The Voice nadoen? Het blijkt niet voor alle recruitmentacties een goed idee..

Redactie Op 10 december 2018
Gem. leestijd < 1 minuut 664x gelezen
Deel dit artikel:
The Voice nadoen? Het blijkt niet voor alle recruitmentacties een goed idee..

Blinde audities zoals in The Voice? Dat het niet altijd een goed idee is, blijkt wel uit de recente actie van Frankrijks arbeidsbureau Pôle emploi. Hun idee kreeg zoveel kritiek, dat ze er schielings mee stopten.

Net als in het populaire televisieprogramma The Voice had Pôle emploie een dag voor sollicitanten bedacht, waarbij de recruiters eerst omgekeerd aan tafel zaten, met hun rug gericht op de kandidaat. Op het scherm stond ‘This is the Job‘. Als de kandidaat een goed antwoord gaf op een bepaalde vraag, konden de recruiters op een buzzer drukken, waardoor hun stoel draaide. Alles natuurlijk in de stijl en het kleurgebruik van The Voice.

Veel kritiek, maar ook lessen te leren

Leuk verzonnen misschien, maar het idee leidde al direct tot veel kritiek in de Franse media. ‘Over de top’ en ‘vernederend voor werkzoekenden’ werd het genoemd, waarop Pôle emploi schielings besloot te stoppen met het format. Naar eigen zeggen was het ‘onhandig om dit over te nemen van de entertainmentwereld, maar alle geïnterviewden wisten het wel van tevoren en hebben vrijwillig meegedaan’.

‘Over de top en vernederend voor werkzoekenden’ was de kritiek

Moeten we het idee daarom ook maar meteen afschuiven? Volgens Bruce Anderson was de uitvoering misschien vreemd, maar kunnen we wel een les trekken uit het idee. Namelijk: kijk hoe je je met anoniem solliciteren onbewuste bias kunt omzeilen. Verwijder bijvoorbeeld namen van cv’s en en structureer je sollicitatiegesprekken, raadt hij aan. Dan geef je kandidaten namelijk écht een eerlijke kans. En daar heb je dan ook geen rare kopieën van entertainmentprogramma’s voor nodig…

Lees ook:

Bron beeld: Francetvinfo.fr

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners