Hoe je van élke medewerker zowel een recruiter als een marketeer kunt maken

De meeste mensen hebben geen ‘recruiter‘ of ‘marketeer‘ in hun functietitel staan. Toch kun je wel élke medewerker bij deze functies betrekken, zonder hen te belasten met allerlei extra werkzaamheden. Maar hoe doe je dat dan?

Werf& gastredacteur Op 15 april 2021
Gem. leestijd 5 min 682x gelezen
Deel dit artikel:
Hoe je van élke medewerker zowel een recruiter als een marketeer kunt maken

De cijfers bewijzen het: betrokken medewerkers zijn de meest effectieve ambassadeurs van je bedrijf. Hun vrienden en familie vertrouwen de inhoud die zij delen, veel meer dan content die afkomstig is van CEO’s, gekozen functionarissen, online persoonlijkheden of beroemdheden. Als je iemand goed kent, neem je snel iets van hem of haar aan, zo simpel is het.

Als je iemand goed kent, neem je snel iets van hem of haar aan.

Dat uitgangspunt is tegenwoordig belangrijker dan ooit, want via sociale media is de wereld ‘klein’ geworden, en verspreiden berichten van al dan niet betrokken medewerkers zich razendsnel. Wil je als recruiter opvallen met je vacatures? Of aandacht besteden aan je unieke bedrijfscultuur? Dan kun je ongetwijfeld zelf dat van de daken schreeuwen. Maar nog beter is het natuurlijk als je medewerkers dat verhaal gaan vertellen, aan hun vrienden en familie. ‘Elke medewerker is een recruiter én een marketeer‘, zoals Social Seeder dat recent in een webinar noemde.

Het kantoor van het verleden

Laten we eerst even teruggaan naar het verleden, toen de ‘van-9-tot-5-baan’ nog letterlijk werd genomen. De kantoorruimte was destijds ontworpen voor maximale productiviteit en minimale interactie tussen collega’s. Zakelijk en privé bleven strikt gescheiden. Was de dienst voorbij? Dan gingen de medewerkers naar huis en kwamen ze pas de volgende ochtend weer op kantoor. In de tussentijd gebeurde er niets.

De kantoorruimte van vandaag is sfeervol ingericht en stimuleert samenwerking tussen collega’s.

Tegenwoordig is dit een ander verhaal, de bedrijfscultuur is veranderd. De kantoorruimte van vandaag lijkt op een woonkamer, is sfeervol ingericht en stimuleert samenwerking tussen collega’s. Daarnaast werken steeds meer mensen op afstand, waardoor werk niet meer beperkt is tot de werkplek op kantoor. Het werk kan vanuit huis worden verricht, wanneer werknemers maar willen, aangezien ze het werk nu met zich meedragen via hun elektronische apparaten.

Bedrijven moeten meer dan ooit opvallen

Werk is tegenwoordig bovendien niet langer alleen gekoppeld aan inkomen. De waarden en cultuur van een bedrijf, en de bijdrage aan de samenleving, worden steeds belangrijker voor werknemers – vooral voor jonger personeel. Bedrijven moeten zich onderscheiden van hun concurrentie. Niet alleen voor hun consumentenmarkt, maar ook als potentiële werkgever. Als je als werkgever niet het juiste talent aantrekt of het goede talent niet behoudt, loop je grote risico’s. Hierom moeten bedrijven zich meer dan ooit als werkgever profileren. In- en extern. Maar hoe bereik je dat?

Net als de kantoorruimte is ook de communicatiestroom veranderd.

Tot nu toe liep zoiets vaak via een zelfstandige interne communicatieafdeling en daarnaast de marketingcommunicatie-afdeling, verantwoordelijk voor berichten om het externe publiek van het merk aan te trekken. Maar sommige van die externe berichten cultiveren een imago, dat niet strookt met het beeld dat in de interne communicatie terugkomt. Hierdoor kunnen medewerkers verschillen waarnemen tussen wat een bedrijf naar het publiek uitstraalt en wat intern wordt ervaren.

Authenticiteit zorgt voor relevantie

Net als de kantoorruimte is ook de communicatiestroom de laatste jaren veranderd. Zo geven de meer dan 200 bedrijven die met Social Seeder werken, aan dat de in- en externe communicatie tegenwoordig steeds meer in overeenstemming wordt gebracht met de bedrijfswaarden. Organisaties beseffen dat als een bedrijf zich voordoet als iets dat ze niet zijn, dit vroeg of laat aan het licht komt met social media. Bovendien moet wat een merk communiceert, relevant zijn voor zijn publiek.

Wat een merk communiceert, moet relevant zijn voor zijn publiek.

Posts van bedrijven over COVID-19, geplaatst in april 2020, lieten een engagementstijging zien van 84%. Dit komt doordat bedrijven communiceerden over een onderwerp waarmee iedereen te maken had en daarom relevant was. Het is duidelijk dat merken moeten praten over hun kernactiviteiten en producten, maar ze moeten dit vooral op een authentieke manier doen, zodat het publiek zich ermee kan identificeren.

employees-communicating-at-the-office

Aangezien 92% aanbevelingen van familie en vrienden vertrouwt , is het belangrijk voor bedrijven om te onthouden dat de meest betrouwbare aanbevelingen de aanbevelingen zijn die hun eigen medewerkers aan hun eigen netwerk geven. Mensen kopen bij mensen, niet bij bedrijven. Dit is de reden waarom authentiek en transparant zijn naar jouw medewerkers betekent dat zij jouw cultuur uitdragen en jouw boodschap gaan delen.

Het gebrek aan online interactie van werknemers

Het is momenteel zo dat slechts 1% van alle werknemers in een groot bedrijf proactief content van zijn of haar werkgever deelt. Dit betekent niet dat slechts 1% van het personeelsbestand van een bedrijf betrokken is. Het laat zien dat slechts een handjevol mensen momenteel een stapje extra doen om de communicatie van hun bedrijf te delen. Dit kan verschillende redenen hebben:

  1. Ze weten niet hoe ze content kunnen delen met hun netwerk. Niet iedereen is immers technisch onderlegd of maakt gebruik van social media.
  2. Men is bang om de content te delen, omdat het te commercieel is en ze willen niet als zodanig gezien worden door hun netwerk.
  3. Ze hebben er geen tijd voor. Werknemers zijn druk met hun dagelijkse werk en zien content delen als een extra taak.

Een ambassadeursprogramma voor werknemers is om drie redenen interessant.

Dit betekent dat veel bedrijven de kans mislopen om de impact van hun werknemers in te zetten. Een ambassadeursprogramma voor werknemers kan hierbij helpen. Zo’n programma is om drie redenen interessant:

  1. Om marketingbuzz te creëren. Het voordeel van ambassadeursmarketing is dat het vertrouwt op degenen die al dicht bij jouw merk staan. Door het netwerk van je ambassadeurs te gebeuren, vergroot je jouw bereik onder hun vertrouwde kringen.
  2. Om meer te converteren via social selling en je omzet te zien stijgen met minder uitgaven voor advertenties.
  3. Om te werken aan de betrokkenheid van medewerkers. In deze snel veranderende wereld is het behoud van talent voor veel organisaties cruciaal geworden.

Vergeet daarnaast niet dat jouw boodschap overbrengen als merk betekent dat je allereerst trouw moet zijn aan jezelf. Daarom zal jouw bedrijfscultuur een grote rol moeten spelen bij de totstandkoming en groei van jouw ambassadeursprogramma.

Het belang van bedrijfscultuur

Wat is de bedrijfscultuur? Onze definitie: de overlap tussen het verhaal van een bedrijf en dat waar de medewerkers gepassioneerd over zijn en voor staan. In de vroege stadia van je ambassadeursprogramma leer je over de fundamentele overlap: wat je bedrijf wíl zeggen en waar je mensen echt voor staan. Naarmate je programma zich ontwikkelt, leer je hoe je deze overlap kunt uitbreiden. Maak jij je zorgen over wie jouw ambassadeurs zijn en hoe je ze kunt vinden? Het is makkelijker om ze te vinden dan jij misschien denkt.

‘Het is makkelijker om ambassadeurs te vinden dan je misschien denkt.’

Nog steeds niet overtuigd? Door jouw werknemers te voorzien van interne communicatie die relevant is voor hun netwerk, kun je tegelijkertijd je personeelsbetrokkenheid, employer brand en social selling versterken. Dit kan echter alleen gebeuren als je werk steekt in een correct ontwerp en goede implementatie van je ambassadeursprogramma.

Over de auteur

Dit stuk is oorspronkelijk geschreven door Bram Huyghe, Strategy Lead Employer Branding bij Social Seeder.

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners