Waarom bij Yonego ook sollicitanten pingpongen en poolen

Peter Boerman Op 04 juni 2015 Gem. leestijd 2 min3120x gelezen
Deel dit artikel:
Waarom bij Yonego ook sollicitanten pingpongen en poolen

Mario Kart? Of liever een potje pool? Bij Yonego mogen sollicitanten zelf kiezen. Alles beter dan de ouderwetse vergaderkamer.

‘We doen het sinds een tijdje, om mee te experimenteren’, zegt Joris Toonders, oprichter van het online marketingbureau. ‘Er is geen heel lange vergadering aan vooraf gegaan of zo, het leek ons gewoon leuk om te doen. Hoe gek het misschien ook klinkt, we merken dat gesprekken rondom de pooltafel veel informeler plaatsvinden dan in de vergaderkamer – en naar wij vinden; ook beter zijn.’

Biertje drinken

De traditionele sollicitatiegesprekken – twee mensen, allebei aan de andere kant van een tafel -, dat vindt de 27-jarige Toonders helemaal niets. Althans: ‘Het is niet de cultuur die wij hier hebben. We willen met mensen samenwerken met wie we echt een klik hebben, met wie we denken een biertje te kunnen drinken na hard werken. En dat merk je sneller tijdens een game dan in zo’n formeel gesprek.’

Geen rol

In ‘normale’ sollicitatiegesprekken zitten mensen vaak vast ‘in een rol’, constateert Toonders. Door te gamen tijdens de sollicitatie vervallen die rollen min of meer. ‘Je maakt sneller kennis met iedereen in de organisatie, en ziet vrij snel of iemand past. Kandidaten reageren ook bijzonder positief. Ik zeg niet dat het voor iedereen zal werken, maar voor óns werkt het in elk geval erg goed.’

Yonego kantoor

Duizenden sollicitanten

Bij het snelgroeiende online marketingbureau in Breda (foto hierboven) hebben ze jaarlijks ‘duizenden sollicitanten’, aldus Toonders. Er staan momenteel ook zo’n 35 vacatures open. Niet elke sollicitant zal zijn poolskills of tafeltennistalent kunnen laten zien, zegt Toonders, en daar gaat het hem ook niet om.  ‘Het gaat erom dat mensen zichzelf kunnen zijn. En zo blijft het ook leuk voor ons, want we hebben hier eigenlijk de hele dag wel sollicitanten over de vloer.’

Stukje preselectie

En dan is het ook nog eens een stukje preselectie, zegt Toonders. ‘We merken: nu mensen weten dat we dit doen, krijgen we ook mensen die dit aanspreekt. En dat is precies onze bedoeling…’

Foto boven via Flickr.com

Deel dit artikel:
Peter Boerman

Peter Boerman

Hoofdredacteur bij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
BRANDMANNEN           Recruitment Marketing
Brockmeyer
Bullhorn
Carerix
Compagnon
DPG Recruitment
Indeed
Intelligence Group
Jobrapido
Mysolution
Talmark

Lees elke dinsdag en donderdag de gratis Werf& Nieuwsbrief. Mis niets van wat gebeurt op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment.

  • Ik kan me op ieder moment weer afmelden en mijn gegevens worden niet verstrekt aan derden.