Waarom zoeken we allemaal mensen die ‘enthousiast’, ‘flexibel’ en ‘gepassioneerd’ zijn?

‘Enthousiast’, ‘flexibel’ en ‘gepassioneerd’. De doorsnee vacature staat vol met zulke buzzwoorden. Opvallend: werkzoekenden profileren zich aan de andere kant zelden zo. Zij blijken zich liever ‘klantgericht’, ‘stressbestendig’ en ‘creatief’ te noemen.

Peter Boerman Op 10 maart 2020
Gem. leestijd 3 min 1156x gelezen
Deel dit artikel:
Waarom zoeken we allemaal mensen die ‘enthousiast’, ‘flexibel’ en ‘gepassioneerd’ zijn?

‘Enthousiast’ en ‘flexibel’. Dat zijn de eigenschappen waar werkgevers momenteel massaal naar op zoek zijn, aldus onderzoek van Indeed. In maar liefst (ongeveer) 1 op de 5 vacatures duiken de termen op, in verschillende bewoordingen, ‘enthousiast’ nog net iets vaker dan ‘flexibel’. Ook ‘gepassioneerd’ blijkt een veelgevraagde eigenschap, en komt in ongeveer 11,5 procent van alle vacatures voor.

‘We adviseren werkgevers sterk om al in hun vacatureteksten in te zetten op onderscheidend vermogen.’

‘De uitkomsten van onze analyse leren ons dat het een lastige zaak is voor werkgevers om origineel te blijven als het gaat om vacatureteksten’, aldus Sander Poos, managing director Benelux van Indeed. Ook woorden als teamplayer, ‘dynamisch’ en hands-on duiken vaak op. ‘Het is natuurlijk prettig om als werkzoekende relevant taalgebruik en terminologie te herkennen, dus niet elke vacature hoeft van begin tot het einde te verrassen. Toch adviseren we werkgevers sterk om al in hun vacatureteksten in te zetten op onderscheidend vermogen. En vraag je bij elke vereiste af wat je eigenlijk echt verwacht van een kandidaat en of het noodzakelijk is om zaken expliciet te benoemen. ‘Marktconform’ is daar een mooi voorbeeld van; wat zegt dat nou eigenlijk echt?’

Cv en vacaturetekst verschillen nogal

Opvallend genoeg zijn de gevraagde eigenschappen níet per se de eigenschappen waarmee sollicitanten zichzelf aanprijzen. Na een analyse van cv’s valt op dat sollicitanten zichzelf juist vaak klantgericht, creatief en stressbestendig noemen. De grootste gemene deler tussen vacatureteksten en cv’s is het gebruik van de term ‘flexibel’, alhoewel dat natuurlijk ook weer een begrip is waarmee je alle kanten op kunt. Ook ‘enthousiast’ komt relatief veel voor op cv’s, maar ‘gepassioneerd’ staat hier niet in de top-10.

De grootste gemene deler tussen vacatureteksten en cv’s is het gebruik van de term ‘flexibel’

Toch is het verschil in taalgebruik van werkzoekenden in cv’s en dat van de werkgevers in vacatures opvallend, aldus Poos: ‘Onze analyse toont bijvoorbeeld aan dat het woord ‘enthousiast’ in vacatureteksten het vaakst voorkomt en weer een stuk minder in cv’s. Andersom omschrijven sollicitanten zich in cv’s dolgraag als ‘creatief’ terwijl werkgevers daar in vacatureteksten vaak niet over beginnen.’

Kantoorjargon: van teamplayer tot go-getter

Naast vacaturejargon met betrekking tot karaktereigenschappen of arbeidsvoorwaarden, heeft Indeed ook gekeken naar andere termen die op de dagelijkse werkvloer veel gebruikt worden. Wat blijkt, ‘kantoorjargon’ wordt ook in vacatures volop ingezet. Een top 10:

jargon dus

Meer weten over vacatureteksten?

Zelf ook op zoek naar een killer-vacaturetekst? Op 19 maart organiseert de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie weer een training ‘Schrijven van vacatureteksten’. Hier leer je in één middag een online vindbare, aansprekende, preselectieve en activerende vacaturetekst te schrijven. Met daarnaast ook nog eens toegang tot een veelomvattende kennisportal. Er zijn nog slechts enkele plaatsen beschikbaar, dus schrijf je snel in.

Lees meer

 

 

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners