Voorspellen van gedrag belangrijker bij werving

Peter Boerman Op 21 juni 2012
Gem. leestijd 2 min 14605x gelezen
Deel dit artikel:

Werkgevers richten zich niet alleen meer op de kennis en vaardigheden van een kandidaat, zij willen een volledig beeld van hun medewerkers en hoe die zich in de toekomst zullen gedragen. Toch gebruiken bedrijven deze gegevens nog weinig in de dagelijkse bedrijfsvoering. Dat blijkt uit onderzoek van SHL.

Werkgevers willen hun medewerkers kennen

86 procent van alle bedrijven wereldwijd brengen systematisch talentgegevens in kaart van hun medewerkers en kandidaten. Toch blijkt dat minder dan de helft van hen deze gegevens ook daadwerkelijk gebruikt bij de strategische bedrijfsvoering. Talentanalyse staat bij het merendeel van de HR-afdelingen in de top 3 van prioriteiten. Werkgevers willen meer weten over hun medewerkers. Niet alleen hoe zij functioneren op de werkvloer, maar ook wat hen beweegt en hoe zij hen het beste kunnen stimuleren en motiveren.

Gedragsvoorspellende indicatoren

Meer dan 70 procent van de bedrijven gebruikt assessment voor de externe werving en ruim 60 procent zet het in voor interne werving.  3 van de 5 populairste assessmenttypes die HR-professionals bij voorkeur inzetten bij werving zijn gedragsvoorspellende indicatoren. Daaruit blijkt dat werkgevers hun nieuwe medewerkers al vooraf goed willen leren kennen. De ‘persoonlijkheidstests’ zijn dit jaar doorgestoten naar de tweede plaats in de lijst, en ook de tests met betrekking tot geschiktheid voor de baan en situatiebeoordeling staan in de top vijf. Dit alles impliceert dat werkgevers zich tegenwoordig niet alleen concentreren op de kennis en vaardigheden van een kandidaat, maar een volledig beeld willen van hun medewerkers en hoe die zich in de toekomst zullen gedragen.

Social media helpen bij verkenning

Social media zijn een steeds vaker ingezet middel ter ondersteuning van wervingscampagnes. Vergeleken met vorig jaar vinden 10 procent meer werkgevers dat het social media een doeltreffend kanaal zijn voor de werving van kandidaten. Als social media worden ingezet ter verkenning van de kandidaat, dan wordt met name gekeken naar de belangstelling en vrije tijdsbesteding van de kandidaten, wat houdt hen bezig en zij zij lid van bepaalde organisaties.

Binden en boeien blijkt lastig vol te houden

Opvallend hoog op de agenda van de HR-afdeling staan betrokkenheid en het vasthouden van personeel: meer dan 56% van de deelnemers aan de enquête vermeldde dit als hun topprioriteit in 2012. Toch blijkt uit het onderzoek dat meer dan een derde van de bedrijven (39%) niet over enige formele procedure beschikt om het personeel te betrekken bij de activiteiten of in het bedrijf te houden. Bovendien blijkt uit de gegevens van het Trends Report, ondanks het feit dat steeds meer belang wordt gehecht aan interne werving, dat slechts een derde van de HR-professionals (36%) loopbaanontwikkeling als een topprioriteit beschouwt en dat een nog kleiner aantal dit als een goede strategie voor personeelsbehoud ziet. De interesse in loopbaanontwikkeling is in de voorbije jaren zelfs steeds verder weggezakt, wat leidt tot speculaties dat bedrijven deze strategieën niet langer volgen.

Over het onderzoek

Aan het Global Assessment Trends Report 2012 namen 481 HR-professionals deel in diverse branches wereldwijd. Het rapport geeft een overzicht van de belangrijkste trends en inzichten op het vlak van talentassessment praktijken ten opzichte van vorig jaar en de uitdagingen waarmee bedrijven in 2012 geconfronteerd worden.

 

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners