Het artikel gaat hieronder verder.

De arbeidsmarkt mag dan iets aan het ontspannen zijn, in de zorgsector is de krapte nog steeds aan de orde van de dag. De ene na de andere zorgorganisatie start dan ook nog met nieuwe wervingscampagnes, eigenlijk steevast met eigen mensen en/of cliënten in de hoofdrol. De in de regio Nijmegen gevestigde zorgorganisatie Kalorama is wat dat betreft geen uitzondering. Maar hun recent gelanceerde campagne onderscheidt zich wel, en wel door het aloude superhelden-thema weer eens nieuw leven in te blazen, en min of meer 180 graden te kantelen.
‘Elke held telt‘ is het thema van die nieuwe campagne, en draait om het idee: je hoeft geen cape te hebben of te kunnen vliegen om een held te zijn. Soms is ook een kopje thee, een warm hart of een glimlach al genoeg. Al die kleine – en soms grote – dingen zijn óók heldendaden, aldus de organisatie, die zorg verleent aan mensen met doofblindheid, mensen die revalideren, mensen die beademingszorg nodig hebben, mensen met dementie en mensen die somatische zorg krijgen. ‘Medewerkers, vrijwilligers én bewoners: bij Kalorama is iedereen een held’, stelt de organisatie. En iedereen telt dus.
‘Symbool voor de mens’
‘De held staat symbool voor de mens. Er zijn helden van toen en helden van nu en samen maken we een mooie dag’, aldus Suzanne Boonen (van Boonen Communicatie), die bij de totstandkoming van de campagne betrokken was. En dan blijk je met dat thema – én die cape – visueel dus best nog opvallende dingen te kunnen doen. Het doet een beetje denken aan de sokken van Lievegoed, of de klompen van het Franciscus Gasthuis & Vlietland, maar dan toch weer heel anders. Maar ook deze campagne laat zien hoe een simpel kledingstuk én kan zorgen voor een consistent visueel element, én tegelijk een heel verhaal kan vertellen.
Kalorama levert overigens met meer dan 700 collega’s en ongeveer 350 vrijwilligers zorg en dienstverlening aan 500 bewoners, verdeeld over 5 locaties. Het is een van de oudste zorgorganisaties van Nederland. De oorsprong gaat terug naar de bestrijding van tuberculose, waarvoor in Beek een sanatorium werd opgericht.
Kalorama is een van de oudste zorgorganisaties van Nederland.
Voor de lancering van de campagne waren vorige week alle helden (medewerkers, bewoners en vrijwilligers) die een rol spelen in de wervingscampagne uitgenodigd voor een heuse première, inclusief popcorn, bubbels en speciaal ‘heldengebak’. Nu alleen nog maar hopen dat genoeg helden zich erdoor aangesproken voelen en gaan solliciteren.
Lees ook
Ook in ‘Campagne van de week’?
Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.