Gem. leestijd 4 min  739x gelezen

Verkiezing Meest Invloedrijke Recruiter 2022 #MIR2022 van start

Zojuist is in Utrecht tijdens Recruitment Tech Case Day het startschot gegeven voor de veertiende editie van de verkiezing ‘Meest Invloedrijke Recruiter’ (#MIR2022). Er is ook een nieuwe categorie: voor meest invloedrijke teams.

Verkiezing Meest Invloedrijke Recruiter 2022 #MIR2022 van start

Tijdens deze jaarlijks terugkerende verkiezing strijden genomineerde recruiters om de begeerde eer de meest invloedrijke recruiter van het jaar te worden. Met de toevoeging van een nieuwe categorie, de categorie van ‘Meest Invloedrijke Recruitment Team’ en een nieuwe sponsor en een (fysiek) event zou de verkiezing van dit jaar de succesvolle edities van voorgaande jaren wel eens kunnen gaan evenaren.

Gouden tijden

‘Waar de twaalfde en dertiende editie in het teken stonden van COVID-19, kunnen we de uitreiking dit jaar weer zonder beperkingen organiseren’, zegt initiatiefnemer en organisator Bas Westland. ‘Dat betekent dat we na het succes van het eerste Award Event bij de verkiezingseditie van 2019, ook voor deze veertiende editie eind januari 2023 weer een echt fysiek event kunnen organiseren. De roadtrips die we de afgelopen 2 jaar hebben gedaan om alle winnaars in het zonnetje te kunnen zetten, waren geweldig, maar dat het nu weer kan in een volle zaal met vakgenoten, daar kijk ik echt naar uit.’

‘We hadden als recruiters afgelopen jaar ook te maken met veel uitdagingen.’

Zijn verwachtingen zijn hooggespannen. ‘Na de uitdagingen rondom COVID-19, hadden we als recruiters ook het afgelopen jaar te maken met de nodige uitdagingen. Van een recordaantal openstaande vacatures tot een extreem laag aanbod aan mensen die (actief) op zoek waren naar een (nieuwe) baan en een overdonderende vraag naar recruiters van organisaties om deze uitdagingen te tackelen. Ik ben heel erg benieuwd of deze uitdagingen ook naar voren komen in de antwoorden op de videovragen van de jury én welke innovatieve oplossingen recruiters hierop hebben kunnen vinden.’

Jury van vakexperts

Ook dit jaar kunnen we weer rekenen op een jury van vakexperts. Zo buigen dit jaar Annelies Graafland (EN HR Solutions en bestuur Recruiters United), Marco Hendrikse (manager Marketing & Content bij de Academy for Recruitment) en Koen Roozen, docent (Strategisch) Recruitment aan de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie en Partner HetRecruitingKantoor en HetMobiliteitKantoor zich als leden van de vakjury over de ingezonden video-vragen van de genomineerde recruiters. Nieuw in de vakjury is dit jaar Wim Dammans. Als winnaar van #MIR2021 neemt hij het stokje over van Marcel Borst, de winnaar van #MIR2020.

‘We hoorden vaak: “Zonder mijn team was het nooit gelukt”.’

Verder is er dit jaar ook een nieuwe categorie Meest Invloedrijke Recruitment Team. ‘In de afgelopen jaren zagen we vaak dat genomineerde individuele recruiters niet alleen met de eer wilden strijken van de resultaten van hun inspanningen’, legt Bas Westland uit. ‘We hoorden vaak: “Zonder mijn team was het nooit gelukt”. Vandaar dat we deze categorie in 2022 voor het eerst toevoegen. Een genomineerd recruitmentteam hoeft niet uitsluitend uit recruiters te bestaan, recruitment assistants, sourcers, recuitment marketeers, of accountmanagers (bij agency teams) tellen uiteraard ook mee.’

Nieuwe partners

‘Zonder de steun van onze partners zou “Meest Invloedrijke Recruiter” niet uitgegroeid zijn tot de succesvolle verkiezing die het nu is’, zegt Westland. ‘Zo vragen we genomineerde kandidaten om video-vragen te beantwoorden en dat je dan kunt rekenen op een partner als Cammio, de experts als het gaat om video-werving. En nu we het “Meest Invloedrijke Recruitment Team als nieuwe categorie hebben toegevoegd aan de verkiezing, betekent dit natuurlijk ook dat voor deze nieuwe categorie een nieuwe partner nodig hadden. We zijn erg blij dat Timetohire zich als nieuwe partner aan deze categorie heeft willen verbinden. Wij zijn blij met en trots op deze sponsoren die bijdragen aan deze verkiezing.’

Partners #MIR2022

  • Overall-categorie – Cammio
  • Agency-categorie – Carerix
  • Interim-categorie – Compagnon
  • Corporate-categorie – Independent Recruiters
  • Recruitment Talent-categorie – Academy for Recruitment
  • Recruitment Marketeer-categorie – Talmark
  • Sourcing-categorie – Textkernel
  • Recruitment Team-categorie – TimetoHire

De nominatieronde voor #MIR2021 is donderdag 3 november van start gegaan. Tot en met vrijdag 16 december kunnen vakgenoten, klanten, kandidaten, en noem maar op, hun favoriete recruitment-, sourcing-, recruitment marketing-held/heldin, aanstormend recruitmenttalent en het meest invloedrijke recruitmentteam nomineren. De nominatieronde wordt gevolgd door een campagne- en stemronde voor de publieksprijs. Om in aanmerking te komen voor de vakjuryprijs beantwoorden de genomineerde kandidaten 5 video-vragen. De vakjury roept op basis van de antwoorden een jurywinnaar uit. Een categorie juryprijs wordt alleen uitgereikt als de jury in een bepaalde categorie de kwaliteit bovengemiddeld vindt.

Timeline MIR 2022:

Donderdag 3 november 2022 – Kickoff van #MIR2022 tijdens Recruitment Tech Case Day
T/m v
rijdag 16 december 2022 – Nominatieronde
Dinsdag 20 december 2022 – Start van de campagne door genomineerden
T/m d
onderdag 12 januari 2023 – Stemronde voor publieksprijs

Vrijdag 13 januari – woensdag 25 januari 2023: Beoordeling videovragen door de jury en juryberaad
Vrijdag 27 januari 2023: Award Uitreiking

De verkiezing ”Meest Invloedrijke Recruiter” wordt sinds 2009 jaarlijks gehouden. Eerdere overall winnaars zijn: Wim Dammans  (2021 – overall Juryprijs), Marcel Borst (2020 – overall Juryprijs), Arnold Jansen (2019 – overall Juryprijs), Fleur Aalbrecht (2019 – overall Publieksprijs), Michelle Thijssen (2018 – Publieksprijs), Monique de Jong en Luna Kucinskaite (2018 – Juryprijs), Caspar Kipp (2017 – Publieksprijs), Tamara Rood (2017 – Juryprijs), Joris van den Beuken (2016), Koos Würzer (2015), Rob van Elburg (2014), Britt van Capelleveen (2013), Nicole van Thoor (2012), Wesley Hendriks (2011), Kay Goedhardt (2010) en Roos van Vugt (2009).

De Meest Invloedrijke Recruiter van het jaar word je niet zomaar. Om mee te kunnen doen aan deze verkiezing moet je genomineerd worden door je vakgenoten, klanten of kandidaten in de categorieën Agency, Corporate, Interim, Talent, Recruitment Marketing, Sourcing en Recruitment Team. Per organisatie is één genomineerde kandidaat toegestaan. Na de nominatieronde volgt er een verkiezingsronde, daarbij staan een Publieksprijs én een Juryprijs op het spel.

Genomineerde kandidaten bepalen zelf of ze meedoen aan de Juryprijs, aan de Publieksprijs of aan beiden. Genomineerden die deelnemen aan de strijd om de Publieksprijs kunnen na de nominatieronde campagne voeren om stemmen te werven. Per categorie kan er een stem op één van de genomineerde kandidaten uitgebracht worden en er kan een stem worden uitgebracht voor de overall winnaar. Meer dan één keer stemmen is niet toegestaan en anoniem stemmen mag ook niet. Alles in het kader van transparante verkiezingen.

Genomineerden die meedingen naar de Juryprijs laten hun kwaliteiten aan een vakjury zien door het beantwoorden van vijf video-vragen die betrekking hebben op het vakgebied, innovativiteit, kennis en professionaliteit van de genomineerden. Een vakjury beoordeelt deze antwoorden op de videovragen om vervolgens één van de genomineerde kandidaten tot overall winnaar uit te roepen. Daarnaast kan de jury ook besluiten om een genomineerde kandidaat in zijn of haar categorie tot winnaar uit te roepen.

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners