Home Arbeidsmarktcommunicatie Bij Volvo in België doet de auto gewoon zelf de sollicitatiegesprekken

Bij Volvo in België doet de auto gewoon zelf de sollicitatiegesprekken

630 keer
0
volvo ai

Belgische technici die bij Volvo willen werken, kunnen een selectiegesprek tegemoet zien met… de auto zelf. Dit dankzij kunstmatige intelligentie, die kan anticiperen op wat de kandidaat zegt.

De speciale Volvo, HR90 genaamd, is voor het eerst gepresenteerd op de 96e Autosalon, die momenteel in Brussel wordt gehouden. Daarna zal de auto nog naar jobbeurzen, scholen en diverse Volvo-dealers rijden, op jacht naar de ook in België zeer schaarse (onderhouds)technici.

Publiciteitsstunt met een serieus tintje

Volvo is onder andere voor de fabriek in Gent op zoek naar nieuwe medewerkers. Met de HR90, een variant op de S90, wil de autobouwer daar zoveel mogelijk aandacht voor creëren. Het is dus een publiciteitsstunt, maar wel een met een serieus tintje, aldus het Zweedse bedrijf. De auto zit volgens hen namelijk écht vol met interessante selectiesoftware, onder andere afkomstig van IBM Watson.

KITT is er niets bij…

Geïnteresseerden kunnen zich voor een sollicitatiegesprek aanmelden via een speciale website van Volvo. Bij een uitnodiging neemt de sollicitant zelf in de auto plaats. Dankzij artificial intelligence kan het Volvo-model vervolgens anticiperen op wat de kandidaat zegt en via spraaktechnologie zelf antwoorden. De auto kan ook woordgebruik en gezichtsexpressies analyseren om iemands kennis, motivatie en sociale vaardigheden te peilen. (KITT is er niets bij…)

Interessante profielen verzamelen

De campagne is ontwikkeld door het bureau FamousGrey. De auto doet overigens niet de uiteindelijke selectie, maar wordt alleen maar ingezet om interessante profielen te verzamelen. De auto zendt wel helemaal zelf het resultaat van het sollicitatiegesprek door naar de HR-afdeling, die vervolgens de kandidaat kan vragen om een gewoon cv op te sturen. Als dat profiel aansluit bij wat Volvo zoekt, volgt eventueel een sollicitatiegesprek met een menselijke recruiter.

volvo 1

Volvo heeft in Gent zeker nog 50 mensen nodig, omdat de autobouwer daar recent de productie is gestart van de XC40. Ook bij de dealers in België is overigens veel behoefte aan nieuwe technici.

‘Unieke profielen vragen unieke campagne’

René Aerts Jr., woordvoerder van Volvo Cars in België: ‘Veel jonge technici komen vol enthousiasme naar de Autosalon om de nieuwste modellen en snufjes te bekijken. Wij zien dit enthousiasme als een kans om hen via onze HR-auto te bevragen naar hun kennis, in de hoop de juiste profielen aan te trekken. Unieke profielen vragen om een unieke campagne!’

volvo  ai

Lees ook:

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here