Home Employer branding Over de waarde van een EVP – oftewel: praat Nederlands met me

Over de waarde van een EVP – oftewel: praat Nederlands met me

261 keer
0
nederlands

Je kunt lang en breed praten over je EVP. Maar uiteindelijk komt het maar op één ding neer, stelt Martijn Smit: zorg goed voor je mensen. Dan komen die goede kandidaten min of meer vanzelf wel.

Beroepshalve kom ik veel op beurzen en congressen. Daar hoor ik recruiters nogal eens onbegrijpelijk met elkaar brabbelen over termen als data, analytics, CPA, CTR, conversies, dashboards en tooltjes om de tech-savvy recruiter te laten grommen als Rossi (en je bent echt inside als je weet wie Rossi is).

Een EVP, da’s dus geen Executive Vice President

Mijn favoriete hype-term is ‘EVP’. Gusta Timmermans vertelde mij ooit dat men bij ING eerst dacht dat het stond voor ‘Executive Vice President’. Toen Gusta bij ING ging roepen dat er een nieuwe EVP nodig was, dacht iedereen aanvankelijk dat een nieuw directielid moest worden geworven. Nou weet de gemiddelde recruiter wel wat een EVP is, maar ik zal het voor de niet-recruiters toch nog even proberen uit te leggen.

WWMHW, of: Waarom Willen Mensen Hier Werken?

EVP staat voor Employee Value Proposition. Het is een redelijk complexe theorie, waar menig self proclaimed recruitment employer branding specialist je wel mee moet kunnen helpen. Voordat je het EVP had, had je het WWMHW. Dat WWMHW stond voor: Waarom Willen Mensen Hier Werken? Iedereen die je gek probeert te maken met een EVP, moet gewoon weer even Nederlands gaan praten.

‘EVP in een dag of twee’

Nu geef ik toe dat ik bij klanten workshops geef die ‘EVP in een dag of twee’ heet. Daarin tikken wij binnen twee dagen een heel EVP-proces af, met het management en met medewerkers. Het leuke is dat je dan vaak de vreemdste verhalen hoort.

Ik denk niet dat wij Ronald vragen voor het recruitmentfilmpje dat wij gaan maken…

Ik was ooit in zo’n sessie en had net het hele verhaal verteld over wat een EVP is en waarom wij deze strategische sessie gingen houden. Daarom vroeg ik maar aan de aanwezigen: waarom werk jij hier? Het enige wat ik terugkreeg waren glazige blikken. Totdat medewerker Ronald zei: ‘dat vraag ik mij ook al 23 jaar af’. Ik denk dan ook niet dat wij Ronald gaan vragen voor het recruitmentfilmpje dat wij gaan maken…

Dat ze trots vertellen, dát is een employer brand

Wat is een goed employer brand eigenlijk? Begint het niet gewoon bij goed werkgeverschap? Dat mensen op een feestje trots vertellen: ‘Weet je, ik heb de leukste baan van de wereld’. Dát is een goed employer brand.

Er zijn heel wat bedrijven die een fantastisch EVP hebben zonder dat ze het doorhebben

Laten we eerlijk zijn: de lezers van Werf& zijn natuurlijk wel het neusje van de recruitmentzalm. Veel werkgevers weten helemaal niet wat een EVP is, noch wat ‘recruitment machine learning‘ is, of programmatic. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze geen EVP hebben. Sterker nog: er zijn heel wat bedrijven die een fantastisch EVP hebben zonder dat ze het doorhebben.

Fanfare, voetbal en oldtimers

Bij mijn huidige werkgever, HROffice, maken wij denk ik echt het HR-systeem voor ondernemend Nederland. Laatst was ik bij een bedrijf met 700 man in dienst, ergens in het achterland van de Veluwe. Als beetje recruiter vraag je dan toch hoe zij hun werving doen. Wat bleek? Zij werven vanuit de gemeenschap waarin zij ondernemen. Sponsoren de lokale fanfare, de voetbal en de jaarlijkse oldtimershow.

Een sollicitatieworkshop voor de afvallers

Ik ken een organisatie in de FoodValley die op die manier ook honderden sollicitanten uit de gemeenschap krijgt. Iedereen die ze niet aannemen, bieden ze een sollicitatieworkshop aan. Is dat niet gewoon wat je moet doen als werkgever? Goed zijn voor je mensen en de mensen daaromheen? Dan wil iedereen voor je werken.

zullen we weer gewoon  Nederlands met elkaar praten?

Dus zullen we weer gewoon Nederlands met elkaar praten? Al met al is dat volgens mij namelijk de eerste stap in een goed EVP: de werkgever die goed doet, die een goede kandidaat ontmoet. Dan komt de rest vanzelf.

martijn smitMartijn Smit werkt bij Adver-Online als HR & Recruitmentstrateeg.

Lees ook van Martijn:

Zelf ook bloggen?

Werf& is altijd op zoek naar mensen die een mooi verhaal over recruitment te vertellen hebben. Een nieuwe trend delen, of gewoon je onvrede of verwondering over een ontwikkeling kwijt? Laat het gerust weten!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here