het ad hoc invullen van vacatures. Formuleer een langetermijnstrategie waarin employer branding, interne communicatie en het invullen van cruciale vacatures leidend zijn.

#2. Maak recruitment een gezamenlijk belang

Het succes van elke organisatie staat of valt met de kwaliteit van de medewerkers. Je taak als referral recruiter 2.0 is om mensen ervan bewust te maken dat goede kandidaten aantrekken in het belang is van iedereen in de organisatie. Allereerst om te voorkomen dat vacatures onvervuld blijven en de werkdruk toeneemt. Maar ook omdat iedereen natuurlijk het liefst samenwerkt met capabele collega’s die passen binnen de organisatie.

advocacy slide

#3. Wees zichtbaar in de organisatie

Het is belangrijk dat je als referral recruiter bekend bent bij je collega’s. Zorg dat ze weten waar je mee bezig bent en wat je prioriteiten zijn op korte en langere termijn. Overtuig hen dat jouw prioriteiten ook die van hen zijn. Neem hen mee in jouw verhaal. Borrel, training, overleg, workshop, feestje, project, pizzasessie; grijp elke mogelijkheid aan het gesprek aan te gaan met je interne doelgroep. Inspireer, train en enthousiasmeer hen om vervolgens samen met jou op te trekken.

Borrel, training, feestje, project, pizzasessie; grijp elke mogelijkheid aan om het gesprek aan te gaan

#4. Zet contentmarketing in voor internal én employer branding

Contentmarketing is het op het juiste moment aanbieden van relevante informatie aan je arbeidsmarktdoelgroepen, zodat je elkaar leert kennen en een relatie kunt aangaan. Denk hierbij niet alleen aan externe doelgroepen, maar ook aan je eigen medewerkers. Vertel verhalen, deel ervaringen, creëer beleving en ga de interactie aan. Hiermee bouw je aan een relatie en creëer je enthousiasme over en betrokkenheid bij je werkgeversmerk.

#5. Wees zelf betrokken en betrek elkaar

Contentmarketing gaat om interessante informatie en herkenbare, aansprekende en authentieke verhalen. Hou daarom altijd je ogen en oren open voor de verhalen van je collega’s. Maak hen bewust van het belang hun eigen ‘story’ te vertellen en die van collega’s te delen in hun netwerk. Samen creëer je zo een schat aan content die de moeite waard is om te delen. En samen bereik je ook een enorm netwerk van relevante personen.

#6. Maak delen zo makkelijk mogelijk

Delen is het nieuwe vermenigvuldigen. Wie betrokken is, helpt graag content te delen. Zeker als deze ertoe bijdraagt goede en leuke nieuwe collega’s aan te trekken. Maar iedereen heeft het nou eenmaal ook erg druk … Maak het je collega’s dus zo makkelijk mogelijk.

Zorg dat je collega’s berichten eenvoudig kunnen liken, retweeten, forwarden, sharen en commenten.

Zorg dat je collega’s berichten eenvoudig kunnen liken, retweeten, forwarden, sharen en erop kunnen ‘commenten’. Breng de techniek op orde. Richt bijvoorbeeld een employee advocacy-platform in, met tools als LinkedIn Elevate en Rolepoint Refer. Bied ook kant-en-klare berichten aan, zorg voor leuke visuals en maak duidelijk op welke kanalen en op welke tijd ze het beste berichten kunnen delen.

#7. Betrek de ceo en profiteer van zijn invloed

De rol van de ceo bij het delen van content wordt nogal eens onderschat. Bedrijven met een ‘zichtbare’ ceo hebben vaak een aantrekkelijk employer brand. Maak daarom ook gebruik van zijn (of haar) invloed en populariteit.

Als Coolblue-eindbaas Pieter Zwart een bericht post op social media, dan gaan de likes vaak skyhigh

Als Coolblue-eindbaas Pieter Zwart een bericht post op LinkedIn of andere social media, dan gaan de likes vaak skyhigh. Datzelfde geldt voor berichten van anderen die hij liket of deelt. Wie slim de invloed van zijn ceo gebruikt, kan het bereik van de gedeelde content enorm vergroten.

#8. Focus op online én offline

Minstens net zo belangrijk als online content, al dan niet via social media, is de inzet van offline kanalen. Jij en je collega’s hebben in talloze situaties de kans om als ambassadeur van het werkgeversmerk op te treden. Op recruitmentevents natuurlijk, maar ook op open dagen, feestjes, privé-activiteiten, zakelijke ontmoetingen. Elke gelegenheid is er één om het employer brand te laden en nieuwe potentiële kandidaten te ontmoeten. Zorg dat je collega’s dus altijd zin hebben om hun verhaal te vertellen.

#9. Maak het fun!

Wie plezier heeft in zijn werk en met zijn collega’s, is vaak de beste ambassadeur voor je werkgeversmerk. Zorg dus ook voor fun in je referralstrategie. Investeer in intern engagement. Organiseer bijvoorbeeld recruitmentborrels, maak een referralcompetitie, bedenk aantrekkelijke incentives. Gebruik je creativiteit en vooral .. doe het samen met je collega’s.

advocacy

Dit artikel is geschreven door Manola van Diest, freelance copywriter en content marketeer bij Connexys (middenachter), naar aanleiding van een workshop van Geert-Jan Waasdorp (linksachter). Deze sessie maakte deel uit van een serie workshops van de LinkedIn Content Marketing University.

Meer weten over referrals?

Op 16 mei organiseert de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie in Amersfoort een expertclass over Referral Recruitment.

 

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners