Gem. leestijd 3 min  1125x gelezen

Waarom de cultural fit zwaar overschat is

Waarom de cultural fit zwaar overschat is

De ‘Cultural Fit’ is zwaar overschat in werving en selectie. Bovendien zit het begrip een innovatieve cultuur in de weg.

Dat stelt Allicia Hahn van TalentRISE in een recent blog. “Terwijl managers enerzijds schreeuwen om innovatie en frisse ideeën”, schrijft ze, “nemen ze anderzijds nog steeds vooral mensen aan die passen in hun huidige cultuur en wiens CV lijkt op dat van henzelf, en dat van de rest van de organisatie.”

Heroverwegen

“Maar als je andere types mensen wilt aantrekken, zul je moeten nadenken over hoe je deze nieuwkomers werft, selecteert, en aan je bindt. En dat betekent vaak ook dat je moet heroverwegen hoe je selecteert voor de zogeheten cultural fit.”

Niet-traditionele werknemers

In een recente Deloitte-studie werd al gesteld dat recruiters moeten zorgen voor “nieuwe manieren om niet-traditionele werknemers te incorporeren in hun bedrijf om zo de vaardigheden te importeren die ze nu ontbreken.” Dat betekent dat een andere manier van recruiten en – vooral ook – van sourcen nodig is, aldus Hahn.

Volstrekt logisch

Theoretisch is dit volstrekt logisch, zegt ze. In de praktijk ziet ze het echter zelden gebeuren. Dat heeft volgens haar een aantal oorzaken. “Zo hebben recruiters meestal maar weinig ervaring buiten de comfortzone van hun eigen sector. Hun employer brands en boodschappen sluiten vaak ook niet goed aan bij outsiders. En de assessments die heel gewoon zijn in de ene sector kunnen ongeschikt zijn in de andere.”

De allerbelangrijkste reden

Maar de allerbelangrijkste reden dat recruiters zo weinig over de grenzen van hun eigen conventies durven heen te kijken is volgens haar dat ze cultural fit zo hoog zetten als selectiecriterium.

Pas op voor groupthink

Er is niet veel mis met de gedachte dat cultural fit helpt om de organisatiecultuur in stand te houden. Behalve als het leidt tot een “groupthink”-mentaliteit en de werving van echte innovators belemmert. Hahn: “Het zoeken naar cultural fit kan de deur in het gezicht slaan bij goede kandidaten die precies de soort disruptieve innovatie kunnen bieden die je bedrijf nodig heeft om te kunnen blijven voortbestaan.”

Niet elke non-conformist

Niet dat iedere non-conformist die je aanneemt gegarandeerd voor innovatie gaat zorgen, vult ze ook aan. En ook lang niet iedereen van buiten je eigen sector zal uiteindelijk een slechte cultural fit blijken. “Dat is precies waarom ik vind dat recruiters en hiring managers hun idee van “fit” moeten heroverwegen.”

Hoe moet het wel?

Hoe? Door een aantal maatregelen, stelt ze voor.

#1. Kijk in de spiegel

Wat zijn je eigen sterktes en zwaktes? Waarom zou iemand uit een andere branche bij jou willen werken? Manage vervolgens ook intern de verwachtingen: je krijgt niet zomaar de toppers uit een andere branche, maar je kunt het wel aantrekkelijk voor hen maken.

#2. Pas je proces aan

Kijk goed naar je huidige recruitmentproces. Zitten je vacatureteksten vol vakjargon en onduidelijke afkortingen? Moeten kandidaten echt al hetzelfde gedaan hebben als ze bij jou zullen gaan doen? Hoe aantrekkelijk ben je voor kandidaten-van-buiten? Maak duidelijk, ook naar buiten toe, wat jij onder succes verstaat, en doe dat zo dat ook mensen in andere branches zich daarin kunnen herkennen.

#3. Focus op competenties, niet op een standaardloopbaan

Als cultural fit in jouw organisatie in het verleden betekende: een bepaalde opleiding of een bepaalde functie, heroverweeg dat dan. Wacht ook met snelle conclusies als je een CV ziet. Bekijk per kandidaat: wat waren de omstandigheden waaronder zij iets hebben bereikt? Zouden ze dat bij jou ook kunnen doen? Hebben ze al eerder laten zien dat ze wat ze hebben geleerd kunnen toepassen in een nieuwe situatie? En wat zou dat betekenen voor jou?

#4. Manage de verwachtingen

Pas op voor ‘overselling’. Als je de functie of de cultuur te mooi voorstelt, kan dat leiden tot frustratie bij de kandidaat die besluit de grote stap te zetten.

#5. Zorg voor goede onboarding

Juist bij mensen die niet de ‘traditionele’ route afleggen is aandacht voor goede onboarding cruciaal. Liefst met coaching of een mentor, maar in elk geval met respect voor het feit dat veel gebruiken nieuw zijn voor hem of haar. Hier wordt het natuurlijk ook spannend, omdat je enerzijds wil dat de nieuweling zich aanpast aan jouw omstandigheden, maar je anderzijds natuurlijk ook zijn of haar frisse blik wil koesteren. Want daar was het nou allemaal net om te doen…

Foto via Flickr.com

Lees meer:

Meer van zulke verhalen?

Lees elke week de Nieuwsbrief van Werf& en blijf op de hoogte van alles wat er gebeurt op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment! Doe het nu, het is gratis en je mist nooit meer iets!

 

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners