Waarom een jubileum de beste tijd is om een kandidaat te benaderen

Peter Boerman Op 09 februari 2015 Gem. leestijd 3 min1413x gelezen
Deel dit artikel:
Waarom een jubileum de beste tijd is om een kandidaat te benaderen

Geen betere tijd om een kandidaat te benaderen dan als hij of zij 12, 24 of 36 maanden in dienst is bij een werkgever. 

Iemand die een jubileum haalt bij een werkgever, of het nou gaat om 1 jaar, 2 jaar, 3 jaar of meer, gebruikt die heuglijke verjaardag om om zich heen te kijken naar een andere baan, zo blijkt uit onderzoek van Entelo, dat daarvoor zo’n miljoen cv’s bekeek en analyseerde.

Graph_LeavingJobsEnteloHires

Vooral na het eerste jaar is er een grote piek te zien in vertrekkers, maar ook na het tweede en derde jaar is de piek duidelijk waarneembaar. Wat in het onderzoek verder opvalt is dat de vertrekbereidheid sterk afneemt naarmate de jaren vorderen: werknemers die het ergens langer dan 5 jaar volhouden, stappen ook minder snel over. De ‘bell-curve’, die ervan uitgaat dat mensen na 4 jaar weer om zich heen gaan kijken, kan de prullenbak in, stelt Entelo. ‘Er is na 4 jaar weliswaar een kleine piek te zien, maar die is veel lager dan bij 1, 2 en 3 jaar (en zelf veel lager dan in de meeste maanden daartussenin).’

Na 8 tot 10 maanden

Volgens Entelo is de les voor recruiters duidelijk: wie bepaalde kandidaten wil strikken, doet er goed aan contact te zoeken na 8 of 10 maanden in een nieuwe baan, in maand 20 tot 22, of in maand 32-34. ‘Dit omdat het meestal 60 tot 120 dagen duurt voordat iemand een zoektocht begint en hij of zij vervolgens in een nieuwe baan belandt. Als je dus een paar maanden voor een ‘werkverjaardag’ begint met contact zoeken, doe je het goed.’

In het eerste jaar

Wat de grafiek verder laat zien, is dat het idee in de prullenmand kan dat je eerstejaars werknemers niet zou kunnen recruiten. Entelo: ‘We spreken veel mensen die denken dat mensen die kort in hun huidige baan zitten, nog niet zouden willen overstappen naar een andere baan. Dat zou wel eens een vergissing kunnen zijn.’

Verworvenheden

De grafiek is een van die fijne verworvenheden van de opkomst van analytics, schrijft recruitmentgoeroe John Sullivan op ere.net. ‘Het laat duidelijk zien wanneer het een goede tijd is om een kandidaat te bellen met een ander aanbod. Als je iemand belt rondom zijn ‘werkverjaardag’, heb je een grotere kans op een positief antwoord.’

Werkverjaardag

En zo’n werkverjaardag is tegenwoordig – met name dankzij LinkedIn – niet meer zo moeilijk te achterhalen… Volgens Sullivan zijn er een paar redenen waarom die verjaardagen zo’n goed recruitmentmoment zijn. Zo zouden werknemers de jubilea gebruiken om te reflecteren op de functie: zitten ze er wel zo goed als ze dachten? Ook plannen veel bedrijven hun functioneringsgesprekken natuurlijk rondom deze tijdstippen. En ook dat zijn voor werknemers belangrijke momenten: krijgen ze de promotie of salarisverhoging waarop ze gehoopt hadden? En zo nee, zouden ze dat misschien anders wel krijgen?

Retentie voorspellen

Volgens Sullivan is zo’n grafiek niet alleen handig om te kijken wanneer je een kandidaat bij een ander bedrijf het best kunt benaderen, maar zijn de data ook nuttig om retentie te voorspellen en om te kijken wie wanneer het bedrijf zou kunnen gaan verlaten. Hij zegt nog weinig organisaties te zien die dat daadwerkelijk doen (met Google als uitzondering), maar hij gaat zover om te stellen dat sommige data zóveel voorspellende waarde hebben dat ze al weten dat een werknemer gaat vertrekken voordat de werknemer het zelf weet. ‘De algemene les’, zegt hij, ‘is dat je als het gaat om retentie afstand moet doen van besluiten op basis van intuïtie, maar in plaats daarvan op harde data moet vertrouwen.’

Valentijnsdag

Stel, zegt hij, je wilt je partner ten huwelijk vragen. ‘Dan weet je dat er dagen zijn, zoals Valentijnsdag, waarop je kansen op een ‘ja’ veel groter zijn dan op andere dagen.’ Maak daar gebruik van, raadt hij aan. ‘Slimme recruiters beseffen dat de timing van een contact minstens zo belangrijk is als de inhoud van het vak of het bedrijf. Timing is everything.’

Foto via Flickr.com

Deel dit artikel:
Peter Boerman

Peter Boerman

Hoofdredacteur bij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
Adver-Online Group
BRANDMANNEN
Bullhorn
Compagnon
DPG Recruitment
Floyd & Hamilton
Indeed
Intelligence Group
Mysolution
OTYS
Pro Contact
Ravecruitment
Recruitment Accelerator
Recruitment Tech
RecruitNow
Timetohire
ToTalent.eu
WBNRS