Het artikel gaat hieronder verder.
Als recruiter streef je ernaar om kandidaten enthousiast te maken, een sterk werkgeversmerk neer te zetten en managers tevreden te houden door hen de beste kandidaten voor te schotelen. Maar één ding blijft vaak onbesproken: hoe goed zijn we daar eigenlijk in? Recruiters zijn gewend om anderen te beoordelen, zoals werkgevers of kandidaten. Toch meten we zelden de kwaliteit van het recruitmentproces zélf: de ervaring van kandidaten. Hoe tevreden zijn zij met hoe recruiters hen behandelen?
We meten tot nog toe zelden de kwaliteit van het recruitmentproces zélf.
Dat is opvallend, want volgens onderzoek van PwC geeft 78% van de kandidaten aan dat hun sollicitatie-ervaring invloed heeft op hun beslissing om een baan te accepteren. En maar liefst 64% deelt die ervaring actief online, positief of negatief. Kandidaten kijken daarbij niet alleen naar een bedrijf, maar ook naar de persoon die hen benadert. Volgens onderzoek van CareerBuilder zegt 57% van de kandidaten dat hun indruk van een organisatie voor het grootste gedeelte wordt gevormd door de recruiter die ze spreken.
Recruiters zijn óók een merk
Dat betekent, kortom, dat je als recruiter óók een merk bent. Je reactiesnelheid, toon en de manier waarop je met kandidaten omgaat, samen vormen ze jouw ‘personal brand’. Door feedback te verzamelen op dat proces, ontdek je hoe kandidaten jou ervaren, én hoe je dat kunt versterken. Als je jezelf durft te meten, laat je zien dat je groei belangrijker vindt dan perfectie. Dát maakt je aantrekkelijk. Voor zowel kandidaten als werkgevers.

Kandidaten waarderen het juist wanneer recruiters eerlijk en benaderbaar zijn.
De angst om niet perfect te scoren is groot. De vrees voor reputatieschade aanwezig. Maar uit onderzoek van Northwestern University blijkt dat de meest betrouwbare organisaties gemiddeld tussen de 4,2 en 4,5 sterren scoren op hun reviewplatform. Waarom? Omdat perfecte scores worden gewantrouwd. Hetzelfde geldt voor recruiters: wie alleen positieve signalen laat zien roept twijfel op. Door juist eerlijk te zijn over wat beter kan, wek je vertrouwen. Recruitment is tenslotte mensenwerk, dus zal niet alles vlekkeloos verlopen. Gelukkig hoeft dat ook niet! Kandidaten waarderen het juist wanneer recruiters eerlijk en benaderbaar zijn.
Feedback is goud waard
Volgens LinkedIn Talent Solutions zegt 83% van de kandidaten dat eerlijke communicatie de belangrijkste factor is voor een positieve sollicitatie-ervaring. Door ook echt regelmatig je feedback te meten, zie je waar die communicatie goed loopt én waar het beter kan. Daarnaast geeft feedback recruiters een sterk verhaal richting hun hiring managers. Het maakt zichtbaar wat frictie veroorzaakt, wat kandidaten waarderen en hoe dat invloed heeft op het succes van werving. Feedback maakt recruitment minder subjectief en meer onderbouwd, en geloofwaardigheid en vertrouwen nemen erdoor toe.
Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat potentiële kandidaten vaker bedrijven kiezen die reviews actief tonen.
Ook de concrete impact op succes is groot. Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat potentiële kandidaten vaker bedrijven kiezen die reviews actief tonen. Voor recruiters vertaalt zich dit als volgt: wie inzichtelijk maakt hoe hij of zij kandidaten begeleidt, wordt sneller gevraagd voor nieuwe rollen of opdrachten. Volgens een studie van RecruitBPM rapporteren organisaties die gestructureerde, op data gebaseerde beoordelingen van recruiters hanteren, 37% hogere kwaliteit van wervingen en verbeterde retentiepercentages. Transparantie wordt zo niet alleen een bewijs van professionaliteit, maar óók een strategisch voordeel.
Meer weten?
Tot voor kort was er voor de recruitmentsector eigenlijk geen specifieke beoordelingstool. Dat viel 3 ondernemers binnen de online marketing op. Zij zijn gaan samenwerken met de grootste (online) beoordelaar van Nederland: Klantenvertellen. Inmiddels is het product dat daaruit voortkwam, Recruitmentscore, ongeveer een half jaar live, en maken zo’n 50 recruiters gebruik van de tool om hun eigen score bij kandidaten structureel door te meten. Sigrid van Dijk, auteur van dit artikel, is data manager bij dit bedrijf, dat ook verantwoordelijk is voor Advocaatscore.nl.
