Netje of vlindertuin: wat is de beste manier om talent te vangen?

Je kunt vlinders vangen door met een netje achter ze aan te blijven hollen. Maar je kunt ook een aantrekkelijke vlindertuin inrichten. Precies zo werkt het met recruitment, stelt Tessa Sintenie. Wat bedoelt ze daarmee?

Werf& gastredacteur Op 13 februari 2024
Gem. leestijd 4 min 115x gelezen
Deel dit artikel:
Netje of vlindertuin: wat is de beste manier om talent te vangen?

Nederland vergrijst. De groep van 65-plussers wordt steeds groter, terwijl de groei van de beroepsbevolking stagneert. Deze schaarste zorgt voor een wedloop om talent. Bedrijven boksen tegen elkaar op om talent aan te trekken en te behouden. Een gekte, die bij sommige bedrijven ervoor zorgt dat startsalarissen exorbitant hoog liggen, bonussen tot de hemel rijken en voorwaarden beter zijn dan ooit. Maar hoe onderscheid je je als bedrijf in deze zee van mogelijkheden? En hoe zorg je ervoor dat talent voor jouw organisatie kiest?

Vooral in de stad kan het uitdagend zijn om vlinders te vangen.

Dat begint bij het in bloei zetten van je werkgeversmerk. Ik geloof dat je talent, of in deze vergelijking: vlinders, op twee manieren kunt vangen. Vlinders kun je namelijk vangen met een netje. Je belooft ze mooie, lekkere bloemen, goede nectar en gooit vervolgens een netje over ze heen. Dat kost veel moeite en energie. Zodra je stopt met achter de vlinders aan te rennen, vang je niks meer. Vooral in de stad, waar een grote schaarste heerst, kan het dan uitdagend zijn om vlinders te vangen.

De vlindertuin

Vlinders kun je ook ‘vangen’ met een vlindertuin. Dat kost wat tijd en energie, want je moet eerst zaadjes planten, de bloemen water geven, en regelmatig het onkruid weghalen. Maar zodra de vlindertuin in bloei staat, hoef je niet meer achter vlinders aan te jagen: ze komen namelijk naar jou toe. Bijkomend voordeel? Ze hebben over het algemeen een hogere intrinsieke motivatie dan de vlinders die gevangen worden. Ook vertellen ze andere vlinders hoe mooi, leuk en prettig jouw tuin is. De anderen willen die vlindertuin ook wel eens zien! De vlindertuin verleidt dus vlinders om naar jou toe te komen.

De vlindertuin verleidt vlinders om naar jou toe te komen.

Bovenstaande metafoor kenmerkt de wedloop om nieuw personeel. Veel bedrijven rennen met een hoop bombarie achter kandidaten aan. Dat kan tijdrovend zijn en veel energie kosten. Stel je nu eens voor dat je aan de slag gaat met de vlindertuin van je bedrijf: je werkgeversmerk. Je geeft deze voldoende water, stopt er tijd en energie is, waardoor je werkgeversmerk prachtig tot bloei komt. Dat betekent dat je begint bij je missie: waartoe dient mijn vlindertuin en wat wil ik ermee bereiken? Wil ik de beste worden omdat ik zoveel vlinders bedien? Of wil ik misschien de mooiste worden door mijn variatie aan bloemen?

Welke trein is dit?

Door je missie te definiëren geef je je bedrijf richting. Het bepaalt welke kant je op beweegt en geeft kandidaten een idee van welke trein ze onboarden. Vervolgens is het belangrijk om je culturele waarden te definiëren. Cultuur is namelijk niet een losstaand iets: het is gebaseerd op culturele waarden. Deze waarden geven dagelijks richting aan hoe er binnen jouw bedrijf wordt samengewerkt en hoe dat bijdraagt aan het behalen van de missie. Missie en cultuur zijn de bodemvoeding van je vlindertuin. Zij zorgen ervoor dat er prachtige, onderscheidende en bloeiende bloemen in komen.

Missie en cultuur zijn de bodemvoeding van je vlindertuin.

Na hard werken heb je eindelijk een prachtige bloementuin gecreëerd. De bloemen zijn prachtig, de blaadjes zijn groen, en de vlinders die je in je tuin hebt, zijn blij en tevreden. Daar laat je het niet bij, want je gaat je werkgeversmerk ook nog eens in de etalage zetten. Zo blijft die prachtige vlindertuin niet onopgemerkt: de vlinders – ofwel kandidaten – zien je voorbij komen, lezen over je en horen anderen over je vertellen. Dat nodigt wel erg uit om zelf eens een kijkje te nemen.

Digitale visitekaartje

Een ijzersterke ‘werken-bij’ website is daarom heel belangrijk: het is je digitale visitekaartje waar kandidaten een inkijkje krijgen in jouw vlindertuin. Maar staar je niet blind op alleen de website. LinkedIn-content en employee advocacy zijn minstens zo belangrijk. Door medewerkers te betrekken bij het delen van hun ervaringen en verhalen over jouw vlindertuin, wordt je merk authentiek en persoonlijk. Je wilt immers toch van andere vlinders horen hoe zij deze vlindertuin ervaren?

Je wilt toch ook van andere vlinders horen hoe zij deze vlindertuin ervaren?

In deze wedloop om talent is het belangrijk om je te onderscheiden. Door je vlindertuin in bloei te zetten, stel je jezelf in staat om gemotiveerd talent aan te trekken. Verleiden doe je dus eerder door een prachtige vlindertuin van een werkgeversmerk te definiëren en uit te dragen. Dit vereist een duidelijke missie, sterke culturele waarden en het (online) uitdragen van je werkgeversmerk. Zo creëer je een vlindertuin waar vlinders niet alleen graag naar je toekomen, maar er ook graag in willen blijven.

Over de auteur

Dit blog is geschreven door Tessa Sintenie (co-founder Allure Agency en werkzaam bij Sparkling People, tweede van rechts), recent nog een van de winnaars van de Meest Invloedrijke Recruiter van het Jaar-awards.

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners