Vijf voorspellingen voor recruitment in 2014

Werf& gastredacteur Op 29 januari 2014
Gem. leestijd 4 min 5573x gelezen
Deel dit artikel:
Vijf voorspellingen voor recruitment in 2014

Zijn de voorspellingen voor de recruitmentbranche in 2013 uitgekomen en wat heeft 2014 voor ons in petto. Winnaar van the Recruitment Blog of the Year 2013 Mervyn Dinnen van Broadbean geeft zijn visie. Over het belang van mobile en social media, content based recruitment, en het toenemende belang van technologie. ‘Ik denk dat dit een spannend jaar voor recruitment gaat worden.’

Terugloop van jobboards niet aan de orde

In de vele voorspellingen die er op blogs en in tijdschriften zijn gedaan, kwamen vier thema’s vaak naar voren – mobiele communicatie, het gebrek aan vaardigheden, de werkervaring van kandidaten en social media –  waarbij de terugloop van jobboards als vijfde thema genoemd zou kunnen worden. Deze laatste voorspelling wordt al een aantal jaar gedaan, maar vooralsnog is die nog steeds niet aan de orde!

Gebrek aan vereiste vaardigheden

De meeste commentatoren erkennen dat het toenemend gebruik van mobiele communicatie niet alleen invloed heeft op de zoektocht naar een baan, maar ook op de manier waarop wij tegen werk aankijken. Het gebrek aan vereiste vaardigheden was niet iets nieuws, maar verwacht werd wel dat de impact groter zou zijn in een jaar waarin het aantal beschikbare arbeidsplaatsen zou toenemen.

Zoals altijd het geval is, lopen de voorspellingen omtrent het gebruik van social media en de werkervaring van kandidaten uiteen tussen degenen die er over praten en degenen die er echt verstand van hebben! Velen zien beide zaken als iets noodzakelijks, maar leggen nauwelijks uit waarom en hoe hiermee aan de slag moet worden gegaan.

Mobile steeds populairder bij online recruitment

Zijn alle voorspellingen voor 2013 uitgekomen? Ja en nee. Duidelijk is dat mobiele communicatiemiddelen – de telefoon, de tablet en de phablet (een kruising tussen een smartphone en een tablet) – steeds populairder worden bij online activiteiten en dus ook bij het bezoeken van vacaturesites en sociale platforms. DMGT, de moedermaatschappij van Broadbean, heeft voorspeld dat meer dan de helft van hun online nieuws binnen niet al te lange tijd mobiel zal worden gelezen. Hetzelfde zal waarschijnlijk ook voor vacaturesites gaan gelden. Werkzoekenden zijn niet anders dan consumenten. Ze denken niet in termen van ‘mobiel’ werven; de mobiel is simpelweg het apparaat dat ze gebruiken om toegang te krijgen tot de informatie die ze zoeken. Elke upgrade van de smartphone schept daarin ook steeds hogere verwachtingen.

Kleine bedrijven blijven achter

Jobboards zijn hier vrij goed mee aan de gang gegaan en veel grote ondernemingen zijn bezig dat voorbeeld te volgen. Ik maak me alleen zorgen om kleinere bedrijven die een website hebben die niet mobielvriendelijk is. Wanneer men hun vacaturepagina via een link of vacaturesite bezoekt en een slechte gebruikerservaring heeft, zal men waarschijnlijk niet lang genoeg (op deze pagina) blijven om te solliciteren.

Mismatch op de arbeidsmarkt

Veel recruiters en mensen die personeel aannemen schijnen inderdaad te hebben ervaren dat vaardigheden niet overeenkwamen met de gevraagde functie-eisen. In deze situatie zal waarschijnlijk voorlopig geen verandering komen. Op de korte termijn zullen velen het personeelsprobleem anders moeten aanpakken door op zoek te gaan naar andere manieren om het werk gedaan te krijgen, door gebruik te maken van verschillende communities en mogelijk door meer te investeren in de mensen die ze hebben.

Onvoldoende kennis van zaken

De werkervaring van kandidaten en het gebruik van social media blijven noodzakelijke aspecten waar in toenemende mate dagelijks aandacht aan besteed dient te worden. Ik heb veel bedrijven gezien die stappen in deze richting ondernemen, maar over het algemeen schijnt er nog steeds een afkeer te bestaan om zich er te veel in te verdiepen. Er wordt op dit gebied nog steeds te veel gepraat zonder voldoende kennis van zaken.

Wat zijn de verwachtingen voor 2014?

De economische verwachtingen zijn redelijk positief en het optimisme op de arbeidsmarkt is hoger dan de laatste jaren het geval is geweest. Dus dit kan zo maar een druk jaar gaan worden voor de recruitmentbranche. Hopelijk zullen velen van de gelegenheid gebruik maken om hun werkwijze te vernieuwen om zo aan de eisen van de veranderende verwachtingen van kandidaten en opdrachtgevers te kunnen voldoen.

De REC ( The Recruitment & Employment Confederation) komt in de UK over een paar maanden met een ‘Goede Wervingscampagne’. Deze zal  recruitmentbureaus, interne recruiters, HR-afdelingen en werkgevers samenbrengen door te laten zien wat er komt kijken bij een goed wervings-, selectie- en aannamebeleid. Ik vermoed dat deze campagne dit jaar wel een aantal keer onderwerp van gesprek zal zijn.

Naast het bovengenoemde verwacht ik de volgende vijf ontwikkelingen:

  1. Het belang van content wordt volledig omarmd door recruiters
    Websites en sociale kanalen zijn niet alleen bedoeld voor het communiceren van berichten en vacatures, maar moeten bij de communicatie ook bouwen aan een tweerichtingsverkeer en werken aan betekenisvolle relaties met huidige, toekomstige en vroegere kandidaten, als ook met opdrachtgevers en werknemers. Het belang van het creëren en delen van content die leerzaam, informatief en onderhoudend is, is hierbij van cruciaal belang.
  2. Technologie gaat meer om de gebruiker draaien
    Er gaat nog geen week voorbij of er wordt wel een nieuw platform of nieuwe/verbeterde software gelanceerd waarmee recruiters de mogelijkheid gegeven wordt beter gekwalificeerde kandidaten te vinden en met ze in contact te komen. De nadruk ligt te vaak op het eindproduct en gloednieuwe apps. Om daadwerkelijk effectief te zijn, moet recruitmenttechnologie – van ATS tot solliciteren via apps – de gebruikerservaring centraal stellen bij het ontwerp en de functionaliteit.
  3. Alleen mobiele communicatie heeft de toekomst
    Het kan niet langer ontkend of opgeschort worden, niet nog een jaar uitgesteld worden totdat je waardevolle kandidaten verliest omdat de mobiele functionaliteit van je website slecht is. Ieder bedrijf dat mensen wil werven, heeft een website nodig die potentiële kandidaten in staat stelt alle benodigde informatie te vinden en vanaf een mobiel toestel te solliciteren. Ik geloof stellig dat het omslagpunt is bereikt!
  4. Inzichten, trends en data worden koopwaar
    Grote ondernemingen in recruitment, zoals job boards, outsourcingbedrijven (RPO’s) en  omvangrijke recruiters, hebben toegang tot veel data. Deze data geven inzicht in trends en in het gedrag van werkzoekenden – vaardigheden, voorkeuren, verschuivingen in vestigingsplaatsen, aansprekende punten en minder aansprekende punten. Aangezien werk flexibeler wordt, wordt het tekort aan vakkundig personeel opgelost door gebruik te maken van freelancenetwerken. Hierdoor wordt personeelsplanning voor veel bedrijven dus steeds belangrijker en zullen al deze inzichten enorm belangrijk worden voor grote opdrachtgevers. Ik zie hierin mogelijkheden tot samenwerking.
  5. Slechte ervaringen van kandidaten zullen meer impact hebben op het merk
    Sociale kanalen bieden de mogelijkheid om te klagen of slechte ervaringen met anderen te delen. Ik denk dat dit het jaar wordt waarin ervaringen van kandidaten zichtbaarder gaan worden. Men heeft hoge verwachtingen ten aanzien van tijdige feedback, goede dienstverlening en duidelijke communicatie. Ongenoegen kan direct worden geuit. Automatische e-mails van donotreply@noaddress.com zullen niet langer volstaan!

Ben je het eens met deze voorspellingen en/of verwacht jij (nog) andere? Laat ons hieronder weten wat jij ziet als de flops en veranderingen in de recruitmentwereld van 2013.

Deze bijdrage is geschreven door Mervyn Dinnen van Broadbean. Hij heeft een jarenlange ervaring opgebouwd in de wereld van werving en selectie onder andere was hij werkzaam als social media manager bij Jobsite Evenbase. Afgelopen december was hij een van de winnaars van de “the Recruitment Blog of the Year 2013.

 

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners