Hoe ziet de toekomst van de Magneten eruit?

Peter Boerman Op 05 november 2015
Gem. leestijd 2 min 1129x gelezen
Deel dit artikel:
Hoe ziet de toekomst van de Magneten eruit?

Over drie weken worden weer de Magneten uitgereikt, de (tot nu toe) jaarlijkse prijs voor beste arbeidsmarktcommunicatie.

De uitreiking vindt dit keer niet – zoals in voorgaande jaren – plaats op het Employer Branding Experience Congres. Dit congres is verplaatst naar februari 2016, en de organiserende SJP vond het geen goed idee zo lang te wachten. Dat had twee redenen, aldus SJP-voorzitter Jeroen van den Brink: ‘In de eerste plaats zou dat wel heel laat worden, aangezien de inzendingen deze zomer al binnenkwamen. Daarnaast kregen we ook feedback vanuit het congres dat de uitreiking van de Magneten niet voor iedere bezoeker interessant was, maar vooral voor de gelukkigen die een prijs in ontvangst mochten nemen.’

Krant Café

De Magneten worden nu dus op 26 november uitgereikt, vanaf 16.00, in het Krant Café van de Telegraaf Media Groep, hoofdsponsor van de prijs.  In totaal kwamen 37 inzendingen voor de prijs binnen. De inzenders worden allemaal uitgenodigd, en horen ook pas op 26 november of ze genomineerd zijn, en of ze een prijs gewonnen hebben in een van de drie hoofdcategorieën: creativiteit, consistentie en effectiviteit. De jurering voor deze categorieën heeft overigens al wel plaatsgevonden.

Toekomst

En hoe zit het dan met de toekomst van de jaarprijzen? ‘Dit jaar is het aantal inzendingen weer minder dan een jaar geleden’, erkent Van de Brink. ‘Dat is ook wel een trend. De markt zit heel anders in elkaar dan 5 à 10 jaar geleden. Je kunt rustig zeggen dat de discipline arbeidsmarktcommunicatie in de crisisjaren geen dominante rol gespeeld heeft. Het is bovendien ook versnipperd geraakt over allerlei disciplines. We zien nu bureaus inzenden van wie we dat de afgelopen jaren echt niet verwacht hadden. Maar de traditionele arbeidsmarktcampagnes zie je steeds minder.’

Geruchten

En dus? ‘We beraden ons op: hoe nu verder? Maar dat doen we elk jaar, hoor.’ Geruchten dat de prijs  zou ophouden te bestaan, of dat besloten is de prijs onder te brengen bij andere (reclame)prijzen, verwijst Van den Brink naar het rijk der fabelen. ‘We stellen onszelf inderdaad de vraag of de huidige opzet de juiste is. Maar we hebben nog niets besloten. Dat kan morgen anders zijn, maar laat ik vooropstellen: dat doet voor mij niets af aan de waarde van de Magneten. Het gaat er mij nog steeds om het beste werk in arbeidsmarktcommunicatie te laten zien en daar waardering voor uit te spreken.’

Meer over de Magneten

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners