De veelzijdige gezichten achter Werken voor Nederland (Kaliber iov Rijksoverheid)

Peter Boerman Op 28 april 2016
Gem. leestijd 3 min 785x gelezen
Deel dit artikel:
De veelzijdige gezichten achter Werken voor Nederland (Kaliber iov Rijksoverheid)

280 verschillende Rijksmedewerkers zijn de vertellers van het veelzijdige verhaal van het Werken voor Nederland. Lees de hele case van Kaliber iov Rijksoverheid die is ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards.

Case Kaliber iov Rijksoverheid

Omschrijving van de case

Op WerkenvoorNederland.nl laten we zien wat het betekent om te werken voor Nederland. Het is niet alleen een wervingsplatform, maar ook een contentplatform waar bezoekers ontdekken wat ze allemaal kunnen doen bij de Rijksoverheid.

De verhalen van de medewerkers vormen de basis van de contactstrategie van het platform. De mensen achter de Rijksoverheid zijn op relevante wijze in alle online communicatie verweven. Zíj vertellen het verhaal van de werkgever Rijksoverheid: in campagnes zoals Code Rood en Grip op Ebola, sociale media maar ook in navigatie, landingspages, artikelen en vacatures.

Het moment dat de 200e medewerker aan de site werd toegevoegd (de teller staat inmiddels op 280 personen) was een reden om hen in het zonnetje te zetten. We ontwikkelden een sociale activatie campagne waarmee we de medewerkers bedanken, hen met trots (laten) vertellen over deze mijlpaal en zo de verhalen achter de verhalen op het platform meer naar voren brengen.

De veelzijdigheid van de (mensen achter de) verhalen is direct zichtbaar in het geanimeerde vormconcept. Maar het geeft ook de verbinding tussen de verschillende personen tot één collectief weer, door van alle medewerkers één medewerker te maken.

Via een persoonlijke e-mail werden alle medewerkers bedankt voor hun verhaal en verwezen naar hun persoonlijke pagina op de campagne-website. Met opvallende, gepersonaliseerde animated gifs werden ze gefaciliteerd om het te delen in hun eigen sociale kanalen. Zo werd het bereik van de campagne omgezet in bezoek aan het platform en kon de Rijksoverheid daarmee de verscheidenheid aan mogelijkheden binnen de Rijksoverheid onder de aandacht brengen.

site_detail

Wat was de impact van de case?

Voor een deel van de doelgroep heeft het imago van de Rijksoverheid als werkgever een wat afstandelijk karakter. Door de medewerkers in te zetten als verhalenvertellers krijgt het werkgeversmerk een gezicht en maakt het het Employer Brand menselijk en benaderbaar.

De slimme inzet van de sociale kanalen van de medewerkers zorgt voor extra spinoff. Maandelijks worden de verhalen van de medewerkers van de Rijksoverheid door gemiddeld 15.000 bezoekers bekeken.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Het komt vaker voor dat werkgevers hun medewerkers laten twitteren of bloggen, maar dit draagt niet altijd bij aan het Employer Brand omdat relevantie soms ontbreekt. De Rijksoverheid verdient een Werf& Award omdat zij er in geloven dat de kracht van het Employer Brand voortkomt uit de identiteit, hoe het er werkelijk aan toe gaat. Het getuigt van visie en moed om de medewerkers consequent te verweven in de communicatie en hen het verhaal te laten vertellen. De bijdrage van de de medewerkers aan het collectieve geluid van het Employer Brand wordt perfect verbeeld in de activatie-campagne.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Opdrachtgever: Rijksoverheid – Expertisecentrum Organisatie & Personeel
Bureau: Kaliber
Concept: Hugo van de Hoef , Bas Gezelle
Art direction: Hugo van de Hoef
Copy: Bas Gezelle
Development: Barry van Driel
Accountverantwoordelijke: Dennis Suichies
Eindverantwoordelijken: Marcel van der Quast, Anouk Geldof

Ook kans maken op een Werf& Award?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 29 april 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners