Gem. leestijd 2 min  2500x gelezen

Van 16 naar 2 weken: zo versnelt Unilever zijn totale selectieproces

Van 16 naar 2 weken: zo versnelt Unilever zijn totale selectieproces

Unilever is druk met overnames, maar versnelt tegelijk ook zijn eigen selectieproces. Binnen 2 weken moet een kandidaat nu weten of hij het wordt of niet.

De nieuwe procedure is aanvankelijk alleen bedoeld voor studenten, schrijft eremedia, dat er ook een video over heeft. Het versnelde proces is de afgelopen tijd getest in (delen van) Azië en Noord-Amerika en wordt nu in Europa uitgerold. Aan het eind van het jaar moet elk Unilever-onderdeel ermee werken.

Ronde #1: Het formulier

Er zijn in het proces 4 verschillende fases. Allereerst vullen kandidaten een sollicitatieformulier in, dat gekoppeld kan worden aan LinkedIn. Als ze doorgaan naar de tweede ronde, krijgen ze dat te horen via een mailtje en een sms.

Ronde #2: Online games

In die tweede ronde krijgen de sollicitanten een ‘profile-assessment’. Dit gebeurt via een mobile-friendly spel, dat maximaal 20 minuten duurt. Het spel bestaat uit 12 onderdelen, en is gemaakt door Pymetrics. De korte online games onderzoeken verschillende cognitieve, emotionele en sociale eigenschappen. Na elke game volgt persoonlijke, op de kandidaat toegesneden feedback.

Ronde #3: Video-interview

Kandidaten die nog een ronde verder komen, krijgen te maken met een video-interview (mogelijk gemaakt door HireVue). In dit interview wordt de kandidaat gevraagd om real-life problemen op te lossen, waarmee Unilever dagelijks te maken heeft. Het interview bestaat uit drie korte hypothetische vragen, gevolgd door een businesscase. Kandidaten kunnen – waar en wanneer ze maar willen – via de webcam hun antwoorden geven op de van te voren opgenomen vragen.

Ronde #4: Evenement van 1 dag

In de vierde ronde, ten slotte, komen kandidaten in contact met een recruiter, en (virtueel) ook met andere sollicitanten. Ze gaan dan naar een evenement van één dag in het zogeheten Discovery Centre, waar ze ervaren hoe het is om bij Unilever te werken.

Daar gaat de kandidaat werken aan ‘een aantal spannende activiteiten en projecten gebaseerd op een echte case study’, zoals Unilever het noemt. Dat kan een korte meeting zijn met het senior management, maar ook een meeting met ‘collega’s’, of een interview met de lijnmanager van de kandidaat.

Continu feedback

Tijdens het hele proces geven kandidaten zelf aan Unilever feedback over wat ze van het proces vinden. Het Nederlands-Engelse bedrijf geeft op zijn beurt de kandidaten feedback over ‘sterktes en ontwikkelpunten’. Het doel is ‘hen te helpen in hun carrière, ongeacht of ze bij Unilever worden aangenomen of niet.’

Minder recruiter-tijd

Succesvolle kandidaten krijgen een aanbod via DocuSign, onboarding via Workday en maken kennis met hun collega’s via Chatter. Unilever hoopt met de nieuwe procedure niet alleen het hele proces van werving en selectie aanzienlijk te versnellen, het moet ook fiks minder beslag leggen op de tijd van de recruiter.

credit foto

 

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners