Van medewerker naar medemerker: verslag van de Employer Branding Summit 2018

Redactie Op 09 november 2018
Gem. leestijd 3 min 572x gelezen
Deel dit artikel:
Van medewerker naar medemerker: verslag van de Employer Branding Summit 2018

We kunnen er niet onderuit: employer branding is reuzebelangrijk als je (de juiste) sollicitanten wilt aantrekken. Maar hoe doe je dat precies? Op de tweede Employer Branding Summit hoorden we het allemaal.

Het was donderdag 8 november een volle bak op de Employer Branding Summit van Recruiters United in de Haarlemse Philharmonie. Na de opening met dagvoorzitter Arjen Banach (onder meer bekend van zijn podcast ‘Energie aan het Werk’) maakte Recruiters United-voorzitter Gusta Timmermans meteen de boodschap van de dag duidelijk: zorg voor engagement bij je medewerkers. Als je eigen mensen het verhaal dragen dat je naar buiten vertelt is dat een stuk geloofwaardiger. Maar hoe zorg je ervoor dat dat verhaal positief is?

Keynote 1: Het geluk van Heleen Mes

Heleen Mes (HappinessBureau) haakte meteen in op die vraag daar in haar keynote die positiviteit nog eens te benadrukken. Om buiten te kunnen winnen, moet je namelijk binnen beginnen, was haar verhaal. Maar gelukkig zijn op het werk is volgens haar wel tweerichtingsverkeer. En daarvoor is nodig: plezier, zingeving en voldoening.

Om buiten te winnen, moet je binnen beginnen

Hoe verbeter je dan de employee experience? Ze noemde vijf manieren:

1. Zet medewerkers op de eerste plaats
2. Verleg de focus van processen naar de focus op de persoon en de experience die hij of zij krijgt
3. Neem de medewerker als vertrekpunt
4. Werk fact-driven (frequent meten)
5. Overtref verwachtingen

https://twitter.com/cwillemsens/status/1060466767208833024

Na de keynote waren er verschillende break-outs. Wij kozen in de eerste ronde voor een lezing van Linda Frietman.

Break-out 1: Het gebruik van data en innovatieve technologie

In deze sessie legde Linda Frietman (IamProgrez) aan de hand van een case van People Marketing uit hoe technologie kan helpen de beste kandidaat te vinden. Met assesment-data toegepast op de huidige medewerkers van People Marketing werden eerst de 25 beste salesmedewerkers gekozen. Daarbij ging het niet alleen om diploma’s, maar veel meer om het karakter van mensen, de soft skills. De kandidaten worden vervolgens gemeten tegenover het profiel van die ideale medewerker.

Betekent dit dat we vervolgens alle recruiters de laan uit kunnen sturen? Nee, er zal altijd een wisselwerking blijven tussen de mens en technologie, zo stelde Frietman haar gehoor gerust.

Er is altijd een wisselwerking tussen de mens en technologie

Keynote 2: De persona’s van Dave Hazlehurst

Ook Dave Hazlehurst (Ph.Creative) legde in zijn sessie de focus op mensen in plaats van machines. Belangrijk om in de gaten te houden bij employer branding is dat de kandidaten tegenwoordig de controle hebben, niet de bedrijven, zei hij.

Zorg ervoor dat je weet wat jou als werkgever uniek maakt en zet daarvoor je medewerkers in. Vertel dus niet ‘hoe is het om te werken als software engineer’, maar vertel liever: ‘Hoe is het écht om te werken als software engineer?’.

Zorg ervoor dat je weet wat jou als werkgever uniek maakt en zet daarvoor je eigen medewerkers in

Persona’s van de kandidaat die je zoekt, zijn daarvoor handig, aldus Hazlehurst. Bedenk van wat voor muziek deze persoon houdt, wat zijn of haar soft skills zijn en welke tv-programma’s degene bekijkt. Hierdoor krijg je een beter beeld van de juiste kandidaat.

Break-out 2: Een employer brand internationaal uitbouwen

Rutger Groenewegen (Employer Branding Specialist) en Mijke de Vette (Lead Strategy bij Timm&Pimm) lieten in hun sessie vervolgens zien hoe zij momenteel bezig zijn om van FrieslandCampina een sterk global employer brand te maken. Zoals veel bedrijven hebben ook zij te maken met een war for talent. Aangezien FrieslandCampina in 34 landen actief is, maar die landen allemaal hun eigen lokale producten met lokale merken hebben, is het werkgeversmerk wereldwijd nog niet heel zichtbaar. Door social media-campagnes – waarbij de werknemers worden ingezet om zelf content te maken – hopen zij nu om de ideale kandidaat te bereiken.

Keynote 3: De hoofdzonden van Richard Mosley

En toen was het tijd voor het hoogtepunt van de dag: Global Vice President van Universum, Richard Mosley. Hier kun je meer lezen over wat volgens hem de 7 hoofdzondes zijn van employer branding.

https://twitter.com/cwillemsens/status/1060545673106468864

Waarna de borrel begon. Een mooie gelegenheid voor onszelf om ook nog even wat aan authentieke employer branding te doen…

https://www.instagram.com/p/Bp7MAKCgWm8/

Tot volgend jaar!

Lees ook:

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners