Vierstroom lanceert wervingsgame zorgpersoneel

Peter Boerman Op 02 november 2012
Gem. leestijd 2 min 2515x gelezen
Deel dit artikel:
Vierstroom lanceert wervingsgame zorgpersoneel

Zorgorganisatie Vierstroom heeft met de game “Who Cares!” een unieke wervingsmethode ontwikkeld, waarmee het de harten van werkzoekenden in de zorg wil veroveren. Al spelenderwijs kan men ervaren wat het werken in de zorg inhoudt, wat er bij komt kijken en wat de organisatie biedt.

Op zoek naar verpleegkundigen en verzorgenden

Vierstroom is, net als veel andere zorgorganisaties, structureel op zoek naar verzorgenden AG/IG en verpleegkundigen niveau 4 en 5. Om nu, maar ook in de toekomst, goed geschoolde zorgmedewerkers te kunnen aantrekken, zoekt Vierstroom naar nieuwe wervingsmethoden. Methoden die aansluiten op de veranderingen in onze omgeving en aansluiten bij interesses van werkzoekenden.

Latente doelgroep actief op social media

De zorgorganisatie meent dat de inzet van social media hier een rol in kan spelen. Zo’n 41% van de werknemers in de VVT sector is actief op Facebook, Hyves en Twitter. Om hen te bereiken is het belangrijk aansluiting te vinden bij hun normale mediagebruik; zij zijn namelijk niet actief op zoek naar vacatures. Een laagdrempelige game kan mensen prikkelen, testen en attenderen op Vierstroom als zorgaanbieder en als werkgever. Vierstroom is voor zover bekend, de eerste zorgorganisatie die de inzet van een game gaat toepassen in haar corporate- en arbeidsmarktcommunicatie.

Handen uit de mouwen

Who Cares! is een game om met een knipoog te laten zien dat het werken in de zorg leuk is en dat Vierstroom met zijn tijd meegaat. De game daagt spelers uit om zelf de zorg te organiseren aan cliënten in de thuiszorg of een woonzorgcentrum. De handen dienen letterlijk uit de mouwen gestoken te worden. En net als in de praktijk is daarbij het soepel samenwerken met collega’s belangrijk. Daarmee scoort een speler punten. En natuurlijk is goed oog hebben voor de wensen en behoeften van de cliënten essentieel. Communicatie, coördinatie en eigen verantwoordelijkheid worden spelenderwijs getoetst. Allemaal elementen die terug te vinden zijn in de visie van Vierstroom op zorgverlening. Hier kun je de game bekijken.

Hartenjagen

Met goede zorg verovert de speler letterlijk en figuurlijk de ‘hartjes’ van de cliënten en bereikt daarmee een hoger spelniveau. Na elk behaald level stimuleert de game de speler om naast de vacatures van Vierstroom ook de informatie op de site te bekijken over onder meer de flexibele werkvormen, de leermogelijkheden en goede arbeidsvoorwaarden.

Over Vierstroom

Vierstroom levert zorg, welzijn en woondiensten aan kwetsbare ouderen en chronisch zieken in Zuid-Holland en Utrecht. De organisatie heeft zo’n vijftien woonzorgcentra en verpleeghuizen in Zuid-Holland naast een groot thuiszorgbedrijf en een aantal kleinere bedrijfsonderdelen. Bij de organisatie zijn 4.500 medewerkers werkzaam en zo’n 1700 vrijwilligers.

 

 

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners