Twitter als arbeidsmarktcommunicatiemiddel

Redactie Op 07 april 2009
Gem. leestijd 2 min 3421x gelezen
Deel dit artikel:

Nieuwe media worden steeds belangrijker in het arbeidsmarktcommunicatielandschap. LinkedIn en Hyves, een wervingsfilmpje op Youtube, het hoort er tegenwoordig allemaal bij. Ook Twitter, een internetdienst waarop gebruikers korte berichten kunnen plaatsen die anderen kunnen volgen, verovert een plek binnen arbeidsmarktcommunicatie.

Onhandig
Twitteren is een goede manier om informatie snel naar buiten te brengen en er reacties op te krijgen. Organisaties kunnen het gebruiken om het laatste nieuws te verspreiden of om contact te zoeken en onderhouden met hun doelgroep. Het is simpel, snel en het kan goed zijn voor je bedrijfsimago. Toch is Twitter voor organisaties die er serieus gebruik van willen maken soms iets te simpel en snel. Als er meerdere medewerkers gebruik maken van de account van de organisatie is het bijvoorbeeld niet mogelijk om na te trekken wie er antwoord heeft gegeven op een berichtje, of dat er überhaupt antwoord is gegeven en of er wel het goede antwoord is gegeven. Dat maakt communicatie via Twitter voor grotere organisaties vaak behoorlijk onhandig. Gelukkig komt daar nu een antwoord op.

CoTweet
Het antwoord heet CoTweet, een service voor Twitter gericht op bedrijven met de bovengenoemde problemen. Simpel gezegd stelt de service mensen in staat om samen een Twitteraccount te beheren. CoTweet zelf spreekt van ‘team workflow for Twitter’. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om berichten te volgen, ze toe te wijzen aan specifieke medewerkers en je kan automatisch een handtekening toewijzen zodat duidelijk is welke medewerker in naam van het bedrijf heeft gesproken. Op die manier is dus goed bij te houden wie wat zegt tegen wie en dat maakt het communicatieproces een stuk inzichtelijker.

Helaas is CoTweet momenteel alleen nog op aanvraag verkrijgbaar omdat de software zich nog in de testversie bevindt. Op de vraag wanneer de publieke versie beschikbaar wordt kreeg Werf& nog geen antwoord. We verwachten echter dat dit niet lang meer zal duren en zullen het laten weten wanneer het zo ver is.

Twittertips
CoTweet is dan nog niet beschikbaar, maar Werf& wil haar lezers graag helpen met het inzetten van Twitter als arbeidsmarktcommunicatiemiddel. Daarom geven we 5 tips voor succesvol Twitteren.

  1. Wees er snel bij. Twitter staat voor kort en snel. Die snelheid is ook de kracht, maar het kan ook in je nadeel werken. Als je niet snel reageert, haken de lezers af. Bovendien wekt het de indruk dat een vraag niet belangrijk is.
  2. Wees efficiënt. Wees zo volledig als mogelijk in elk bericht of reactie. Met een maximum van 140 tekens telt elk woord.
  3. Weet wie er praat. Zorg ervoor dat er niet teveel mensen actief zijn op de Twitter-account van je bedrijf. Daarmee voorkom je dubbele reacties en onduidelijkheden en weet je wie er verantwoordelijk is voor hetgeen er naar buiten is gebracht.
  4. Weet hoe het werkt. Leef je in in de wereld van Twitter. Ga online op zoek naar de juiste ‘etiquette’, gedragingen, tips en trucs en doe daar je voordeel mee.
  5. Neem mensen serieus. Ook al is Twitter een snel en nieuw online medium en is het vanwege de korte berichten misschien niet altijd duidelijk wat iemand precies bedoelt, ga er serieus mee om. Elke communicatie-uiting geeft namelijk kansen om potentiële werknemers aan je te binden.
Deel dit artikel:

Onze partners Bekijk alle partners