Home Candidate Experience Waarom is het sollicitatieproces eigenlijk nog niet zo makkelijk als een pizza...

Waarom is het sollicitatieproces eigenlijk nog niet zo makkelijk als een pizza bestellen?

1.415 keer
1
food delivery pizza bestellen

In de huidige arbeidsmarkt willen kandidaten dat een sollicitatie sturen net zo makkelijk is als een pizza bestellen. Waarom lukt dat nog steeds zoveel bedrijven niet?

Terwijl mensen met een app dagelijks hun auto parkeren, de rekening van het restaurant delen, of hun pizza bestellen, lijkt het bij sollicitaties bij veel organisaties of de tijd heeft stil gestaan. Wil je even 17 invulvelden invullen, inclusief je geboortedatum en geslacht? En wil je je cv en motivatiebrief alsjeblieft in Word bijvoegen? O ja, we communiceren in het vervolg vooral per e-mail, dus wil je goed je mailadres checken? En voeg je een telefoonnummer bij waarop je overdag bereikbaar bent?

Sollicitant wil niet z’n tijd verdoen

Wie een paar online sollicitatieformulieren bekijkt, ziet al vrij snel dat nog lang niet alle organisaties in de gaten hebben dat de rollen op de arbeidsmarkt zijn omgedraaid. Doodleuk wordt van de sollicitant nog een grote inspanning gevraagd, onder het mom van ‘je mag er best iets voor over hebben als je bij ons wilt werken’.

de sollicitant van vandaag heeft geen zin z’n tijd te verdoen met organisaties die geen respect tonen

Maar de sollicitant van vandaag heeft geen zin z’n tijd te verdoen met organisaties die geen respect tonen. Hij of zij zal dus snel verder trekken als hij het gevoel heeft niet serieus te worden genomen. Hoe mooi jouw vacature ook is.

Sollicitatieproces is reflectie van de organisatie

icims rapport pizza bestellenIn hun recente Candidate Experience Report toont softwareleverancier iCIMS andermaal het belang van die ervaring van de kandidaat aan. Zo zegt 67 procent van de werkzoekenden dat het van de kwaliteit van het sollicitatieproces afhangt of ze een baan al dan niet accepteren. En 95 procent ziet de manier waarop ze als sollicitant worden behandeld als een reflectie van hoe ze als werknemer zullen worden behandeld. Organisaties moeten dus al vanaf het prille begin van een sollicitatieproces hun beste beentje voorzetten, en kandidaten bijvoorbeeld niet te vaak dezelfde vraag stellen.

Compleet met routeplanner en parkeerinformatie

Volgens het onderzoek hebben de meeste kandidaten een voorkeur voor communicatie per sms of whatsapp, in plaats van e-mail. Dat geldt bijvoorbeeld voor de planning van de sollicitatiegesprekken of andere fases verderop in de sollicitatieprocedure. De onderzoekers raden werkgevers aan dit dan ook zoveel mogelijk te automatiseren. Zo zouden ze bijvoorbeeld een notificatie kunnen sturen als de datum van het gesprek nadert, compleet met routeplanner en parkeerinformatie.

Kandidaten met respect behandelen

‘Mensen zijn tot twee derde minder geneigd om klant te blijven bij een organisatie als ze een slechte sollicitatie-ervaring hebben gehad’, zegt iCIMS-cmo Susan Vitale. ‘Daarom moet je als recruiter en hiring manager hier aandacht aan besteden. Je moet kandidaten met het respect behandelen dat ze verdienen.’ En sollicitanten dus een makkelijke manier bieden om een sollicitatie in te dienen, zegt ze. Zo voorkom je afhakers die je misschien liever wél in je proces had gezien. Bovendien voorkom je dat mensen al bij de eerste kennismaking met je organisatie frustratie oplopen.

Foto, van een toekomstprojectie uit 1947, via Flickr.com

Lees ook:

1 REACTIE

  1. Het is een heel raar fenomeen, haast arrogant te noemen, de instelling van menig recruiter en HR professional. In de allereerste plaats blijkt HR en recruitment in veel gevallen een ‘ondergeschoven doorgeefluik’ van een organisatie die gespeend is van inhoudellijke kennis.
    Een eenvoudig voorbeeld. Een recruiter wijzen op inconsistenties in een vacature, waardor de juiste profssional vinden voor die functie, vrijwel onmogelijk is. Dat afgetekend tegen de enorme tekorten op de arbeidsmarkt.

    Een tweede,
    Een HR professional wijzen op discriminatie in een vacature. Reactie terug; ‘Nee hoor, wij discrimineren niet, wij geven alleen maar door wat onze klant van een kandidaat verlangt… ?!?

    Een derde,
    ‘Wij zullen uw sollicitatie niet doorzetten naar Tennet want wij kennen onze klant. Een reistijd langer als een uur word door hen niet in overweging genomen. Dat dit niet mag? Ja hoor, onze klant mag dat verlangen. Discriminatie? Dit is echt geen discriminate hoor, onze klant weet dat toch echt wel…’, op een solicitatie van mevrouw K. de V. uit Delft.

    De werkelijke kosten van een sollicitatie
    Er blijkt maar heel weinig kennis of besef bij HR professionals en management te leven, wat een sollicitaie procedure een organisatie nu eindelijk wel niet kost. Het zijn niet alleen de kosten van het opmaken en uitzetten van een vacature, maar ook een degelijk risico van discrimatie bij een publiekelijk geplaatste vacature.

    Tel hier de uren van de betrokken professionals eens bij elkaar op en en eenvoudige sollicitatie van kost u zomaar een € 12.000 tot €15.000. Hierbij komen vervolgens nog eens twee kostenposten. Het inwerken van de nieuwe medewerk(st)er en het verlies aan productie die een inwerkende professional de organisatie kost. U betaald namelijk zomaar een maand aan kosten voor een nieuwe medewerk(st)er waar vrijwel geen noemenswaardige productie tegenover staat. De kosten stijgen daardoor nog eens aanzienlijk.

    In verschillende gesprekken met managers komt steevast dezelfde reactie. Verbazing en niet wetende wat een eenvoudige sollicitatie procedure dan nog eens kost.

    De tijd mogelijk ‘talent’ of kandidaten met de huidige instelling te bejegenen werkt afstotend maar er zitten nog steeds een aantal manco’s in het huidige sollicitatie beleid.

    – HR professionals/recruiters zonder inhoudelijke/gedegen kennis van zaken.
    – Geen ‘talent’ kunnen vinden door de huidige manier van proces
    – Het soms arrogante en respectloze van gehanteerde sollicitatie procedures
    – Potentiele kandidaten vertellen hoe ze toch vooral het best kunnen solliciteren

    Als men niet door heeft hoe de markt is veranderd, en hoe talent anno 2018 tegen sollicitatie processen en procedures aan kijkt, dan gaat men dat Talent echt niet binnen krijgen, laat staan houden.

    De schade die dat met zich mee brengt voor de organisatie, is enorm.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here