Waarom een ‘bad hire’ zoveel meer kost dan alleen verloren tijd

Peter Boerman Op 05 april 2017
Gem. leestijd 2 min 2030x gelezen
Deel dit artikel:
Waarom een ‘bad hire’ zoveel meer kost dan alleen verloren tijd

Ruim 4 op de 5 bedrijven maakt wel eens een bad hire, een aanname waar ze achteraf spijt van hebben. Dat kost niet alleen veel tijd en geld, maar blijkt ook nog eens allerlei andere onvermoede negatieve effecten te hebben.

Zo zorgt een bad hire voor meer stress, niet alleen bij de manager (37%), maar ook bij het hele team waar de nieuweling terecht is gekomen (53%). In dat team begint soms ook de twijfel toe te slaan over het beoordelingsvermogen van de manager, zo blijkt uit onderzoek van Robert Half onder ruim 1.000 eigenaren en HR-mensen van (Amerikaanse) MKB-bedrijven. Bij maar liefst 20 procent van de ondervraagden daalt in zo’n geval het vertrouwen in de capaciteiten van de eigen leidinggevende.

cost of a bad hire

81% ging wel eens de fout in

Bijna de helft van de respondenten (49%) denkt dat vacaturehouders het werving- en selectieproces onderschatten. Zo’n 2 op de 3 (67%) zegt bovendien ‘problemen’ met hun eigen recruitmentproces te ervaren. En 81% zegt dat het eigen bedrijf wel eens een bad hire gemaakt heeft.

Recruitment is lastig, in kleine organisaties

In kleine organisaties ís werving en selectie ook lastig, zegt Paul McDonald, senior executive director bij Robert Half. “Sommige bedrijven hebben geen recruiter, of zelfs maar een HR-professional in dienst. En bij de directeur of eigenaar heeft werving en selectie ook niet altijd de eerste prioriteit. Er zijn bij hem of haar altijd heel veel dingen die om aandacht vragen, dan kan dit in de waan van de dag wel eens achteraan komen.”

van de respondenten zegt 58% dat de beste nieuwe mensen binnenkomen via referral

De kosten zijn behoorlijk hoog

Toch zien de ondervraagden wel degelijk de nadelige gevolgen van een bad hire:

  • Respondenten schatten in dat gemiddeld 45 uur verloren werden aan de werving, selectie en onboarding van mensen, van wie ze ook weer snel afscheid moesten nemen.
  • Hoewel 58% van de respondenten binnen 1 maand inzag dat ze een foute keuze had gemaakt, kostte het gemiddeld meer dan twee keer zoveel tijd (8,8 weken) om afscheid van diegene te nemen.
  • Nog eens gemiddeld 5 weken kostte het vervolgens voordat een vervanger was aangesteld.
  • Maar liefst 68% van de respondenten probeert in de tussentijd het werk neer te leggen bij de overige personeelsleden, met alle gevolgen van dien.

Referrals, dat helpt

Hoe die bad hires te voorkomen? Natuurlijk door een recruitmentbureau als Robert Half in te schakelen, adviseert ‘wc-eend’ Robert Half. Maar er is ook een tip die minder plat is: probeer meer referrals in te schakelen. Maar liefst 58 procent van de respondenten in hun onderzoek zegt dat de beste nieuwe mensen binnenkomen via referrals. Of het nou gaat om de huidige medewerkers, hun vrienden, of anderen in het netwerk: van je vrienden moet je het hebben, als je een bad hire wil voorkomen.

Lees ook

Meer van zulke verhalen?

Lees elke week de Nieuwsbrief van Werf& en blijf op de hoogte van alles wat er gebeurt op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment! Doe het nu, het is gratis en je mist nooit meer iets!

 

 

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners