Waarom referrals vrouwen géén voordeel bieden (maar minderheden juist wel)

Peter Boerman Op 03 april 2017 Gem. leestijd 3 min1045x gelezen
Deel dit artikel:
Waarom referrals vrouwen géén voordeel bieden (maar minderheden juist wel)

Naar schatting drie kwart van alle nieuwe medewerkers komt binnen via referral. Is dat eigenlijk wel goed voor de diversiteit? Dat hangt ervan af, blijkt uit nieuw onderzoek.

Nu sociale netwerken belangrijker worden, worden steeds meer mensen geworven via het werk van al zittende medewerkers. Naar schatting meer dan 3 op de 4 nieuwe mensen komen al netwerkend binnen. Dat heeft zijn voordelen, zoals lager verloop en betere matches.

Gevaar voor diversiteit

Maar er is ook een gevaar aan te veel referrals, schrijven Jennifer Merluzzi (Tulane University) en Adina Sterling (Stanford) in de Harvard Business Review. Dat gevaar heet: gebrek aan diversiteit. Mensen komen immers vaak aanzetten met mensen die op henzelf lijken. En aangezien veel bedrijven worden gedomineerd door blanke mannen, kan dit vrouwen en minderheden op een achterstand zetten.

Sneller onboarden en aanpassen

Er is weinig onderzoek hiernaar gedaan. Uit sommige studies blijkt dat mensen die via referral binnenkomen sneller onboarden en zich sneller aanpassen, anderen hebben laten zien dat dit voordeel alleen op korte termijn geldt. Merluzzi en Sterling keken echter een stapje verder en deden een studie waarin ze onderzochten wat referrals zeiden over de kans op een promotie.

Uit sommige studies blijkt dat mensen die via referral binnenkomen sneller onboarden

1 op de 3 kwam via referral

Ze beschikten over een database met bijna de gegevens van bijna 16.000 medewerkers, aangenomen tussen 2003 en 2013, in een grote Amerikaanse verkooporganisatie. De gemiddelde medewerker die werd aangenomen was 25 jaar; ongeveer 1 op de 3 kwam via referral, 2 op de 3 via bijvoorbeeld campusrecruitment of een stage. Vrouwen maakten 38,6 procent van de groep uit; blanken 55,5 procent en zwarten 18,2 procent.

‘Up or out’

De onderzochte organisatie in kwestie had een duidelijk promotiebeleid: na een bepaalde tijd moest je ‘up or out’. Ook was er de kans op een ‘bijzondere promotie’ voor een paar medewerkers, die werden bevorderd voordat ze eigenlijk ‘aan de beurt’ waren.

1,2 keer zo grote kans op promotie

Wat was nou de uitkomst van het onderzoek? Zowel vrouwelijke als zwarte medewerkers maakten statistisch gezien minder promoties mee dan de blanke mannen in de organisatie. Maar, misschien nog wel interessanter: zwarte medewerkers die via referral waren binnengekomen, maakten een 1,2 keer zo grote kans om bevorderd te worden dan hun zwarte collega’s zónder zo’n kruiwagen in de organisatie. Bij hen werkte een referral dus wél, ook op lange termijn.

Zwarte medewerkers die via een referral binnenkwamen, maakten een 1,2 keer grotere kans op promotie

Ook voor de bijzondere promoties

Ook voor de ‘bijzondere promoties’ gold dit verschil tussen zwarte medewerkers die wel en die niet via referral waren binnengekomen. Waren ze via een referral binnengekomen, dan scoorden ze zelfs even goed als blanke mannen die zónder referral binnenkwamen. Deze conclusie bleef gelden, ongedacht de opleiding van de medewerkers, hun locatie of hun cohort.

Zelfs in een labsituatie

Dit onderzoek werd gevolgd door een ‘laboratoriumstudie’, waarbij studenten werd gevraagd te beoordelen of (fictieve) mensen in aanmerkingen kwamen voor een promotie, waarbij de onderzoekers in de dossiers feitelijk slechts drie variabelen lieten verschillen: hun afkomst, hun geslacht en of ze waren aangenomen via referral of niet.

Blank of zwart, via referral of niet: voor vrouwen maakt het allemaal geen verschil

Promotiekans groter

Ook hier bleken de zwarte mannen die via referral binnenkwamen in het voordeel. Hun promotiekans bleek groter, ongeacht zelfs de harde prestatiedata die in het onderzoek werden ‘verzonnen’. Voor vrouwen gold dit voordeel overigens niet; blank of zwart, via referral of niet: het bleek allemaal geen significant verschil te maken. Hoe dat komt? Geen idee, zeggen de onderzoekers.

Referral kan positief uitwerken

Al met al concluderen ze wel, net als eerdere studies dus, dat referral bijdraagt aan ongelijkheid. Dit geldt evenwel meer voor vrouwen dan voor minderheden. Voor minderheden kan referral op lange termijn juist positief uitwerken: hun kansen op een promotie nemen erdoor toe, en ze zullen bovendien ook eerder via hun eigen referrals voor nóg meer diversiteit zorgen.

Meer van zulke verhalen?

Lees elke week de Nieuwsbrief van Werf& en blijf op de hoogte van alles wat er gebeurt op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment! Doe het nu, het is gratis en je mist nooit meer iets!

Deel dit artikel:
Peter Boerman

Peter Boerman

Hoofdredacteur bij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
BRANDMANNEN           Recruitment Marketing
Brockmeyer
Bullhorn
Carerix
Compagnon
DPG Recruitment
Indeed
Intelligence Group
Jobrapido
Mysolution
Talmark

Lees elke dinsdag en donderdag de gratis Werf& Nieuwsbrief. Mis niets van wat gebeurt op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment.

  • Ik kan me op ieder moment weer afmelden en mijn gegevens worden niet verstrekt aan derden.