Hoe 100 collega’s 1 persoon vormden bij VvAA (en nog 2 andere opvallende nieuwe campagnes)

Begin vorige eeuw behoorden artsen tot de eersten in Nederland met een auto tot hun beschikking. Om visites te rijden en snel te handelen bij spoed­eisende situaties. De nieuwe Motor­wet leidde in 1925 echter tot premie­verhogingen, wat een aantal artsen op het idee bracht zelf een onder­linge auto­verzekering te starten. En zo werd op 1 juni 1924 de vereniging Onderlinge Verzekering van Artsen Automobilisten, kortweg de VvAA, geboren.

Wat destijds begon als een gezamenlijke verzekering, is inmiddels uitgegroeid tot een sterk collectief van ruim 130.000 leden en bijna 800 medewerkers. De VvAA werkt nu voor tientallen beroepsgroepen in de zorg en doet veel, véél meer dan alleen maar auto’s verzekeren. Voor eigenlijk alles wat niet de zorg zelf is, kunnen zorgprofessionals hier terecht: van juridische en fiscale hulp tot salarisadministratie, en van ondernemersadvies tot zelfs hypotheken.

Als één team achter de zorg

Maar wat er al die tijd nog niet was, dat was een werkgeversmerk. ‘Toen ik hier 2 jaar geleden binnenkwam, was er eigenlijk vrij weinig’, vertelt recruitment marketeer Christel Bekker. ‘Twee recruiters die in AFAS werkten. Maar geen ATS, geen eigen werkenbij-site, geen employer brand.’ Maar sindsdien is daar wel verandering in gekomen, zegt ze. ‘We hebben de afgelopen tijd als organisatie flink geïnvesteerd in recruitment. Zo heeft een van onze HR-collega’s aan onze huidige medewerkers gevraagd waarom zij bij VvAA werken. Hieruit kwam elke keer het zorgaspect en het maatschappelijk van betekenis willen zijn naar voren. Met het creatief bureau Workstuff zijn we toen tot de Employer Value Proposition gekomen: ‘Als één team achter de zorg’.’

‘We hebben de afgelopen tijd als organisatie flink geïnvesteerd in recruitment.’

Die propositie is doorgetrokken in eigenlijk de hele campagne. ‘Zo hebben we in april ruim 100 collega’s op de foto gezet’, vertelt Bekker. Samen vormen zij één zorgmedewerker, wat het dragende beeld van de campagne is geworden. Ook is er een EVP-film gemaakt. ‘We hebben verschillende in arbeidsmarktcampagnes gespecialiseerde bureaus benaderd. De keuze is uiteindelijk gevallen op Workstuff. Een rode lijn in de voorstellen die ze deden was het ‘zorg’-aspect dat speelt bij collega’s. Eén idee sprong echt erbovenuit; het fotomozaïek van een zorgmedewerker gevormd door onze collega’s. Zo was de campagne geboren.’

Kloppend hart

En er is nog meer, aldus Bekker. ‘Op dit moment zijn we bezig met de uitrol van de campagne op de afdelingen. Zo hebben wij in samenwerking met videoproductiebedrijf NOBS drie afdelingen gefilmd. Niet de standaard werkenbij-film, maar een persoonlijke film waarbij de sfeer op de afdeling goed naar voren komt. Dat maakt namelijk VvAA. Onze collega’s zijn het kloppend hart en bepalen de werksfeer.’ Die betrokkenheid van collega’s begon al bij een bijeenkomst vorig jaar, vertelt Bekker. ‘Daar hebben we een aantal voorstellen gedeeld en input van collega’s gebruikt om de ideeën verder aan te scherpen. Onze collega’s hebben ook gefigureerd in de campagne, zij zijn degenen die de campagne echt hebben gemaakt.’

Onder zorgprofessionals mag VvAA vrij bekend zijn, dat is op de rest van de arbeidsmarkt minder het geval. En als je op zoek bent naar bijvoorbeeld IT-specialisten, belastingadviseurs, salarisadministrateurs, juristen, en HR-professionals is dat best lastig. ‘Daarom hebben wij naast de algemene arbeidsmarktfilm ook ervoor gekozen om bepaalde afdelingsfilms te maken, zoals bijvoorbeeld een film over onze juridische afdeling, waarin je mooi kunt zien hoe (ontspannen) de werksfeer is, welke collega’s er werken en dat er – naast hard werken – ook ruimte is voor humor en het delen van persoonlijke dingen.’

‘Van circa 80 vacatures zijn we inmiddels naar gemiddeld 20 vacatures gegaan.’

De eerste video’s kwamen 5 maanden geleden live, net als de werkenbij-site, en het ATS ging in mei van start. Hoewel de campagne dus nog relatief nieuw is, mag het resultaat er nu al zijn, vertelt ze. ‘Van circa 80 vacatures zijn we inmiddels naar gemiddeld 20 vacatures gegaan. We kunnen nu precies zien hoeveel sollicitanten er zijn, via welk kanaal ze zijn binnengekomen en wat de volgende stappen zijn. De doorlooptijd van een vacature is daardoor ook korter geworden en we zien een toename van het aantal sollicitanten. Bijkomend voordeel is dat we als collega’s efficiënter en effectiever samenwerken.’

Drukke tijden voor Workstuff

De nieuwe campagne voor VvAA is overigens bepaald niet de enige waarmee het in 2022 opgerichte bureau Workstuff de aandacht trekt. Zo tekende het bureau van Jan Willem Huurneman en Sander van de Vlasakker al eerder voor opvallende campagnes voor VDL, Rotterdam The Hague Airport en Lievegoed en de Utrechtse jeugdzorg. Recent kwamen daar nog een paar spraakmakende voorbeelden bij.

Zo konden we de campagne voor Polestar Capital voorbij zien komen, onder de noemer ‘Er is werk aan de wereld‘, waarmee de Hilversumse impactinvesteerder zich richt op ‘bewuste groene financials en andere wereldverbeteraars’ die – onder werktijd – willen bijdragen aan oplossing van het gigantische en almaar groeiende klimaatprobleem.

En Flynth staat achter je

En dan was er bijvoorbeeld ook nog de lancering te vieren van de EVP-campagne Flynth staat achter je voor accountantskantoor Flynth. ‘Met Workstuff zijn we echt gaan onderzoeken waarom collega’s graag bij Flynth werken en wat ons onderscheidt ten opzichte van andere kantoren’, aldus manager Recruitment & Employer Branding Ingrid van Gelder. Daar kwam onder meer uit naar voren dat het bureau vooral het verschil maakt op de lokale kantoren, ‘waar collega’s intensief samenwerken voor onze klanten. Waar iedereen zelf eigenaarschap kan pakken over zijn of haar loopbaan.’

Ook bleek de goede werk/privébalans belangrijk, aldus Van Gelder. ‘Soms vraagt de thuissituatie misschien net om een iets andere balans. Dan zijn wij een warme en betrokken werkgever, die voor je klaarstaat. Geen partnerstructuur, maar een collectieve winstdeling. Omdat we het samen doen en dus ook onze successen samen delen. Workstuff heeft deze elementen op een heel goede manier weten te vertalen in deze propositie’. Met opnieuw: een hoofdrol voor de eigen medewerkers.

Lees ook

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Astronaut worden? Dit is je kans! (Tenminste… als je een jonge vrouw bent)

In 2023 bleek uit data van UNOOSA, het United Nations Office of Outer Space Affairs, dat slechts 11% van alle astronauten wereldwijd (en daarbuiten…) vrouw is. Van deze astronauten heeft slechts 6,6% daadwerkelijk een ruimtewandeling gemaakt. Oftewel: van de 265 mensen die tot nu toe in totaal in de ruimte hebben gewandeld, waren er slechts 15 vrouw (en die waren dan ook nog eens afkomstig uit slechts 10 landen). Astronaut worden blijkt voor een vrouw dus veel moeilijker dan voor een man.

6 vrouwen van 6 continenten krijgen de kans de ruimte in te gaan.

Een genderkloof van hier tot aan de maan dus, kunnen we wel stellen. To the stars, and beyond. Maar er is ook goed nieuws: er gaat iets aan gedaan worden. Tenminste: de Stichting Cosmic Girls™ lanceert vandaag (4 oktober) een wereldwijde competitie om jonge vrouwen van 14 tot 19 jaar te inspireren een carrière in de ruimtevaart te ontdekken. Via de officiële website van World Space Week start de ‘6 Girls 6 Continents Competition’, die niet alleen uiteindelijk 6 vrouwen de kans moet bieden daadwerkelijk de ruimte in te gaan, maar ook te schitteren als ster in een heuse Netflix-documentaire.

astronaut worden

One small step for a woman…

De competitie start ter gelegenheid van de door de Verenigde Naties uitgeroepen World Space Week en het in Noordwijk gehouden Planetary Congress van de astronautenclub ASE. De wedstrijd is natuurlijk niet alleen bedoeld om vrouwen die astronaut willen worden, maar wil vooral aandacht voor carrièrekansen voor jonge vrouwen in de wetenschap, technologie, techniek en wiskunde (STEM). In die STEM-sectoren is het tekort aan vrouwen al traditiegetrouw heel groot, en daarom heeft de wedstrijd ook diverse partners wereldwijd aan boord gehaald, die allemaal bijvoorbeeld onderwijsprogramma’s aanbieden.

‘Onze missie is om jonge vrouwen wereldwijd te inspireren om grootse ambities na te jagen, zoals het worden van astronaut.’

De stichting Cosmic Girls™ roept meisjes wereldwijd dan ook op deel te nemen aan deze competitie en contact te maken met hun internationale partnernetwerk. ‘Onze missie is om zelfvertrouwen te kweken bij economisch kwetsbare jonge vrouwen wereldwijd en hen te inspireren om grootse ambities na te jagen, zoals het worden van astronaut. We rusten hen uit met de nodige vaardigheden, kansen, training en internationale connecties om hun dromen waar te maken’, aldus dr. Mindy Howard, oprichter en CEO van de stichting, en bekend als de eerste Nederlandse vrouw die (mogelijk) zelf de ruimte ingaat.

Wereldwijde competitie en documentaire

Van alle deelnemers aan de wedstrijd worden uiteindelijk 6 finalisten, één uit elk bewoond continent, geselecteerd om deel te nemen aan een astronautentraining, die ook wordt vastgelegd in een Netflix-documentaire, die wereldwijd te zien zal zijn. De astronautentraining bestaat uit een paraboolvlucht, mentale voorbereiding (Inner Space Training) en centrifugetraining. De hoofdprijswinnaar krijgt de kans op een echte suborbitale ruimtevlucht. Mindy Howard: ‘Stel je eens voor dat een jong meisje uit een kansarme achtergrond deze uitdaging wint. Dit is dan niet alleen een persoonlijke overwinning, maar ook een baken van hoop en inspiratie voor haar familie, gemeenschap en land.’

Lees ook

Waarom het Dienjaar van Defensie nu ook zijn eigen campagne heeft verdiend

Het is niet dat de introductie in 2023 geruisloos voorbij ging. De eerste 136 militairen die zich in september dat jaar inschreven voor een contract van 365 dagen, trokken destijds ook al heel wat landelijke aandacht. Maar nu blijkt dat zo’n 80% van die mensen ervoor kiest om ook na dat zogeheten ‘dienjaar’ bij Defensie te blijven, een resultaat dat meer dan welkom is in een tijd waarin veel extra mensen nodig zijn, kiest Defensie ervoor ‘door te pakken’ met een uitgebreide campagne.

‘Of je nu bij Defensie blijft of niet, het Dienjaar is altijd een mooie ervaring waar je de rest van je carrière de vruchten van plukt.’

In de campagne, ontwikkeld door SteamTalmark (In samenwerking met Radancy en Initiative Media), wordt het Dienjaar nadrukkelijk niet gepositioneerd als baan, maar als unieke ervaring. ‘We laten vooral zien wat je tijdens het Dienjaar zoal meemaakt’, aldus Paul Klaessen (Hoofd Arbeidsmarktcommunicatie bij Defensie). ‘We doorlopen in de campagne verschillende momenten van het Dienjaar. Echte momenten. Zowel de mooie als de minder mooie. Zo maken we de campagne geloofwaardig en sluiten we dicht aan bij de belevingswereld van jongeren. Of je nu bij Defensie blijft of niet, het Dienjaar is altijd een mooie ervaring waar je de rest van je carrière de vruchten van plukt – wat je ook gaat doen.’

365 dagen alles uit jezelf halen

Het concept van het Dienjaar werd min of meer afgekeken van landen als Zweden en Noorwegen. Daar worden alle jonge vrouwen en mannen rond hun achttiende opgeroepen voor militaire dienst, waar ze alleen aan hoeven deel te nemen als ze dat zelf willen. Het programma is daar zeer succesvol en levert die landen jaarlijks duizenden extra militairen op. In Nederland gaat het (vooralsnog) om veel kleinere aantallen, maar het eerste jaar smaakt bij Defensie dus duidelijk naar meer.

Het Dienjaar biedt jongeren de kans om een jaar lang – betaald – te ervaren hoe het is om bij Defensie te werken.

Het gaat om meer dan een snuffelstage. Het Dienjaar biedt jongeren de kans om een jaar lang – betaald – te ervaren hoe het is om bij Defensie te werken. Gewoon als volwaardig medewerker, inclusief salaris. Ook de gebruikelijke basistraining is onderdeel van het programma. Na een jaar staat het iedereen vrij om te blijven – als militair, burger of reservist.

Doel ruimschoots gehaald

Defensie had als doel dat 30% van de deelnemers aan het project na het jaar bij de organisatie zou blijven. Dat doel is dus in het eerste jaar ruim gehaald. ‘Daar zijn we natuurlijk heel blij mee’, zegt projectleider Erik Noordam. ‘Maar we moeten ons wel realiseren dat we nog in een testfase zitten en dat het om een relatief kleine groep gaat.’

‘Het aantal mogelijke deelnemers is is afhankelijk van de beschikbaarheid van opleidingsplekken.’

Vorige maand is een tweede lichting dienjaarmilitairen gestart. Defensie verwacht in totaal 500 tot 600 deelnemers toe te kunnen laten, minder dan de in totaal al 4.000 nieuwe aanmeldingen voor het Dienjaar. Niet iedereen kan dus aan de slag. ‘Dat is afhankelijk van de beschikbaarheid van opleidingsplekken’, zegt Noordam. ‘We moeten mensen ook echt kunnen bieden wat we ze beloven.’ Er is trouwens niet alleen een ‘gewoon’ dienjaar, maar ook een Specialistisch Dienjaar. Dit staat open voor mensen met een diploma op zak en minimaal 3 jaar werkervaring, en gaat vaak gepaard met een hogere rang en een ander salaris.

Brede campagne

Aan verdere uitbreiding van het Dienjaar wordt overigens nog gedacht, aldus staatssecretaris Gijs Tuinman. ‘We breiden het vrijwillige Dienjaar uit, met opties voor minder vrijblijvendheid en vrijwilligheid als de dreiging oploopt’, zei hij er vorige week nog over. ‘De wereld is de laatste jaren onveiliger geworden, daarom zijn goede en gemotiveerde mensen keihard nodig.’

De Dienjaar-campagne die nu wordt uitgerold loopt vanaf 1 oktober, en omvat onder meer (digital) out-of–home in en rondom mbo’s, een bioscoopcommercial en verdiepende content. Zo zijn er op de speciale site ervaringsverhalen te vinden, net als op YouTube. Defensie trekt structureel overigens 260 miljoen euro per jaar uit voor werving en behoud van personeel. In de eerste 8 maanden van dit jaar leidde dat tot een instroom van 6.283 medewerkers bij Defensie: 2.702 militairen, 1.087 reservisten en 2.494 burgers. Na aftrek van de uitstroom steeg het aantal beroepsmilitairen netto met 654. Vorig jaar waren dat er, in dezelfde periode, slechts 90.

Lees ook

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Jeugdzorg Utrecht maakt zijn gezamenlijke wervingscampagne nét even anders

Volgens het CBS doen momenteel al ongeveer 1 op de 7 jongeren in Nederland tot 18 jaar een beroep op de jeugdzorg, en dan vooral: jeugdhulp zonder verblijf. Door ellenlange wachtlijsten krijgen jongeren echter vaak pas maanden of zelfs jaren later de zorg die ze zo hard nodig hebben. Ondertussen ligt het systeem van jeugdzorg ook behoorlijk onder vuur (met name de gesloten variant). En is het dus ook niet zo heel verwonderlijk dat de sector met grote personeelstekorten kampt – overigens net als veel andere zorgsectoren, al lijkt het in de jeugdzorg om verschillende redenen nog een graadje erger te zijn.

Volgens het CBS doen momenteel zo’n 1 op de 7 jongeren tot 18 jaar een beroep op de jeugdzorg.

Bij 4 jeugdhulporganisaties in de regio Utrecht hebben ze besloten niet bij de pakken neer te zitten, en zelf het heft ter hand te nemen om te kijken of ze meer mensen kunnen aantrekken. Op 20 september – de Dag van de Jeugdprofessional – lanceerden ze daarom een eigen arbeidsmarktcampagne, onder de noemer Jeugdzorg Utrecht werkt net even anders. KOOS Utrecht, Lokalis, Samen Veilig Midden Nederland en Spoor030 werken daarvoor samen om te laten zien hoe hun jeugdprofessionals ‘dagelijks het positieve verschil maken in de levens van kinderen, jongeren en gezinnen.’

Voldoening

‘Met deze gezamenlijke campagne laat we zien dat we in Utrecht net even anders werken’, aldus een woordvoerder. ‘Als het gaat om resultaten, onze nauwe samenwerking en vernieuwing lopen we voorop in Nederland. De Utrechtse aanpak organiseert jeugdzorg als maatwerk zo dicht mogelijk om het gezin heen. Vaste uitgangspunten zorgen voor handvatten en vrijheden waarmee professionals in iedere situatie écht kunnen doen wat nodig is. En dat geeft voldoening.’ Met de campagne willen de organisaties professionals binnen en buiten Utrecht inspireren dit ook mee te komen maken.

Op de speciale campagnepagina komen onder meer een aantal medewerkers van de verschillende instellingen aan het woord om te vertellen wat hun werk zo boeiend maakt. Het belang van het kind komt daarbij steevast terug. Zoals Roel (‘contextueel werker’ bij Spoor030), die vertelt: ‘Samen met kinderen en ouders – want het kind staat altijd centraal – kijken we naar wat het gezin nodig heeft en hoe de hulp hierop het best kan aansluiten.’ En teammanager Daphne (Samen Veilig Midden-Nederland): ‘We kijken altijd naar wat mensen uit de omgeving kunnen bijdragen, want juist dat heeft een vertrouwd en blijvend karakter.’

Geen kastje en geen muur

Naast de campagnepagina zijn er ook video’s en verhalen te vinden op Instagram en Facebook. ‘Er is bij ons geen kastje en geen muur’, legt bijvoorbeeld gezinspsycholoog Nicolien (KOOS Utrecht) daar uit. ‘We kijken vooral naar wat er wél kan om het kind te helpen, want alleen zo richt de hulp zich werkelijk op de oplossing.’ En Henk, die vanuit Lokalis werkt bij het buurtteam, vertelt: ‘Ik zit het ene moment op een school, dan weer bij de huisarts, of gewoon op kantoor. Vanuit het vertrouwen dat wij als professionals krijgen, kan ik echt doen wat nodig is, zonder al te veel hinder van administratieve obstakels en bureaucratie.’

De arbeidsmarktcampagne van de 4 Utrechtse jeugdhulporganisaties is bedacht door bureau Workstuff. Met knallende kleuren, opvallende visuele elementen en een duidelijke boodschap wil dit bureau laten zien dat jeugdzorg in Utrecht nét even anders werkt dan in andere regio’s. Utrechtzorg faciliteert de campagne via het loopbaanplatform Jouwzorgbaan.nl. Opvallend: hier zijn momenteel slechts 4 vacatures van de 4 organisaties te vinden (terwijl er bij de deelnemende partijen op hun eigen sites nog wel wat meer vacatures te vinden zijn). Daar kan de samenwerking dus nog wel net iets soepeler verlopen…

Lees ook

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Over de ‘omgekeerde employer branding’ van de nieuwe Ongekende Krachten-campagne

Eens waren ze militair: mannen en vrouwen die op missie gingen, vaak jong, nauwelijks beseffend wat hen te wachten stond. Opeens stonden ze in oorlogsgebied, waar de grens tussen leven en dood dun was, vertrouwend op elkaar. Eenmaal weg bij Defensie gingen ze op in de burgermaatschappij, anoniem. Hun verhalen klinken hooguit nog op reünies. Ze hangen niet de held uit. Toch hebben deze veteranen unieke ervaringen opgedaan. Ze zijn een voorbeeld voor ons personeel, zeggen werkgevers in de vandaag gelanceerde campagne Ongekende Krachten.

In een serie van 10 video’s praat oud-nieuwslezer en filmer Gijs Wanders met een aantal van deze ‘onbekende helden’. Zoals met Afghanistan-veteraan Marleen Boy en haar werkgever Michèle Blom, bestuursvoorzitter van het Isala-ziekenhuis Zwolle en Meppel. Doel van de campagne is niet alleen het bijstellen van het maatschappelijk beeld over veteranen, maar vooral ook het breed erkennen en waarderen van de waardevolle competenties van de ‘ongekende krachten’ waarover ze beschikken.

Beeld bijstellen

Het is weer eens iets anders op de arbeidsmarkt. Waarschijnlijk ook voor communicatiebureau SteamTalmark, het bureau dat tekent voor de creatie ervan. Waar het bureau normaal uitblinkt in campagnes waarin ze de werkgever of een hele sector in het zonnetje te zetten om zo kandidaten te trekken, draaien ze het proces nu voor één keertje om en laten ze juist de meerwaarde van een bepaalde doelgroep zien. ‘We hopen dat het beeld over veteranen in de samenleving wordt bijgesteld’, aldus Désirée Donkers, bestuurslid van de Stichting Onbekende Helden, die het initiatief voor de campagne nam.

Veel mensen associëren veteranen volgens haar namelijk met heren op leeftijd, of oud-militairen met PTSS. Maar daarmee doe je ze echt tekort, zegt ze. Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld ook dat 90% géén blijvende schade heeft overgehouden aan zijn of haar uitzending naar een oorlogsgebied. En dat het overgrote deel van de militairen de uitzending juist als een verrijking ziet, waar ze voor werkgevers bijzonder waardevolle vaardigheden hebben opgedaan. Wat dus ook moet blijken uit de interviews die Wanders doet met 10 veteranen, die inmiddels succesvol ergens in de burgermaatschappij aan de slag zijn (én hun leidinggevenden).

Geen bijdrage van Defensie

De campagne ‘Veteranen, mensen met Ongekende Krachten’ wordt mede mogelijk gemaakt door het Vfonds, Ondersteuning Veteranen Activiteiten, Nederlands Veteraneninstituut, en het Nationaal Veteranen Platform. Het concept is ontwikkeld door SteamTalmark. Volgens de Stichting Onbekende Helden kunnen vooral sectoren die hun teams effectiever en competitiever willen maken profiteren van de inzet van veteranen. De interviews met de oud-militairen en hun managers worden daarom via diverse online en printkanalen verspreid in zoveel mogelijk sectoren, zoals de zorg, techniek, ICT-sector en logistiek.

Vooral sectoren die hun teams effectiever en competitiever willen maken zouden kunnen profiteren van veteranen.

De campagne is tot stand gekomen zonder bijdrage en inmenging van het Ministerie van Defensie. Hij loopt in elk geval tot Veteranendag 2025. Waar mogelijk zal aansluiting worden gezocht bij het thema ’80 jaar vrijheid’ van het Nationaal Comité 4 en 5 mei, dat centraal staat in de komende herdenkingen.

Lees ook

Hoe de krapte op de arbeidsmarkt nu ook het Koninklijk Huis treft

Koninklijke krapte, wordt het al genoemd. Al maanden staat de vacature open, zo is het verhaal. Maar nog steeds kan prinses Beatrix maar niet aan een nieuwe kamenier geraken. Een functie die al vacant lijkt sinds 2020, toen voormalig kamenier Emy Bloemheuvel plots onverwacht overleed. En wie moet er nu dan voor zorgen dat de voormalig koningin tiptop voor de dag komt, de boodschappen doet, en haar zwarte labrador Asher uitlaat? Het aantal belangstellenden blijft tot nu toe behoorlijk achter, zo blijkt. Hoe zou dat komen?

Kennis van delicate stoffen, zo schaars zal dat toch niet zijn?

Een woordvoerder van de Rijksvoorlichtingsdienst (RVD) laat in reactie op vragen vanuit de pers weten dat ‘de krapte op de arbeidsmarkt ook het Koninklijk Huis treft’. Volgens de RVD gaat het bovendien om een ‘specialistische functie’, waardoor het extra lastig is om een geschikte opvolger te vinden. En ja, in de vacaturetekst staan natuurlijk ook best wat bijzondere eisen opgesomd. Zoals: ‘Kennis van (de behandeling en verzorging van) kleding en delicate stoffen’ en ‘Ervaring in het (ver)maken van kleding’. Maar zo schaars zullen die vaardigheden nu toch ook weer niet zijn?

Zie jij dit al als je toekomstige werkplek?

‘Boeiende en uitdagende functie’

Wat het dan maakt dat het aantal reacties tot nog toe tegenvalt? Het is gissen. Aan het salaris en de arbeidsvoorwaarden lijkt het in elk geval niet echt te kunnen liggen. Een ‘boeiende en uitdagende functie’ voor 24 tot 32 uur per week, en maar liefst 185 verlofuren per jaar, dat is wat de huidige generatie meer dan ooit wenst, zo blijkt althans elke keer weer uit onderzoek. Ook met het salaris, dat kan uitlopen naar maximaal 3.168 euro per maand bij een 32-urige werkweek, exclusief vakantietoelage en eindejaarsuitkering, lijkt in principe niet veel mis. Zeker voor een functie zonder specifieke opleidingseis is dat best ‘royaal’ te noemen.

Zeker voor een functie zonder specifieke opleidingseis is het salaris best ‘royaal’.

Zouden het dan misschien de (verwachtingen van de) hoge eisen van de voormalig koningin zelf zijn? Het zou mogelijk zijn, maar gezien de vacature en de reactie van de RVD is het zelfs maar de vraag of de kandidaat-kameniers tijdens de sollicitatieprocedure rechtstreeks contact met Beatrix zullen hebben. Wie weet, als dat expliciet in de tekst gestaan had, dat het aantal belangstellenden dan wel veel groter was geweest. Maar voor een rol zo dichtbij het dagelijks leven van de prinses is het natuurlijk ook niet bepaald uit te sluiten dat ze zelf de uiteindelijke selectie zal doen.

Helpt het media-offensiefje?

Nee, het blijft al met al een raadsel waarom juist deze vacature op kasteel Drakensteyn zolang openstaat. Deze week staat hij ook nog eens in de vacaturebijlage van de Baarnsche Courant, terwijl een kamenier in het verleden vaak via de eigen koninklijke netwerken werd gezocht. Nu mag iedereen solliciteren en ook inclusie wordt aangemoedigd door het Koninklijk Huis. En dan sluit de procedure officieel ook al aanstaande maandag. Zou dat misschien de aanleiding zijn geweest voor het media-offensiefje van deze week? Het valt natuurlijk niet uit te sluiten. En laat het dan maar aan de Telegraaf over om hierover op de trom te slaan.

In het VK zorgen koninklijke vacatures vaker voor heel wat mediawaarde.

Het komt dus overigens niet vaak voor dat vacatures van ons Koninklijk Huis zoveel aandacht krijgen. In het Verenigd Koninkrijk is dat wel anders. Daar komen vaker vacatures naar buiten, en zorgen die ook vaak voor heel wat mediawaarde. Zo veroorzaakte daar begin dit jaar een vacature voor een communicatiemedewerker nog een heuse rel, net als een paar jaar eerder een vacature voor een ‘Director of Royal Travel‘, die aangesteld werd om onder meer het reisgedrag van de Britse prinsen wat te verduurzamen.

Lees ook

foto boven: ©RVD – Gemmy Woud-Binnendijk

Hoe Solar het werken in een magazijn ‘sexy’ wist te maken – en zo 16 vacatures vervulde

‘Sommige shots waren zelfs een beetje Wes Anderson-achtig’. Ray Pluim vertelt zichtbaar trots over de campagnevideo’s die hij als senior content creative bij EN HR Solutions mocht maken voor de technisch groothandel voor installatiemateriaal Solar Nederland. En die trots is terecht en begrijpelijk, want zo vaak komt het natuurlijk ook niet voor dat je met video’s met magazijnmedewerkers meer dan een miljoen impressies bereikt. ‘We hebben bewust dingen gezocht die visueel indruk maken’, blikt hij terug. ‘Daarmee hebben we het magazijn bijna sexy gemaakt, in plaats van iemand laten zien die iets in een doosje stopt.’

‘We hebben bewust dingen gezocht die visueel indruk maken.’

En met resultaat ook. De video’s uit het Alkmaarse warehouse leidden niet alleen tot 140 sollicitaties, maar ook nog eens tot de gewenste 16 nieuwe medewerkers. En dat was vooraf zeker niet vanzelfsprekend, aldus Martijn Rengers, VP HR bij de Solar Group. Het bedrijf had net een robotiseringstraject achter de rug in Alkmaar, een warehouse in het Gelderse Duiven gesloten, en gemerkt dat niet veel medewerkers zin hadden om van daar te verhuizen naar Noord-Holland. Maar hoe vind je dan snel nieuwe magazijnmedewerkers in een regio waar ook andere grote werkgevers als Vomar, Etos en Eriks op dezelfde mensen jagen?

Vaste medewerkers graag

Gelukkig werkte Solar al langer samen met EN HR Solutions. Deze RPO-dienstverlener uit Hoofddorp verzorgde al geruime tijd al het recruitment en de employer branding voor deze internationaal opererende technische groothandel, met uitzondering van de magazijnmedewerkers. Die werkten voorheen namelijk via een inhouse uitzender. ‘Maar we wilden ook graag vaste magazijnmedewerkers in plaats van mensen via uitzendcontracten’, legt Rengers uit.

‘Voor elke potentiële ervaren medewerker blijken in deze omgeving wel 5 of 6 vacatures.’

Maar ja. Ook voor magazijnmedewerkers geldt dat het tegenwoordig een ‘heel competitieve arbeidsmarkt’ is, stelt Rengers. ‘Voor elke potentiële ervaren medewerker blijken in deze omgeving wel 5 of 6 vacatures te zijn.’ Hoe dan eruit te springen? ‘Dat kun je gaan bedenken achter je bureau, maar je kunt ook met mensen zelf gaan praten’, vertelt hij. En dat is dus precies wat gebeurde. ‘EN HR heeft voor ons panelgesprekken georganiseerd, om te praten over het werkgeversmerk. Daaruit bleek dat veel mensen hier echt een familiegevoel ervaren. Teamgeest, laagdrempelig, met hoge betrokkenheid. Een warme deken.’

TVP en iets van magie

Die uitgangspunten zijn vervolgens vertaald in een TVP, oftewel: de Team Value Proposition. Op basis daarvan werden in Hoofddorp weer campagnevoorstellen bedacht, door bijvoorbeeld eerdergenoemde Pluim en RPO-manager Frank Elzinga. ‘Ik was echt aangenaam verrast door dat creatieve proces’, blikt Rengers terug. ‘Daar zat wel iets van magie in, wat mij betreft.’

‘Ik was echt aangenaam verrast door dat creatieve proces.’

Hij herinnert zich nog de ‘vrij uitgebreide concurrentieanalyse’ en analyse van de doelgroep die eraan ten grondslag lagen. Maar als je dan medewerkers zó spontaan zichzelf ziet zijn in de video’s, dat deed hem naar eigen zeggen toch wel wat. ‘Ik heb er niets aan toegevoegd, maar ook niets afgehaald. Maar ik besefte wel meteen: de realiteit is ook belangrijk. Dus beste managers, jullie moeten er wel voor zorgen dat wat we hier laten zien ook voor iedereen werkelijkheid wordt. Het geeft wel de dure verplichting om deze belofte ook na te komen. Noblesse oblige.’

‘Wereld die je normaal niet ziet’

Het magazijn is ‘een wereld die je normaal misschien niet zo snel ziet’, aldus Pluim. ‘Maar het is wel een heel boeiende wereld, waarin van alles gebeurt. En mensen die er werken zijn echt trots om dat te laten zien’, kijkt hij met voldoening terug op het creatieve proces rondom de video. ‘Om deze doelgroep te bereiken, móet je wel video gebruiken. Video is er, en gaat ook niet meer weg. En je kunt er heel veel mee, zeker esthetisch, en zeker in omgevingen als deze.’

‘Het magazijn is een heel boeiende wereld, waarin van alles gebeurt. En mensen die er werken zijn echt trots om dat te laten zien.’

Volgens hem is het, samen met regisseur Huub Lensvelt, uiteindelijk vooral goed gelukt de familiare sfeer in de video’s te vangen, het familiare, ‘de gezelligheid met elkaar. Met bijzondere aandacht voor de pay-off: Solar geeft je energie. Het idee van het script was: allemaal contactmomenten achter elkaar, die je doorgeeft, als ware het een rij dominostenen. Pluim: ‘We zoeken de verbinding tussen de schakels, en laten tegelijk de afwisseling zien die je hier in je werk hebt.’

200.000 verschillende artikelen

Frank Elzinga heeft zelf een tijd als recruitmentmanager voor Solar gewerkt. Vandaar dat het nu voor hem als RPO-manager makkelijk was om zich in te leven in het bedrijf, dat al meer dan 100 jaar bestaat en in Nederland zo’n 700 medewerkers telt. Hij vertelt enthousiast over het robotsysteem en de 200.000 verschillende artikelen die de groothandel op een relatief kleine oppervlakte klaar heeft liggen om bij hun klanten te bezorgen. Dat vraagt veel vaardigheden van de medewerkers, zegt hij. ‘Waarbij het werk aan een pickingstation ook echt iets anders is dan dat van een vorkheftruckchauffeur.’

Dát goed laten zien, en bovendien duidelijk maken dat je bij Solar niet elke dag hetzelfde doet, zorgde uiteindelijk voor de grote interne trots die de video ook wist te bewerkstelligen, zegt hij. ‘Want we maakten de video’s natuurlijk voor iederéén in de organisatie.’ En juist die interne overeenstemming bleek volgens hem uiteindelijk ook de sleutel tot het externe succes. ‘Er was zelfs iemand die alleen al naar aanleiding van de video die hij had gezien op TikTok spontaan belde: kan ik misschien bij jullie komen werken? Kijk, daar doe je het voor.’

Niet heel gericht targetten

Het ‘campagnemanagement’ was overigens nog best lastig, aldus Elzinga. De doelgroep magazijnmedewerkers laat zich niet eenvoudig targetten. En is bovendien heel gevoelig voor salaris, zo blijkt uit onderzoek. Zaten ze wel op een ‘sfeer-video’ te wachten? ‘Bovendien weten we: veel impressies betekent natuurlijk ook niet per definitie ook veel sollicitaties. Dat was dus best spannend. Gaat het de conversie opleveren die je wil? Tuurlijk weten we uit ervaring dit goed in te schatten, maar 100% zeker weet je het nooit.  Maar op een gegeven moment zagen we het vliegwiel gaan draaien. En dan weet je dat je goed zit.’

‘Als je die eigen medewerkers goed in beeld weet te brengen, dan geeft dat letterlijk energie.’

De grootste uitdaging in zo’n traject? ‘De tijdsdruk en de vele interne stakeholders’, zegt hij. ‘Je weet: hoe eerder je van start gaat, hoe beter. Daarnaast wil je intern draagvlak opbouwen en weet je dat iedereen zijn eigen belang heeft in zo’n proces. En je wilt de juiste zorgvuldigheid betrachten. Want je doet het – als het goed is – maar één keer.’ En dat is in dit geval zeker gelukt, zegt hij. ‘Ik denk vooral omdat het zo goed weergeeft wat Solar is, het menselijke, geen modellen, maar eigen collega’s. Als je die goed in beeld weet te brengen, dan geeft dat letterlijk energie.’

Iedereen werkt er nog

Het was dan ook niet moeilijk om mensen te krijgen die in de video’s een rol wilden spelen, vertelt hij. ‘We hebben aan de teamleaders gevraagd: willen jullie mensen hiervoor polsen? Dat bleek geen enkel probleem. Ze vonden het juist heel leuk. En het goede nieuws: iedereen in de video werkt er nu nog. Dus kunnen we de video voorlopig ook blijven gebruiken.’ Pluim vult aan: ‘Beleving is altijd key – in alles wat je doet. Dat hebben we in deze video’s proberen te vangen. Er zit veel passie in voor de logistiek. Alleen daarmee ben je in deze sector al wel onderscheidend, denk ik.’

Ook HR-directeur Rengers kijkt daarom met genoegen op de campagne terug. Niet alleen vanwege de nieuwe medewerkers die erdoor konden worden aangenomen. Maar juist ook vanwege wat het intern losmaakte, en wat hij daardoor leerde over zijn eigen bedrijf. ‘Hoe fijn is het als je jezelf in de markt kunt zetten zoals je bent? Dit is geen gefabriceerd werkgeversmerk, dit is zoals we zijn. Met 27 nationaliteiten in het team, met allemaal hun eigen, individuele verhalen. Dát is volgens mij het succes van deze campagne geweest.’

Meer weten?

Check de doelgroepcampagnepagina van EN HR solutions:

Doelgroepcampagne

Lees ook

OMdat het nooit te laat is om aandacht te besteden aan een mooie campagne

De meeste grote arbeidsmarktcampagnes weten we in deze wekelijkse rubriek wel te vangen. Maar soms duikt er zomaar eentje onder de redactieradar door. Dat is bijvoorbeeld het geval bij de in mei gestarte campagne van het Openbaar Ministerie, waarmee ze op zoek zijn juristen (natuurlijk), maar ook ICT’ers en HR- of administratief medewerkers. En omdat er in totaal tot wel zo’n 1.400 nieuwe collega’s nodig zijn, zal een beetje aandacht dus vast nog wel welkom zijn.

De campagne komt uit de koker van Conceptboosting uit Rotterdam. ‘Niemand weet eigenlijk wie het OM is en wat ze precies doen’, constateerde Dimitri Korpershoek, copywriter bij dat bureau al snel. ‘We ontwikkelden daarom een onderscheidende wervingscampagne die bijdraagt aan het werkgeversimago en het OM als werkgever op de kaart zet. Met een onderscheidend thema dat alleen voor het OM werkt: OMdat.’

Van cybercriminaliteit tot discriminatie

In het kader van de purpose driven campagne werd niet alleen een speciale vacaturesite gemaakt, maar ook een video waarin verschillende onderdelen van het werk van het OM onder de aandacht worden gebracht, en zijn er ook posters opgehangen, bijvoorbeeld op reclameborden bij rechtbanken en stations. ‘In de campagne laten we delicten zien die vragen om actie en daadkracht. Van milieudelicten tot georganiseerde misdaad. Van cybercriminaliteit tot discriminatie’, aldus Korpershoek. ‘Waar jij als OM’er dus direct iets aan kunt doen.’

Het Openbaar Ministerie zorgt voor de opsporing en vervolging van strafbare feiten. Van een snelheidsovertreding, winkeldiefstal en belastingontduiking tot aan cybercrime, terrorisme en moord. Het OM brengt verdachten voor de rechter, eist een straf en is er verantwoordelijk voor dat het vonnis van de rechter wordt uitgevoerd. Samen met de Rechtspraak is het OM dus onderdeel van de rechterlijke macht, en dus geen ministerie in de gebruikelijke zin van het woord. In totaal werken er momenteel ruim 5.500 mensen aan opsporing en vervolging in jaarlijks zo’n 300.000 zaken.

Lees ook

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Wat als je als bouwbedrijf in je campagne liever niet te veel bouwhelmen laat zien?

Wat als je gevraagd wordt een recruitmentcampagne te maken voor een van de grootste bouwbedrijven van Nederland, maar tegelijk het cliché beeld van ‘in de camera kijkende’ medewerkers met een helm op wil vermijden? Het was de vraag waarvoor het Rotterdamse full-service bureau 0to9 zich recent gesteld zag, toen het benaderd werd om ná de Employer Value Proposition (EVP) van BAM Group te hebben vormgegeven ook een wervingscampagne op te zetten, onder meer om talentvolle servicemonteurs voor BAM aan te trekken.

wat als drone

Het antwoord werd gevonden in een drone-vlucht die de kijker meeneemt door de wereld van de BAM-medewerkers en de mogelijk toekomstige werkplek van de kandidaat. ‘We wilden wegblijven van wat de rest van de sector doet’, aldus Joost van Gorsel, creative director bij 0to9. ‘Dus kozen we bewust niet voor medewerkers met een helm op, maar voor prikkelende statements op de plek waar jij straks meewerkt aan een duurzame toekomst, voor Nederland én jezelf. We versterkten dat concept met een dronevlucht, gefilmd door dé dronepiloot van Nederland, die ook de Formule 1-droneshots mag maken.’

Nieuwsgierigheid, innovatie en duurzaamheid

Nieuwsgierigheid, innovatie en duurzaamheid. Dat zijn de kernthema’s die BAM met de nieuwe campagne aan de arbeidsmarkt wil duidelijk maken. ‘Als een van de grootste bouwbedrijven in Europa bouwt BAM namelijk niet alleen aan essentiële infrastructuur en hoogwaardige gebouwen, maar ook aan een duurzame toekomst. Met zo’n 150 jaar ervaring weet het bouwbedrijf bovendien dat dit alleen mogelijk is met een divers team, gewaardeerde partners en gedeelde waarden’, aldus Van Gorsel.

wat als

De campagne is inmiddels live en zichtbaar door het hele land. Een van de meest in het oog springende onderdelen was de larger than life boodschap die recent te zien was in een weiland langs de A4, onder de rook van Schiphol, en nu dus ook de homepage van de Nederlandse werkenbij-site siert. Deze creatieve uiting moest de ambitie van BAM benadrukken om de toekomst van de sector te transformeren: wat als jouw bouwmateriaal hier groeit? De vraaggerichte ‘Wat als…’-benadering van de nieuwe campagne bouwt daarbij voort op het ‘What if…’-communicatieconcept dat 0to9 al eerder voor de hele BAM Group bedacht.

Wat als je als bouwbedrijf een campagne wilt maken zonder al te veel in de camera kijkende medewerkers met een helm op? Dan huur je dé dronepiloot van Nederland in. Het resultaat is te zien in de nieuwe campagne van BAM. Hoe kwam die zo tot stand?

Het is een benadering waarmee je vele kanten op kunt, zo blijkt:

Van verduurzaming…

Wat als je als bouwbedrijf een campagne wilt maken zonder al te veel in de camera kijkende medewerkers met een helm op? Dan huur je dé dronepiloot van Nederland in. Het resultaat is te zien in de nieuwe campagne van BAM. Hoe kwam die zo tot stand?

… tot innovatie.

‘Creatief en flexibel’

Employer Branding Team Lead bij BAM Radboud van der Kooi toont zich dan ook enthousiast over de samenwerking met 0to9. ‘Ze hebben ons geholpen met de ontwikkeling van een fris en sterk concept dat de basis vormt van het vernieuwde werkgeversmerk van BAM in Nederland. Naast de creatieve input, waardeer ik vooral de flexibiliteit die het team heeft laten zien om binnen een complexe organisatie als BAM een succesvolle campagne op te zetten. Ik ben heel erg tevreden over waar we nu staan en kijk uit naar het al moois wat ons nog te wachten staat.’

wat als

Lees ook

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Waarom kinderen de hoofdrol spelen in de campagne van bouwbedrijf J.P. van Eesteren

Als ontwikkelende bouwer heeft het ruim 90 jaar oude J.P. van Eesteren heel wat iconische bouwwerken op zijn palmares staan. De Kuip en de Euromast dateren alweer van lang geleden, maar recent zijn daar bijvoorbeeld de Markthal Rotterdam, Naturalis, woontoren Haut in Amsterdam (het hoogste hybride houten woongebouw van Europa) of het Weeshuis Gouda bijgekomen. En daar kunnen er nog meer bij. Reden waarom het bouwbedrijf voor zijn arbeidsmarktcampagne niet teruggrijpt op het rijke verleden, maar juist vooruit wil kijken, en kinderen en hun dromen de hoofdrol laat spelen.

De campagne ‘Maak je dromen waar. Bouw mee met JP‘ is in principe al ruim een jaar oud. Recent zijn er echter weer een aantal nieuwe tot de verbeelding sprekende uitingen aan toegevoegd, die vooral mensen moeten aanspreken die al van jongs af aan op een of andere manier aan het bouwen zijn: of het nou een zandkasteel of boomhut is. Vandaar ook de nieuwe toevoeging van de pay-off: ‘Als het er altijd al in zat’.

‘Groot als het moet, compact als het kan’

Het in 1932 in Rotterdam opgerichte bouwbedrijf telt tegenwoordig zo’n 380 collega’s (onder wie 120 timmerlieden), verdeeld over drie vestigingen: Gouda, Houten en Amsterdam. Het bedrijf is 1 van de ondernemingen van TBI, een groep van ongeveer 20 techniek-, bouw- en infrabedrijven die alle 20 zelfstandig en onder hun eigen naam opereren, maar ook waar mogelijk en nodig samen optrekken. ‘We zijn groot als het moet, en compact als het kan. De lijnen zijn kort’, aldus communicatiemanager Mascha Muehlhaus, die ook bij de totstandkoming van de campagne betrokken was.

De campagne zet volgens haar ‘de spotlight op karaktereigenschappen die bij J.P. van Eesteren goed van pas komen. Of het nu gaat om moed, verbeeldingskracht of doorzettingsvermogen.’ Ze zegt er de mensen mee te willen aanspreken ‘van wie de meester of juf al als kind zei: daar zou hij/zij iets mee moeten gaan doen! We zijn hard op zoek naar de bouwgekken, de echte JP’ers in de dop, vakidioten die in de wieg zijn gelegd voor het werken in de bouw.’ Ook als je niet direct je eigen droomvacature tussen de actuele vacatures op de site ziet staan, nodigen ze je bij het bouwbedrijf overigens graag uit voor een kennismakingsgesprek.

Met A.I. gemaakt

De ‘gemene deler’ die de campagne wil aanspreken is volgens Muehlhaus ‘de gedeelde liefde voor dingen maken, creëren, bouwen.’ De campagne is ontwikkeld door bureau Clubgeist, online mediabureau is Brandmannen. ‘Bijzonder is verder dat deze nieuwe campagnebeelden speciaal voor ons zijn ontwikkeld met behulp van een A.I.-artist. We wilden de beelden een sfeer meegeven van de familiefoto’s die je vroeger ophaalde bij de drogist. ‘Gewone’ foto’s uit het familiealbum, maar wel met een overdrijving erin, om het bijzondere, ambitieuze karakter van de kinderen weer te geven en te laten zien dat zij als het ware ‘geboren bouwers’ zijn.’

‘We wilden de beelden een sfeer meegeven van de familiefoto’s die je vroeger ophaalde bij de drogist.’

De komende maanden vindt vooral de awareness-fase plaats, aldus Muehlhaus. Dat betekent: online advertenties op social media als Facebook, Instagram en LinkedIn en daarnaast op DPG Media en Google Search. Vorig jaar zijn bovendien een aantal videotestimonials gemaakt, die krijgen dit najaar ook aanvulling met een tweetal nieuwe varianten. ‘Deze zetten we eind van het jaar in voor de volgende fase, de tell-fase.’ En zo bouwt J.P. van Eesteren dus vrolijk door aan deze bijzondere campagne.

Lees ook

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Hoe het Reinier de Graaf ziekenhuis zijn eigen medewerkers succesvol tot ambassadeurs maakte

Je eigen medewerkers inzetten als ambassadeurs voor je werkgeversmerk. Velen zeggen het graag te willen doen, maar hoe kun je dat nou in de praktijk goed handen en voeten geven? Het Reinier de Graaf-ziekenhuis in Delft lanceerde hiervoor in april 2024 de campagne De baan van je leven. Belangrijkste doel: nieuwe collega’s aantrekken voor diverse functies in het ziekenhuis. Hoe? Onder meer door De baan van je leven-battle op social media, met name Instagram.

‘Welke video krijgt de meeste likes?’ Daar draaide het de laatste tijd om in de wandelgangen van het Reinier de Graaf-ziekenhuis.

Medewerkers van alle afdelingen werden hierbij uitgedaagd om op een creatieve manier te laten zien waarom zij precies ‘de baan van hun leven’ hebben. Deze content deelde het Reinier de Graaf-ziekenhuis vervolgens op de eigen sociale media. Alle inzendingen werden om de beurt gepubliceerd en bleven steeds twee weken online staan. ‘Welke video krijgt de meeste likes en reacties?’ Daar draaide het de afgelopen maanden om in de wandelgangen van het ziekenhuis. En deze week werd de winnaar bekend. Met veruit de meeste likes sleepte de Intensive Care-afdeling de wisselbeker en het felbegeerde teamuitje in de wacht.

Afgelopen week werden de zorgprofessionals van de IC in stijl verrast met onder andere de hulp van out-of-the-box-denker, schrijver en mede-jurylid Rico Bakker.

Waar word jij blij van?

Vanwege het grote succes van de battle, start het Reinier de Graaf-ziekenhuis begin volgend jaar een nieuwe editie, vertelt senior recruiter Michelle Bossers. ‘Want ondanks het succes van deze campagne, zijn er nog steeds veel medewerkers nodig. En we willen graag laten zien wie wij zijn als werkgever, zodat potentiële kandidaten kunnen bedenken of zij hier op hun plek zijn. We kijken tegenwoordig ook veel meer naar de mens achter de sollicitant. Wie ben jij, waar word je blij van, waar liggen jouw talenten? En hoe kunnen wij als werkgever meedenken naar een passende functie voor jou? Deze manier van (om)denken is nodig om het werk in de zorg aantrekkelijk te houden, ook voor jonge professionals.’

De battle leverde trouwens niet alleen een groot aantal (interne) likes en reacties op, maar ook een piek aan sollicitanten, vertelt ze. Precies het doel van de in april gestarte campagne, die vooral wil uitdragen dat bij het Reinier de Graaf-ziekenhuis medewerkers op de eerste plaats staan. ‘Als zij zich goed en gehoord voelen, zijn ze beter in staat om de allerbeste zorg aan patiënten te leveren. Wij vinden het daarom belangrijk dat medewerkers hun vaardigheden en passies kunnen benutten om zich te blijven ontwikkelen.’

Winnaar Werf& Award

Het ziekenhuis in Delft heeft overigens inmiddels een behoorlijke traditie als het om baanbrekende arbeidscommunicatie gaat. Zo won het al in 2018 een Werf& Award voor het spreekuur waarmee sollicitanten feedback op hun gesprek konden krijgen. Later kwamen daar campagnes bij met onder meer violistes op de IC, kregen solliciterende moeders 2 uur lang gratis kinderopvang aangeboden, kun je er wandelend solliciteren, en organiseerden ze ook al eens een Meet en Greet voor statushouders uit Delft, Den Haag, Pijnacker en Capelle a/d IJssel, met een medische opleiding en ervaring binnen het ziekenhuiswezen.

Lees ook

Eerst met eigen tattoo, nu met DNA-test voor zzp’ers: Special Ops laat weer van zich horen

In de technische arbeidsmarkt moet je behoorlijk opvallen wil je talent aan je kunnen binden. Dat hebben ze goed begrepen bij dienstverlener Special Ops uit Eindhoven. Het bureau, gespecialiseerd in zzp’ers voor de procesindustrie, haalde bijna 2 jaar geleden al het nieuws met een heuse tatoeage met een QR-code die je naar de werkenbij-site bracht. Er volgde nog onder meer een video vol dubbelzinnigheden die inmiddels niet meer online te zien is, een hilarische kerstvideo, en de mogelijkheid om een reis naar de Formule 1 in Barcelona te winnen.

‘Het DNA van onze zzp’ers toont een bijzondere oorsprong.’

Nu is het bedrijf terug, met opnieuw een spraakmakende campagne, onder de noemer Special Breed. Om deze claim te ondersteunen heeft het een DNA-onderzoek uitgevoerd om te ontdekken waar de oorsprong van dit gemeenschappelijke talent zou kunnen liggen. Uit dit DNA-onderzoek bleek dat de voorouders van de zzp’ers teruggaan tot de oude handels- en zijderoute, aldus Head of Brand & Marketing Suzanne van der Horst. ‘Het DNA van onze zzp’ers toont dus een bijzondere oorsprong’, zegt ze, verwijzend naar die eeuwenoude corridor voor de uitwisseling van culturele invloeden, kennis en vakmanschap.

‘Verder kijken dan het cv’

Met de campagne wil Special Ops vooral laten zien ‘verder te kijken dan alleen het cv’, aldus Van der Horst. ‘We willen begrijpen wat onze zzp’ers zo goed maakt zodat we de beste mensen kunnen aantrekken en behouden. En soms moet je dan een onconventionele aanpak kiezen, maar dat maakt en onderscheidt ons ook. Bij Special Ops denken we niet in standaard cv’s. Wij graven dieper. Onze mannen vormen een Special Breed – niet iedereen heeft dat in zich. Maar wat is ‘het’ dan precies, wat hen onderscheidt? Dat wilden we wel eens écht onderzoeken.’

Het onderwerp ‘DNA-tests’ hoor je overigens steeds vaker als het gaat om recruitment. Zo zijn er bedrijven die claimen aan de hand van een DNA-test te kunnen vaststellen of je bijvoorbeeld goed bent in sales of niet. Wetenschappelijk is dat echter omstreden. De ‘speekselmaffia’, noemde de bekende assessment-expert Wim Bloemers het zelfs al eens. ‘Volgens mij is wat zij doen wetenschappelijk niet voldoende onderbouwd.’ Bij Special Ops lijkt het zover echter ook niet te gaan, en lijkt het meer om een publiciteitscampagne dan om een serieus bedoelde assessmentmethode voor technisch zzp’ers te gaan.

Lees ook

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.