Waarom Albert Heijn zijn bijbaners zelfs bijles geeft

Peter Boerman Op 29 juli 2014
Gem. leestijd 4 min 6208x gelezen
Deel dit artikel:
Waarom Albert Heijn zijn bijbaners zelfs bijles geeft

Albert Heijn wil zijn bijbaners niet binden met leuke uitjes, maar met ‘meerwaarde’. Zoals huiswerkklasjes, en een goede combinatie met school. ‘Dan ontstaat het ambassadeurschap vanzelf.’

albert heijn rene herremans‘Wij willen graag de beste bijbaanwerkgever van Nederland zijn’, zegt René Herremans, director Employer Branding & Employee Engagement HR Service bij Ahold. ‘Volgens onderzoek van Intelligence Group waren we dat het afgelopen jaar al, maar we willen het graag blijven en verder versterken. Dus zijn we gaan nadenken: hoe kunnen we ons werkgeverschap onder jongeren inhoudelijk verder brengen? wat biedt deze jongeren nou meerwaarde? Hoe houd ik ze binnen? Vanuit de gedachte dat je door goed werkgeverschap ook ambassadeurs maakt, die de verhalen over het werk bij Albert Heijn in hun netwerk delen en ons zo helpen met werven.’

Opklimmen

‘We hadden vroeger altijd een groot verloop’, zegt Herremans. ‘Dat is al substantieel verminderd, maar we willen het graag nog verder terugbrengen. Ons uitgangspunt daarbij is: de meeste jongeren gaan naar school. Daar bereiden ze zich voor op de toekomst en de arbeidsmarkt. Dat is voor hen prioriteit nummer 1. Een bijbaan heet niet voor niets ‘bijbaan’. Dus wilden we de combinatie school en werk optimaliseren.  Bijvoorbeeld door je minder in te roosteren als je proefwerkweek hebt. En in Amsterdam zijn we met een aantal huiswerkklassen begonnen, met een professionele huiswerkbegeleider. We kijken nu of we dat kunnen uitbreiden naar andere steden.’

albert heijn 3Teamleider

‘Je kunt in je bijbaan zelfs al leren wat leidinggeven is, bijvoorbeeld in de rol van teamleider. Zo zorgen we niet alleen voor een lager verloop voor ons, maar ook dat meer mensen hun diploma halen en beter voorbereid zijn op de arbeidsmarkt.’

Leerwerktrajecten

‘We bieden ook leerwerktrajecten, van mbo- en hbo-niveau, waarbij werken en leren worden gecombineerd. Deze trajecten worden verder geprofessionaliseerd en dat levert mensen op met een goed opleidingsniveau. En het laat zien dat we interne doorstroom ook serieus nemen: dat je van vakkenvuller kunt opklimmen tot supermarktmanager.  Dat kon vroeger ook al, maar we hebben het pad wel zichtbaarder gemaakt, we brengen het actiever onder de aandacht.’

Bewustwording

‘Als je studeert of naar school gaat, spreekt het meestal niet vanzelf dat je in je bijbaan ook veel leert. Wij proberen dat nu wel in te vullen, door bewustwording. Zo wordt het interessanter om bij Albert Heijn te blijven werken. En zo wordt het ook vanzelf meer dan alleen een bijbaantje.’

albert heijn mgneetReputatie-effect

Het is vooral een intern verhaal, zegt Herremans. ‘Maar je richten op goed werkgever- en ambassadeurschap heeft ook een groot extern reputatie-effect. Al die verhalen van die 50.000 jongeren in al die winkels, dat telt op tot één verhaal, één claim. Daar heb je misschien minder controle op, maar het is in totaal wel heel krachtig en stabieler. En als er één verhaal wegvalt, is het ook niet erg, dan zijn er nog 49.999 goede verhalen over.’

Geen feestje

‘Wij richten ons bewust op wat we noemen ‘functional fun’. Het werk mag leuk zijn, maar een feestje bouwen, dat doen we niet voor ze. Leuk om het leuk, dat kunnen die jongens zelf wel. Veel beter dan wij. Als wij dat zouden organiseren, wordt het toch ‘opa die jongerentaal spreekt’, dat is meestal alleen maar gênant. Maar wij kunnen wel meerwaarde creëren. En die meerwaarde mag dan best op een fun-manier geleverd worden. Zoals met het Fit&Fun-voetbaltoernooi, waaraan elk jaar teams van verschillende winkels meedoen. Dat is goed voor de teambuilding, en houdt tegelijk ook de gezondheid op peil.’

albert heijn 1

In overleg

‘Hoe we die meerwaarde invullen, dat doen we zoveel mogelijk in overleg met jongeren. We trekken het wel altijd zoveel mogelijk naar het nu, en proberen niet alleen te praten over later. Dat werkt niet. Als je een jongen van 16 vertelt dat hij bij Albert Heijn zo fijn aan zijn cv kan bouwen, kijkt hij je aan of hij water ziet branden. Dat is veel te ver weg.’

In de kantine

‘We letten ook zelf goed op. Het idee voor de huiswerkklassen ontstond bijvoorbeeld toen we jongeren in de kantine van een winkel in Amsterdam aan hun huiswerk zagen werken. En een mooi neveneffect is dat ouders ook blij zijn als de bijbaan van hun kind niet ten koste gaat van school, maar de schoolprestaties juist verbeteren. Kijk, dat bedoelen we nou met meerwaarde.’albert heijn 5

 

TWEE MAGNETEN

 sjp magneetEind oktober 2013 reikte de SJP drie Magneten uit in de categorieën ‘Effectiviteit’ en ‘Employer Branding’. Twee van die drie Magneten waren voor de campagne ‘Onze Albert Heijn’, gemaakt door YoungWorks, nadat een jaar eerder ook al een Magneet in de categorie ‘Creativiteit’ was gewonnen. Volop prijs dus voor de supermarkt. Het juryverslag sprak van een ‘lage investering met grote impact’, ‘mooi solide creatief werk’, ‘herkenbaar en dichtbij’ en ‘eigentijds, slim en gewaagd’. Vooral het ‘van binnen naar buiten’-denken vond de jury letterlijk ‘een verademing’.

Wie dit jaar in aanmerking wil komen voor een Magneet, kan nog inzenden tot 11 augustus.

Dit artikel verscheen eerder in de papieren editie van Werf& magazineNooit meer iets missen? Neem een abonnement en betaal het eerste jaar maar 25 euro (kies ‘jaarabonnement’ en vul onderaan de actiecode in: #werf25)

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners