Gem. leestijd 3 min  70x gelezen

Waarom de nieuwe DJI-campagne vertelt dat een gevangenis geen hotel is

‘Wat als mensen je werkplek zien als hotel?’ Met die vraag opent de Dienst Justitiële Inrichtingen het vervolg op de campagne Er zit meer achter… Wat wil DJI daarmee bereiken?

Het artikel gaat hieronder verder.

Masterclass Employer branding

Neem een voorsprong met een sterk werkgeversmerk. Om nieuw talent binnen te halen én om te verbinden met jouw ...

Bekijk event
Lees meer over Masterclass Employer branding
Waarom de nieuwe DJI-campagne vertelt dat een gevangenis geen hotel is

Als het gaat om aanhoudende personeelstekorten, dan staat de Dienst Justitiële Inrichtingen zacht gezegd stevig in de belangstelling. Recent nog leidde het bijna tot een kabinetscrisis, toen staatssecretaris Coenradie bekend maakte gevangenen eerder te willen vrijlaten, vanwege tekort aan personeel om hen te bewaken. De nieuwe campagne van DJI komt voor haar dan ook als geroepen. ‘Door de krapte op de arbeidsmarkt en het capaciteitstekort staat het werk onder druk’, zegt ze er zelf over. ‘Opnieuw aandacht vragen voor de vacatures en nieuw talent aantrekken is dus noodzakelijk. Met deze campagne gaat dat vast lukken.’

De nieuwe campagne, die deze week officieel van start is gegaan, wil vooral ‘misvattingen’ in de samenleving over werken in een justitiële inrichting doorbreken. ‘Achter de muren van een gevangenis meer schuilt dan men vaak denkt’, aldus Inge Klein-Van der Weij, senior employer branding specialist bij DJI. ‘In werkelijkheid draait het werk om vakmanschap, veerkracht en teamspirit. We willen laten zien wat onze medewerkers drijft om te werken binnen een gevangenis. In dit werk ontwikkel je ogen in je achterhoofd, blijf je kalm in onrustige situaties en zoek je voortdurend naar manieren om iemand vooruit te helpen.’

‘In dit werk ontwikkel je ogen in je achterhoofd.’

Daarnaast benadrukt de campagne het belang van teamgevoel binnen DJI, ‘waar collega’s altijd voor elkaar klaarstaan zonder dat er een woord voor nodig is’, aldus Klein-Van der Weij. ‘De campagne sluit af met de woorden ‘Dát zit er achter’, een verwijzing naar de diepere laag van het werk die vaak over het hoofd wordt gezien. Voor medewerkers van DJI gaat het niet om die twee stappen terug, maar juist om die ene stap vooruit.’

Nieuw hoofdstuk 

De campagne is ontwikkeld door employer branding-bureau SteamTalmark, en bouwt voort op het merkverhaal dat in 2022 werd geïntroduceerd onder de naam: ‘Er zit meer achter werken bij DJI’. Waar destijds het fundament werd gelegd, laat dit nieuwe hoofdstuk zien hoe medewerkers dagelijks met vakmanschap, menselijkheid en teamwork het verschil maken, stelt Laura Barmentloo, campagne specialist bij DJI. ‘We willen met deze campagne niet alleen nieuw personeel aantrekken, maar ook de betrokkenheid en trots van huidige medewerkers versterken.’

Er is speciaal veel nieuw foto- en videomateriaal gemaakt, dat breed wordt verspreid via (online) TV, bioscopen en YouTube. Klein-Van der Weij: ‘De camera volgt in één vloeiende beweging het dagelijkse werk binnen DJI, waardoor een krachtige visuele weergave ontstaat van de impact die medewerkers maken. De beelden laten zien dat het werk binnen DJI gaat om zorg, deskundigheid en het vooruit helpen van anderen, maar vooral dat je het samen doet.’ Of, zoals staatssecretaris Coenradie het stelt: ‘Als DJI’ers wordt gevraagd: waarom zou je? Dan laat deze nieuwe wervingsvideo dat prachtig zien.’

Coenradie was recent overigens zelf ook op bezoek bij het team Werving & Selectie van het Shared Service Center DJI (SSC). ‘Onwijs trots’ liep ze er weer naar buiten, meldt ze. ‘Wat een bevlogen club mensen en wat doen zij de werving goed! Ik zag enthousiaste medewerkers die zich keihard inzetten, zowel landelijk als met maatwerk in de regio. Psychologen, recruiters, data-analisten en selectie-experts werken hier dagelijks met een enorme drive aan één missie: nieuw talent aantrekken voor DJI. En dat lukt! Onze instroom is heel hoog en dat in deze moeilijke arbeidsmarkt met veel concurrentie.’

Lees ook

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners