Home Candidate Experience Help, de Candidate Experience in Europa blijft achter bij de rest van...

Help, de Candidate Experience in Europa blijft achter bij de rest van de wereld

595 keer
2
talent board achterstand europa

Verontrustend nieuws: uit wereldwijd onderzoek naar de kandidaatervaring blijkt een fikse – en stijgende! – Europese achterstand. Valt daar nog wat aan te doen?

Toegegeven, er zijn in Nederland maar zo’n 500 werkzoekenden voor ondervraagd. Maar het nieuwste Candidate Experience-onderzoek van The Talent Board laat er weinig misverstand over bestaan: in Europa gaat het nog niet bijster goed met die kandidaatervaring. Het onderzoek, dat in totaal zo’n 25.000 Europeanen vroeg naar zijn mening over een sollicitatieproces, laat zien dat we daarin inmiddels aardig achterlopen op Noord-Amerika én Azië.

talent board emea

Minder ambassadeurs, minder klanten

Zo valt op dat Europese kandidaten minder vaak hun ervaring met 5 sterren bekronen, en ook minder vaak naar buiten toe als ambassadeur willen optreden van het bedrijf waarbij ze hebben gesolliciteerd. Ook blijken steeds meer Europeanen hun sollicitatie slecht te ervaren en zeggen ze vaker bereid te zijn dit invloed te laten hebben op de klantrelatie die ze eventueel met die organisatie hadden. talent board 1 ster

Nog weinig feedback gevraagd

Gelukkig valt uit het onderzoek ook op te maken dat er relatief weinig nodig is om de ervaring te verbeteren. Zo vraagt nog slechts een minderheid van de bedrijven aan afgewezen kandidaten vraagt hoe ze het proces ervaren hebben. Zo’n 36% vraagt kandidaten helemaal niet om feedback, nog eens zo’n 29% doet dat alleen aan degenen die zijn aangenomen. Vraag die feedback eerder en vaker, en de kandidaatervaring gaat zienderogen omhoog, aldus de onderzoekers.

talent board business impactInvesteer in goed CRM

Ook hebben Europese organisaties nog relatief minder vaak technologische systemen om goed candidate relationship management (CRM) uit te voeren. Op dat terrein is volgens de Talent Board dan ook nog veel verbetering mogelijk, zeker met de komst van de GDPR in het vooruitzicht. En bedrijven kunnen volgens hen ook nog makkelijk slagen maken door kandidaten meer inzicht te geven in het totale proces en door hen voortdurend op de hoogte te houden van de fase waarin ze bevinden.

Minder functiebeschrijvingen graag, meer waarden

Vraag kandidaten wat ze graag willen lezen voordat ze ergens solliciteren, en je hoort steeds minder vaak: een uitgebreide functiebeschrijving. In 2014 was dat bijvoorbeeld nog voor zo’n 80% van de Europeanen van groot belang. Vorig jaar was dit gedaald naar nog maar 60%. Wat juist wel stijgt is de waardering voor content over bedrijfswaarden (van 45% naar 53% in 1 jaar).

En héél graag ook: meer relevante vragen

Wat kandidaten ook heel graag willen, blijkt uit het onderzoek, is de kans om hun vaardigheden te laten zien. Sterker nog: de totale kandidaatervaring valt of staat ermee, zo blijkt. Zo hebben kandidaten er gemiddeld genomen een hekel aan om standaardformulieren in te vullen, maar waarderen ze het juist als al in de vroegste fase van de sollicitatie naar hun specifieke inzicht wordt gevraagd.

Hoe relevanter ze de vragen vinden, hoe hoger kandidaten de totale ervaring waarderen

En in een sollicitatiegesprek knappen ze af als ze vragen krijgen waarvan de antwoorden al in het cv of de motivatiebrief te vinden zijn. Hoe relevanter ze de hen gestelde vragen vinden voor de functie, hoe hoger kandidaten de totale ervaring waarderen, zo blijkt.

Lees ook:

 

2 REACTIES

  1. Grappige tegenstrijdigheid. Ze willen graag meer relevante vragen, meer hun waarde laten zien, maar op een test waarin je echt kunt laten zien dat je het werk kunt doen haken de meeste mensen weer af. Met regelmatig als argument dat ze toch geen ‘gratis werk’ gaan doen (terwijl iedereen dezelfde test gevraagd wordt) of dat het niet relevant is (terwijl volgens mij de werkgever dat beter kan inschatten omdat die weet wat voor werk ze moeten gaan doen).

  2. Ben wel benieuwd naar de standaard waarden van dit onderzoek, waarop is het gemeten? Ik zie wel wat vaste waarden terug komen, maar ben nieuwsgierig naar de meetpunten van dit onderzoek. In mijn belevingswereld wordt het laten zien van de kwaliteiten en dan zo gezegd de soft skills steeds belangrijker. Het diploma of werkervaring, dat geloven we inmiddels wel, het er meer om wat kandidaten nu echt succesvol kunnen maken in hun functie. Wij helpen bedrijven met het in kaart brengen van de belangrijke competenties die bepalen of iemand succesvol kan zijn in de geboden functie, of kan aarden in de betreffende bedrijfscultuur.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here