Tips bij recruitment: welk kanaal leidt naar de beste kandidaat? [ADV]

Wanneer was de laatste keer dat jij een knaller van een cv binnenkreeg en hierdoor meteen een vacature invulde? Als je lang moet nadenken, lees dan snel verder.

Redactie Op 15 december 2022
Gem. leestijd 3 min 175x gelezen
Deel dit artikel:
Tips bij recruitment: welk kanaal leidt naar de beste kandidaat? [ADV]

Het rekruteringslandschap is de laatste jaren hard veranderd – sollicitanten zijn veeleisender en komen minder snel spontaan naar je toe. Daarom moet je als bedrijf zichtbaar zijn op verschillende kanalen. Maar, welk kanaal leidt naar de beste kandidaat? Je ontdekt het in deze blog – het is waarschijnlijk niet wat je had verwacht.

Via je eigen site adverteren is goedkoop, maar bereikt weinigen.

Het low-hanging fruit van het rekruteren: je vacature plaatsen op je eigen bedrijfswebsite. Het is de meest voor de hand liggende en makkelijkste keuze om te starten. Hierdoor vermijd je extra kosten die je wel betaalt bij externe websites zoals Jobat of VDAB in België, of NationaleVacaturebank of Monsterboard in Nederland. Maar de kans is groot dat je vacature minder zichtbaarheid genereert bij potentiële kandidaten. Zo moeten sollicitanten je organisatie al kennen en zelf spontaan naar de website surfen. Hierdoor bereik je een grote pool aan talent niet.

LinkedIn: veldslag of recruitmenthemel?

LinkedIn is de Tinder voor HR-medewerkers: je scrolt door een database van miljoenen professionals op zoek naar jouw match. En laat dat nu net een voordeel als een nadeel zijn. Als fruitvliegjes op een overrijpe banaan worden potentiële kandidaten overstelpt door persoonlijke berichten. Daarvan is de helft niet op zoek naar een nieuwe job, en driekwart is niet van zijn sokken geblazen door het automatisch bericht waar je nog net de naam in veranderde.

LinkedIn is de Tinder voor HR-medewerkers: je scrolt door een database van miljoenen professionals.

Recruiten op LinkedIn kan wél werken als het onderdeel is van een bredere strategie. Gebruik het niet alleen om je vacature te delen, maar laat mensen ook kennismaken met je organisatie. Zo kun je jouw medewerkers eens aan het woord laten of je bedrijfsexpertise tonen met een interessante blog. En, het hoeft niet altijd serieus te zijn – een mix van informatie en entertainment is ideaal. Een teambuilding-activiteit waarbij iedereen verkleed naar het werk komt? Ideaal om de sfeer binnen het bedrijf te tonen, delen maar!

Je eigen medewerkers: de kracht van word-of-mouth

Soms moet je roeien met de riemen die je hebt – en in de context van recruitment is dit een grote win. Namelijk: 30% van de instroom aan nieuwe werknemers komt vanuit je eigen werknemers. Daarom is word-of-mouth een van de krachtigste communicatiekanalen. Want, zeg nu zelf: jij gelooft toch ook eerder de woorden van een goede vriend dan die van een bedrijf? Bovendien geniet je door deze recruitmentstrategie van drie bijkomende voordelen:

#1. Lagere wervingskost

Je hoeft minder geld uit te geven aan advertenties of jobsites. Daarnaast spendeer je minder tijd aan het zoeken van de geschikte kandidaat. Zo heb je meer vrije momenten voor andere taken, wat zowel de organisatie als jou ten goede komt.

#2. Betere kwaliteit kandidaten

Doordat je medewerkers de organisatie promoten, krijgen kandidaten een duidelijker beeld van het bedrijf. Hierdoor zijn de verwachtingen beter afgestemd dan wanneer ze rechtstreeks via een vacature solliciteren. Je medewerkers zullen enkel kandidaten aanbevelen waarvan ze overtuigd zijn van hun potentieel. Ze willen immers hun eigen reputatie niet op het spel zetten!

#3. Betrokkenheid eigen werknemers

Door je eigen werknemers te betrekken, voelen ze zich onderdeel van de grotere bedrijfsdoelen. Ze voelen zich intrinsiek betrokken bij de organisatie doordat ze mee bouwen aan de verdere groei en het succes.

En het winnend kanaal is…? 

Elk kanaal heeft zijn voor- en nadelen. Zo is een vacature plaatsen op je bedrijfswebsite een kleine moeite, maar bereik je minder sollicitanten. Via LinkedIn bereik je dan weer meer potentiële kandidaten, maar bots je op tegen duizenden andere bedrijven. Uiteindelijk wint de klassieke mond-tot-mondreclame: jouw medewerkers die de organisatie promoten. Door je medewerkers te activeren in je rekruteringsstrategie, trek je sneller nieuw en kwaliteitsvol talent aan.

Uiteindelijk wint de klassieke mond-tot-mondreclame.

Benieuwd hoe je jouw medewerkers activeert in deze word-of-mouth strategie? Ontdek de 5 cruciale stappen in het e-book How to turn your employees into ambassadors and build your employer brand?

e-book
Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners