Vijfenzestigplussers werken met hart en ziel

Peter Boerman Op 27 januari 2014
Gem. leestijd 2 min 1268x gelezen
Deel dit artikel:
Vijfenzestigplussers werken met hart en ziel

Ben je op zoek naar werkelijk betrokken en bevlogen medewerkers? Richt je pijlen dan vooral op 65-plussers! Uit recent, grootschalig onderzoek van Effectory blijkt dat bijna 56 procent van de medewerkers uit deze leeftijdsgroep die doorwerken na hun pensioen zowel bevlogen als betrokken is. En dat terwijl van hun jongere collega’s in de categorie 25-34 jarigen slechts 31% zichzelf als dusdanig betitelt. Leve de ouderenparticipatie.

Betrokken en bevlogen

Effectory deed onderzoek onder ruim 300.000 medewerkers in Nederland. Gemiddeld over alle leeftijdsgroepen noemt 38 procent zich betrokken en bevlogen; 65 plussers steken hier met hun 56 procent dus met kop en schouders bovenuit.

Betrokken en bevlogen medewerkers hebben een absolute meerwaarde voor hun organisatie. Ze zijn innovatief, loyaal, creatief en klantgericht. Zij willen hun organisatie een stap verder helpen en zetten zich hier optimaal voor in. Een betrokken en bevlogen medewerker is over het algemeen goud waard voor een organisatie, zo stelt de onderzoeker.

Bewuste keuze

Wat verklaart dit grote verschil? Wellicht is het erin gelegen dat het voor medewerkers die na hun 65e levensjaar ervoor kiezen door te werken, dit een bewuste keuze is die met enthousiasme wordt uitgevoerd. Wie geen andere keuze heeft en voor zijn gevoel ‘nog een aantal jaren moet’ , is veelal een stuk minder gedreven. Veel ouderen willen graag nog bezig blijven en zich nuttig maken. Zij hebben hier plezier in en vinden het prettig een dagelijkse invulling te hebben en een bijdrage aan de maatschappij te leveren. Zij hebben volop ervaring en de drive om zich in te zetten. Als zij hiervoor de ruimte krijgen en jongeren op weg helpen in hun carrière, plukken alle partijen hier de vruchten van. Voor werkgevers is dit een unieke, waardevolle groep mensen.

Spectaculaire toename

Je zou een hoge betrokkenheid juist bij jonge medewerkers verwachten. Het onderzoek toont aan dat dit inderdaad het geval is bij jongeren tot 24 jaar. Daar ligt het percentage op ruim 40 procent. Maar na een paar jaar daalt het enthousiasme aanzienlijk, vooral bij de groep 25-34 jarigen is de betrokkenheid en bevlogenheid extreem laag (31 procent). Zij zijn kritisch geworden en hun aanvankelijke enthousiasme is getemperd. Na enkele jaren stijgt de betrokken- en bevlogenheid van medewerkers weer langzaam, tussen het 35e en 55e levensjaar schommelt het percentage continu een beetje tussen de 32 en 34%.  Na het 55e levensjaar daalt het percentage naar iets onder de 32%. En dan komt ineens de groep 65 plussers! Plotseling zien we dan die spectaculaire toename naar 56%. Hun bevlogen- en betrokkenheid overtreft daarmee zelfs die van jonge, startende medewerkers.

Over Effectory

Effectory is Nederlands marktleider op het gebied van medewerkersonderzoek en een grote speler op het gebied van (intern) klantenonderzoek. Effectory voert honderden medewerkers- en klanten onderzoeken per jaar uit en heeft zelf ruim 130 medewerkers. Elk jaar voert Effectory het Beste Werkgeversonderzoek uit (in samenwerking met Intermediair). Dit is het grootste werkgeversonderzoek van Nederland.

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners