Hoe de LVNL laat zien de ‘kracht achter luchtvaart’ te zijn

De LVNL zoekt (snel) nieuwe mensen. Luchtverkeersleiders, maar ook technici. Vandaar ook een nieuwe campagne, die ‘de kracht achter luchtvaart’ centraal stelt. Hoe heeft dat vorm gekregen?

Peter Boerman Op 14 december 2022
Gem. leestijd 3 min 390x gelezen
Deel dit artikel:
Hoe de LVNL laat zien de ‘kracht achter luchtvaart’ te zijn

Schiphol heeft het moeilijk om beveiligers en bagageafhandelaars te vinden. Ook extra schoonmakers, grondstewardessen en buschauffeurs zijn hard nodig om de problemen zoals afgelopen voorjaar en zomer in de toekomst te vermijden. Een nieuwe campagne moet in elk geval voorzien in voldoende beveiligers. Maar vergeet ook vooral de LVNL niet. Want ook aan nieuwe technici en luchtverkeersleiders is een flink gebrek.

lvnl campagne

Aan nieuwe technici en luchtverkeersleiders is een flinke behoefte.

Een kersverse campagne moet meehelpen in die behoefte te voorzien. De Luchtverkeersleiding Nederland wil zich daarin als werkgever zichtbaarder op de kaart zetten, met de slogan ‘De kracht achter luchtvaart’. ‘In de huidige krappe arbeidsmarkt moeten wij extra moeite doen om onze vacatures met goede mensen in te vullen’, aldus HR-Manager Olivia Winkelman. ‘De komende tijd willen we daarom met het delen van onze verhalen het werken bij LVNL extra onder de aandacht brengen.’

‘Elke dag een topprestatie’

De LVNL heeft bijvoorbeeld specialisten nodig voor (technische) ondersteuning van de operatie op de grond, maar ook voldoende luchtverkeersleiders voor de afhandeling van het vele vliegverkeer. ‘Elke dag leveren LVNL’ers een topprestatie’, aldus Winkelman. ‘Ze zorgen 24/7 dat het vliegverkeer in Nederland veilig en efficiënt wordt afgehandeld, spelen in op actuele gebeurtenissen in de lucht en op de grond, werken aan innovaties en houden hun vakkennis op peil. Daarmee biedt LVNL een unieke werkomgeving met volop kansen om te leren en ontwikkelen.’

De LVNL heeft jaarlijks zo’n 100 vacatures.

In de campagne laat LVNL zien dat het niet alleen in de lucht gebeurt, maar ook op de grond. De organisatie heeft jaarlijks zo’n 100 vacatures. De wervingscampagne ‘De kracht achter luchtvaart’ is te vinden op social media en online. Ook zet LVNL eigen kanalen in om de verhalen van medewerkers in verschillende functies te delen. Het creatief concept van de campagne is een product van reclamebureau Media.Monks.

lvnl campagne

Luchtruimherziening

De LVNL is met zo’n 1.100 medewerkers en een begroting van ruim 250 miljoen euro verantwoordelijk voor een veilige en zo duurzaam mogelijke afwikkeling van het vliegverkeer in Nederland. De komende tijd krijgt de organisatie waarschijnlijk te maken met een nieuwe indeling van het luchtruim boven Nederland. Dat zorgt voor extra druk op de luchtverkeersleiders, die door de chaos op Schiphol dit jaar toch al extra werk op het bordje kregen.

De komende 5 jaar gaat mogelijk een kwart van de huidige verkeersleiders met pensioen.

De komende 5 jaar stroomt volgens de berekeningen een kwart van de huidige verkeersleiders uit wegens pensionering. Hoewel er jaarlijks tussen de 2.000 en 3.000 mensen interesse tonen in de opleiding dan wel zich ervoor inschrijven, blijft het vanwege de hoge eisen een uitdaging om voldoende goede mensen te vinden, aldus LVNL. In tegenstelling tot bijvoorbeeld de bagagemedewerkers is het salaris daarbij waarschijnlijk niet het probleem: beginnende luchtverkeersleiders in de civiele luchtvaart kunnen al een jaarloon van zo’n 80.000 euro tegemoet zien.

Lees ook

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners