Trends en ontwikkelingen in het Nederlandse oriëntatiegedrag

Peter Boerman Op 03 december 2013
Gem. leestijd 3 min 3379x gelezen
Deel dit artikel:
Trends en ontwikkelingen in het Nederlandse oriëntatiegedrag

Morgen, 4 december, reikt iG! voor de eerste keer ‘de Rode Voorlopers’ uit. De prijzen voor de oriëntatietitels (zoals vacaturesite, oriëntatiesite, uitzend- en W&S bureau en krant)  die de grootste voorkeur genieten onder de Nederlandse beroepsbevolking. De prijswinnaars worden bekendgemaakt in het webinar waarin de ontwikkelingen in het oriëntatiegedrag 2013 worden gepresenteerd. We geven je alvast een sneak preview van een paar van deze trends en cijfers. Het webinar is onderaan deze bijdrage te bekijken.

Indeed zit Google op de hielen

De prijswinnaars houden we uiteraard nog even geheim, maar een paar onthullingen willen we wel alvast doen. Google staat op de zesde plek als oriëntatiesite die de voorkeur geniet onder de Nederlandse beroepsbevolking, gevolgd door Indeed op de zevende plek. Indeed is qua voorkeur bijna verdubbeld sinds 2012, terwijl Google bijna gelijk is gebleven (+4%). Naar verwachting zal Indeed in 2014 Google voorbij streven in de gunst van de baanzoeker.

Vacaturesites niet meer onbetwist het belangrijkst

Wanneer we kijken naar de top-10 van oriëntatiesites die de voorkeur genieten van de Nederlandse beroepsbevolking, zien we dat de helft niet meer bestaat uit ‘echte’ vacaturesites. Social media sites als LinkedIn, Facebook en Twitter zijn zeer sterk gegroeid en staan nu stevig in de top-10, aangevuld door Google en Indeed. Alleen de grootste vacaturesites zijn nog terug te vinden in de top-10.

Niche vacaturesites steeds minder belangrijk

De sterke opkomst van jobaggregators (3 in de top-20) en social media (3 in de top-10), heeft met name de niche-vacaturesites verdrongen. Vooral de generieke jobboards en sites van uitzendbureaus kunnen zich in de top-20 handhaven. Dit heeft als gevolg dat niche-sites hun voorkeursplek verliezen. Het lage aantal vacatures helpt daarbij natuurlijk ook niet mee.

63 procent latente baanzoekers nooit benaderd

Veel werkgevers richten zich in hun wervingsstrategie op de steeds kleiner wordende groep latente baanzoekers. Bijna tweederde (63%) van de latente baanzoekers wordt nooit actief benaderd door een werkgever. Het zijn met name de actieve baanzoekers die door werkgevers worden gevonden en benaderd. Het uploaden van een CV en het verbeteren van je online profiel loont voor actieve baanzoekers. Voor werkgevers is er nog veel te winnen in het vinden en benaderen van de interessante, maar  steeds kleiner wordende groep latente baanzoekers.

LinkedIn steeds belangrijker, vooral onder werklozen

LinkedIn is explosief gegroeid in de voorkeur van de Nederlandse beroepsbevolking sinds 2011. Ondanks dat LinkedIn (nog) niet de nummer 1 is van de gehele Nederlandse beroepsbevolking, is zij dit inmiddels wel al bij enkele hoogopgeleide doelgroepen. De sterkste groei maakt LinkedIn op dit moment door in de categorieën ‘werklozen’, ‘studenten’ en ‘mbo’ers’.

Uitzenders domineren steeds meer het W&S landschap

In de top-10 werving- en selectiebureaus die de voorkeur van de Nederlandse beroepsbevolking genieten, zijn vier uitzendbureaus. Yacht en FunktieMediair , beide Randstad Companies, tellen we daar niet eens bij op. Nu de werving van vast- en flexpersoneel steeds meer in elkaars verlengde ligt , is het de verwachting dat de grote uitzenders steeds meer het wervings- en selectielandschap zullen gaan domineren.

Blended wervingsstrategie noodzakelijk

Gemiddeld gebruiken Nederlanders bijna vijf verschillende oriëntatiekanalen als zij op zoek zijn naar een baan, variërend van vacaturesites (55%) tot en met werving- en selectiebureaus (20%). Ondanks het feit dat er een aantal bronnen is weggevallen de laatste jaren, zoals de Gouden Gids, is er een lichte stijging in het aantal bronnen dat wordt gebruikt. De vacaturesite -al bijna 10 jaar de onbetwiste nummer 1- wordt nog maar door iets meer dan de helft (55%) van de Nederlandse beroepsbevolking gebruikt. Werkgevers zullen dus meerdere kanalen (blended wervingsstrategie) moeten inzetten om hun doelgroep op de arbeidsmarkt te bereiken.

Het eigen netwerk minder belangrijk in de zoekstrategie

Bijna 1 op de 5 personen (19%) heeft afgelopen 12 maanden zijn baan gevonden via het eigen netwerk. Daarmee is het eigen netwerk met kop en schouders het meest effectieve oriëntatiekanaal. Wanneer we daarentegen kijken naar het belang dat de Nederlandse beroepsbevolking hecht aan het eigen netwerk in de baanzoekstrategie, is deze de afgelopen jaren flink afgenomen. Was deze nog 43% in 2008, is deze in 2012 tot 32% gedaald. In 2013 zien we een klein herstel naar 36%. Daarmee zijn open sollicitaties en vacaturesites belangrijker dan het inzetten van het eigen netwerk .

Bekendmaking van de Rode Voorlopers

Woensdag 4 december tussen 11.00 en 12.00 uur worden alle feiten en cijfers gedeeld tijden het webinar ‘ontwikkeling oriëntatiegedrag 2013’. Aan het einde van het webinar worden de winnaars bekend gemaakt van ‘de Rode Voorloper’ in de volgende categorieën:

  • Snelst in voorkeur groeiende vacaturesite – 2013
  • Snelst in voorkeur groeiende oriëntatiesite – 2013
  • Nummer 1 vacaturesite van Nederland – 2013
  • Nummer 1 oriëntatiesite van Nederland- 2013
  • Nummer 1 vakblad op de Nederlandse arbeidsmarkt – 2013
  • Nummer 1 krant op de Nederlandse arbeidsmarkt – 2013
  • Nummer 1 uitzendbureau op de Nederlandse arbeidsmarkt – 2013
  • Nummer 1 W&S bureau op de Nederlandse arbeidsmarkt – 2013

Deze bijdrage is geleverd door Geert-Jan Waasdorp, directeur van Intelligence Group. Meer over het onderzoek en de Rode Voorlopers vindt u hier.

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners