Over de opkomst van data-analyse en het 'verkopen' van vacatures (verslag van het OnRecruit-event)

Werf& gastredacteur Op 10 december 2018 Gem. leestijd 3 min303x gelezen
Deel dit artikel:
Over de opkomst van data-analyse en het 'verkopen' van vacatures (verslag van het OnRecruit-event)

Verdwijnt de recruiter? Waarschijnlijk niet. Maar zijn rol zal wel veranderen, leerde Jos Roest op het recente OnRecruit-event. En data spelen daarbij een onmisbare rol, zo blijkt.

De toekomst van recruitment is natuurlijk bepaald geen nieuw onderwerp. Zelf kom ik nog uit de tijd dat ik een stapel uitgeprinte cv’s op mijn bureau had liggen en een rolodex met de visitekaartjes van mijn klanten een belangrijke tool was. Maar niet alleen de technologie is sinds die tijd compleet veranderd, ook de arbeidsmarkt: van overvloed naar grote krapte. Verandering kan eng zijn als je vastgeroest bent in je werkwijze, maar het biedt ook kansen om het goede uit het verleden te combineren met de kansen uit het heden. Wat leerden we wat dat betreft op het OnRecruit-event?

Wat te doen met de tijd die we straks overhouden?

Hung Lee trapte af en deelde in zijn presentatie de gedachte dat recruiters tijd zullen overhouden als ze goed gebruik maken van nieuwe technologieën. Waar je vroeger een week bezig was om in contact te komen met een kandidaat, laat je de kandidaat nu zelf een afspraak in je agenda maken. Wat ga je doen met de tijd die je overhoudt? Die kun je bijvoorbeeld besteden om eerder in contact te komen met mogelijke kandidaten en het contact meer persoonlijk maken, aldus Lee.

hung lee onrecruit

Kandidaten beter begrijpen

Een ander fenomeen is alle data die we verzamelen en die we kunnen gebruiken om kandidaten beter te begrijpen en anders te kunnen benaderen. Loraine Nijhuis trok in haar presentatie de vergelijking tussen recruitment en marketing. Je wilt weten wie je klanten/kandidaten zijn, waar ze zijn en wat ze leuk vinden. Gebruik die data, zei ze, en je resultaten zullen er zienderogen op vooruitgaan.

loraine nijhuis onrecruit

Geen recruiter gezocht, wel: data-analist en contentkoning

Bij Fabory gaat data mining zover dat zij geen gebruik meer maken van recruiters binnen de organisatie, vertelde vervolgens Arjan Spies, de enige Talent Acquisition Manager bij het bedrijf. In plaats van een recruiter zoekt hij overigens nog wel een data-analist en een contentspecialist – om het werk verder te verfijnen. Zijn visie: verzamel zoveel mogelijk data, en bekijk daarna goed wat je met al die data kunt om kandidaten zo snel mogelijk te vinden, te binden en te plaatsen. Het resultaat bij Fabory? Tegenwoordig wordt 80 procent van de vacatures via eigen kanalen ingevuld. De overige 20 procent? Dat betreft ‘exotische vacatures’, waarvoor Spies geen data heeft, en die hij dus graag overlaat aan externe recruiters.

arjan spies onrecruit

De keerzijde volgens Bill Boorman

Bill Boorman waarschuwt vervolgens voor de keerzijde van al die data. De recruiter heeft er wel een morele functie bij, zegt hij. Als je blind de data interpreteert kom je waarschijnlijk tot de conclusie dat de beste kandidaten hoog opgeleide blanke mannen zijn. Dat is dan echter geen visie op de toekomst, maar een slechte interpretatie van het verleden. Waar kandidaten vroeger bijvoorbeeld vaak gingen voor een bedrijf met een goede naam (mede dankzij employer branding), gaan millennials nu voor een carrière waarin een functie als tussenstap gezien wordt om door te groeien. Daardoor is branding van de job in de eerste fase veel belangrijker dan employer branding, aldus Boorman.

bill boorman onrecruit

Verdwijnt daarmee de recruiter?

Verdwijnt met de opkomst van al die data de recruiter? In een ideale wereld zou je met voldoende aandacht voor data, markt en potentiële kandidaten de ouderwetse recruiter niet meer nodig hebben. Maar ook in de toekomst zijn er taken die niet zullen verdwijnen en die nu eenmaal het dichtst bij een recruiter staan. Maar de rol van de recruiter verandert wel, zo leerde dit congres. Data-analyse en ‘het verkopen’ van bedrijf en vacature krijgen een belangrijker rol. Maar uiteindelijk is recruitment volgens mij nog wel mensenwerk waarbij het fingerspitzengefühl een belangrijke factor blijft. Maar misschien loop ik ook wel gewoon vier generaties achter…

Over de auteur

Jos Roest is senior sourcer bij Strictly People. Hij blogt, net als zijn collega Saskia van Dam, regelmatig op Werf& over evenementen die hij bezoekt.

Lees ook:

Tags:
Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
Brockmeyer
Bullhorn
Cammio
Carerix
Compagnon
EN HR solutions
HROffice
Indeed
Intelligence Group
Jobrapido
Macknificent
Maximum
Nr29
Recruiters United
RecruitNow
Saba Lumesse
Steam
Talmark
Vakmedianet

Lees elke dinsdag en donderdag de gratis Werf& Nieuwsbrief. Mis niets van wat gebeurt op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment.