UMC Utrecht werft carrièreswitchers

Peter Boerman Op 23 oktober 2012 Gem. leestijd 2 min2092x gelezen
Deel dit artikel:
UMC Utrecht werft carrièreswitchers

UMC Utrecht heeft een originele insteek gevonden om de schaarste op de arbeidsmarkt in de zorgsector het hoofd te bieden. Het gaat op zoek naar nieuw potentieel buiten de sector, waarbij in de campagne wordt geappelleerd aan het stemmetje in het achterhoofd, dat zegt te willen zorgen voor andere mensen.

Nieuwe wervingscampagne: het witte stemmetje

Veel Nederlanders zouden het best willen, zorgen voor andere mensen. Een baan van betekenis in de gezondheidszorg klinkt velen aantrekkelijk in de oren.Toch zetten de meesten van hen uiteindelijk de stap toch niet. Het UMC Utrecht besloot om de nieuwe wervingscampagne juist op deze mensen te richten. En hen specifiek aan te spreken op dat stemmetje dat in hun achterhoofd klinkt. Het witte stemmetje.

“Het witte stemmetje is het stemmetje in je achterhoofd dat zegt dat je éigenlijk best in de zorg zou willen werken”, vertelt Nicole Lisman, hoofd Werving & Werkwinkel. “En het mooie is: dat stemmetje gaat je nu ook praktisch op weg helpen.” Het UMC Utrecht wil niet alleen laten zien hoe aantrekkelijk het werk is, maar wil geïnteresseerden ook praktisch op weg helpen met relevante informatie. “Zo willen we potentiële collega’s helpen hun rol in de gezondheidszorg te ontdekken. Welke functie past bij ze? Verpleegkundige, radiotherapeutisch laborant, anesthesiemedewerker? Veel mensen hebben namelijk geen idee waar te beginnen. Of hoe ze het aan moeten pakken als ze een andere opleiding willen volgen. Op al dat soort vragen geven we antwoord op de site wittestemmetje.nl. Zie het als een carrière-overstapservice, die je meteen op weg helpt naar een beroep met toekomst binnen de gezondheidszorg. De stem van je geweten praat dus niet alleen, maar biedt ook praktische informatie.”

Nieuw potentieel

Het blijft lastig om gespecialiseerd personeel te vinden. De Nederlandse bevolking wordt ouder, waardoor meer mensen een beroep doen op de zorg. Bovendien vergrijst de beroepsbevolking zelf. Het is belangrijk dat het UMC Utrecht daarom ook in de toekomst verzekerd is van voldoende gekwalificeerd personeel. “Wij denken dat daar potentieel voor is”, vertelt Lisman. “We weten dat er in Nederland mensen zijn die een overstap naar de zorg overwegen. Ze zitten nu voor hun gevoel in een verkeerde baan waarin ze te weinig voor andere mensen kunnen betekenen. Zingeving wordt steeds belangrijker. Een andere reden is dat mensen door de huidige economische situatie niet aan leuk werk kunnen komen. Die mensen biedt het witte stemmetje een service met handvatten hoe je kunt overstappen.”

Pratende abri’s

De campagne rondom het witte stemmetje is gestart op 15 oktober. Om mensen met de carrière-overstapservice te laten kennismaken, worden abri’s ingezet, waarvan sommige de voorbijgangers daadwerkelijk iets in hun oor fluisteren. Daarnaast komt het witte stemmetje tot leven in advertenties, in bioscoopreclame en online op wittestemmetje.nl.

Deel dit artikel:
Peter Boerman

Peter Boerman

Hoofdredacteur bij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
BRANDMANNEN           Recruitment Marketing
Bullhorn
Compagnon
DPG Recruitment
Floyd & Hamilton
Indeed
Intelligence Group
Mysolution
Otys Recruiting Technology
Pro Contact
Ravecruitment
Recruitment Accelerator
Recruitment Tech
Softgarden
ToTalent.eu
WBNRS