Waarom IT-talent bij de Belastingdienst geen opdrachten meer krijgt

Peter Boerman Op 12 december 2016
Gem. leestijd 3 min 1334x gelezen
Deel dit artikel:
Waarom IT-talent bij de Belastingdienst geen opdrachten meer krijgt

Geen opdrachten geven, maar vragen stellen. Dat is volgens de Belastingdienst de beste manier om IT-talent te triggeren bij de organisatie te komen werken.

cyprian smits werven belastingdienst‘Een vraag als: ‘Hoe krijg je 30 procent minder bezwaarschriften?’ is hiervan een voorbeeld’, zegt chief analytics officer Cyprian Smits in een interview met Computable. ‘Autonomie is voor deze groep erg belangrijk. Ik heb zelf veel geleerd uit het boek Happyholics, dat ingaat op waar de huidige groep afgestudeerden behoefte aan heeft.’

Geen leaseauto of goudomrande arbeidsvoorwaarden dus, maar zelf je werk kunnen indelen, met pittige uitdagingen als startpunt.

Een van de grootste databedrijven van Nederland

De Belastingdienst is een van de grootste databedrijven van Nederland, stelt Smits. De analytics-afdeling telt momenteel zo’n 140 professionals, en is sterk groeiende, onder meer met wiskundigen, natuur- en sterrenkundigen en econometristen. ‘We zijn al zo’n 4 jaar aan het werven voor deze afdeling en het loopt op rolletjes. Pas-afgestudeerden geven ook aan elkaar door dat we een interessante werkgever zijn’, aldus Smits, die recent door Accenture tot ‘Innovator of the Year‘ werd verkozen.

Coole data, verbonden aan breder belang

En waarom is de fiscus dan precies zo interessant? Omdat ‘wij hen coole data bieden, verbonden aan een maatschappelijk belang. Deze professionals vallen voor de inhoud die ze bij ons vinden, ze komen in teams waar ze soortgelijken tegenkomen. Het is belangrijk dat deze datatalenten zo autonoom mogelijk kunnen functioneren. Je moet als werkgever begrijpen wat hen bezighoudt en ze sturen langs de lijn van de inhoud.’

‘Er is bij de Belastingdienst op verschillende terreinen sprake van achterstallig onderhoud’

Achterstallig onderhoud

Er is bij de Belastingdienst op data-gebied ‘op verschillende terreinen’ sprake van ‘achterstallig onderhoud’, aldus de eigen werkenbij-site. ‘Vooral het feit dat sommige systemen nog gescheiden van elkaar functioneren speelt daarbij een grote rol.’ De Belastingdienst werkt daarom hard aan een ‘datalaag’ die ervoor zorgt dat alle informatie aan elkaar gekoppeld wordt en makkelijker hanteerbaar en bereikbaar wordt voor klanten én de fiscus zelf. ‘Goede data-analisten in huis hebben is daarom onontbeerlijk.’

Geen hulp van recruitmentbureaus

De Belastingdienst werft het benodigde IT-talent overigens helemaal zelf, vertelt Smits. Recruitmentbureaus komen er niet in. ‘We houden het graag in eigen hand’, stelt hij. Dat gaat onder meer via aanwezigheid op universiteiten en bij studieverenigingen. ‘Hierdoor creëren we een permanente instroom aan talent.’

Opvallend, want eerder wilden velen weg

De uitspraken van Smits zijn zowel opvallend als bemoedigend voor de Belastingdienst, die eerder dit jaar juist veelvuldig in het nieuws kwam vanwege een wat al te populaire vertrekregeling. Bijna 8.000 (met name oudere) medewerkers gaven aan graag te willen vertrekken, veel meer dan waarop was gerekend. Het leidde onder meer tot pittige Kamerdebatten met verantwoordelijk staatssecretaris Wiebes (Financiën).

Het lukt dus toch om IT-talent te vinden

Uit onderzoek van vorig jaar was ook al gebleken dat het de overheid, en met name de Belastingdienst, veel moeite kost om IT-talent te vinden. Maar uit Smits’ woorden valt dus op te maken dat dit nu beter gaat. Dit blijkt overigens ook uit andere bron: van de tot nu toe vertrokken medewerkers is bijvoorbeeld nog niemand teruggevraagd om als ZZP’er de boel toch draaiende te houden, zo ontdekte Binnenlands Bestuur recent.

Meer van zulke verhalen?

Lees elke week de Nieuwsbrief van Werf& en blijf op de hoogte van alles wat er gebeurt op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment! Doe het nu, het is gratis en je mist nooit meer iets!

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners