Waarom Lidl zijn medewerkers nu zelfs in GTST werft

Peter Boerman Op 07 november 2017
Gem. leestijd 2 min 1389x gelezen
Deel dit artikel:
Waarom Lidl zijn medewerkers nu zelfs in GTST werft

Lidl heeft een heel nieuwe plek gevonden om personeel te werven: in Goede Tijden, Slechte Tijden. Hoe kwam die samenwerking met de langlopende soap tot stand?

Dat de programma’s van RTL4 volop worden gebruikt voor product placement, dat mag bekend worden verondersteld. Maar voor zover bekend is Lidl het eerste bedrijf dat ook kans ziet zich als werkgever ín een programma te promoten. Vanaf maandag 6 november is er in het fictieve GTST-dorp Meerdijk in elk geval een filiaal van de discountsupermarkt te vinden.

Zichtbaar zijn in populairste serie

De nieuwe Lidl is niet alleen de plek waar de soapies hun dagelijkse boodschappen doen, het is ook de werkplek van een van de personages. De supermarktketen wil zich hiermee niet alleen als consumer brand profileren, maar ook als veelzijdig werkgever op de kaart zetten, vertelt Lianne Toebes, manager arbeidsmarktcommunicatie & recruitment bij Lidl Nederland: ‘Wij staan met onze filialen midden in de samenleving. We willen graag onszelf als werkgever laten zien door zichtbaar te zijn in Nederlands populairste serie.’

‘We willen onszelf als werkgever laten zien door zichtbaar te zijn in Nederlands populairste serie’

Mooi voorbeeld voor consumer én employer brand

Het initiatief tot samenwerking met RTL lag bij Lidl’s marketingafdeling, vertelt Toebes. ‘Deze afdeling heeft ruime ervaring met tv- en radiocommercials, product placements en grote events. Door goede interne samenwerking tussen onze twee afdelingen kwam al snel het idee om producten en werkgelegenheid samen te brengen. Wat ons betreft is dit dan ook een mooi voorbeeld van hoe boodschappen en werkgelegenheid goed kunnen samengaan.’

Dagelijks 1 miljoen kijkers

Lidl bereikt met de vestiging in Meerdijk dagelijks ruim een miljoen tv-kijkers. Daarnaast is er ook een Meerdijk-app, waar het verhaal ‘verder wordt verteld’. In de app wordt een spel gelanceerd met de naam ‘WerQ aan de winkel’, waarin het nieuwe personage Q centraal staat. De aftrap luidt: ‘Ineens duikt er iemand op in Meerdijk. Wie is deze persoon met de naam Q? En komt hij of zij voor de liefde, een familielid of is er toch een andere link met Meerdijk?’

App, Facebook, Instagram

De app volgt Q de komende weken als hij zijn opwachting in Meerdijk maakt in de onlangs geopende supermarkt. Door zowel de serie te bekijken als de ‘GTST Meerdijk’ app te volgen, krijgt de kijker toegang tot al het beschikbare en exclusieve GTST-materiaal. Ook Facebook en Instagram doen mee. En vanaf morgen, 8 november, is er ook alvast een vooruitblik te zien op Videoland of RTL XL.

‘Op 17 november is de commercial voor het eerst te zien, net na GTST. Dus stay tuned!’

Primeur: Lidl-medewerkers in tv-reclame

De samenwerking met GTST krijgt ook voor Lidl een vervolg. ‘We zullen rondom het programma ook voor het eerst tv-commercials gaan inzetten waarin onze medewerkers een centrale rol spelen’, vertelt Toebes. ‘Op 17 november om 20.20 zal de commercial voor het eerst te zien zijn net na GTST. Dus stay tuned!’

Rond dezelfde tijd of iets later start zowel on- en offline ook een nieuwe arbeidsmarktcampagne. Die campagne zal ook in de Nederlandse bioscopen te zien zijn.

Lees ook:

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners