
Stel: je bent een klein onafhankelijk bureau, en je bent op zoek naar een junior art director. Dan kun je natuurlijk een gewone vacature uitzetten, en maar wachten tot er reacties komen (of niet). Maar je kunt ook doen wat het in het Amerikaanse Charlotte gevestigde (en door vrouwen geleide) bureau Luquire deed. Zij maakten er namelijk een waar kunstproject van, onder de noemer MaxNeedsHelp, waarbij junior copywriter Max McKaig wanhopig om hulp schreeuwt.
Het is deels escape room, koortsdroom én sollicitatietest.
De bijbehorende site zit – expres – vreselijk slecht en lelijk in elkaar, en sleept kandidaten mee in het bizarre, met spreadsheets en LEGO gevulde brein van Max zelf. Sollicitanten moeten er eerst 20 puzzels oplossen, variërend van het herkennen van emotionele dissonantie in stockfoto’s van pasta tot het kiezen van de juiste tint blauw uit Max’ eigen Optimal Emotional Resonance-kleurenspreadsheet. Er is zelfs een sectie gewijd aan Max’ favoriete kampvuuropstelling (spoiler: dat is níet de vuilnisbakbrand uit de Grote Depressie). Het gaat deels om een escape room, deels om een koortsdroom, deels om een sollicitatietest. En dat allemaal in één.
244 sollicitaties
Een omvangrijk project. Maar ook een project dat wel wat opleverde. Buiten de aandacht in sommige media ging het alleen in de eerste week al om een gemiddelde sessieduur van maar liefst 12 minuten, waarbij 92,8% van de mensen die met de sollicitatie begonnen, deze ook afmaakten, wat leidde tot 244 sollicitaties en meer dan 3.000 impressies op social media. ‘Interessante creatievelingen reageren eerder op interessant creatief werk’, zei McKaig er zelf over. ‘Ik denk dat de site creatievelingen toestemming gaf om veel van de formaliteit rond hun introducties te laten vallen, wat het meteen leuker maakte.’
‘Ik ken eigenlijk geen betere manier om tot de kern van de zaak te komen.’
Creatievelingen zijn volgens hem altijd op zoek naar manieren om op te vallen. ‘En ik heb het gevoel dat MaxNeedsHelp hen toestemming gaf het tempo op te voeren. Jazeker, ik wil graag je verhaal over de ontmoeting met een alligator horen om jezelf voor te stellen. Iemand nam contact met me op over de baan en hun allereerste gespreksonderwerp was om Bernadette Peters in de originele Broadway-cast van Into the Woods te bespreken. Als het gaat om het leggen van contact met een potentiële partner, ken ik eigenlijk geen betere manier om tot de kern van de zaak te komen.’
Kun je ontsnappen?
Die verwijzing naar Bernadette Peters kwam overigens niet geheel uit het niets. ‘Om de partner van Max te worden, zul je eerst diep in zijn brein moeten duiken’, beloofde de site namelijk al. ‘Maar kun je er ook weer uit ontsnappen? Als dit simpel klinkt, dan ken je Max nog niet. Hij is anders. Hij is geobsedeerd door dingen waar de meesten van ons niet van houden. Hij houdt spreadsheets bij van zijn favoriete hobby’s. Hij bouwt in zijn vrije tijd Lego. Hij kan de theatercanon van Bernadette Peters chronologisch opdreunen. Je moet dus op alles voorbereid zijn. En we bedoelen ook echt op ALLES…’
Dacht je te kunnen volstaan met een gewone sollicitatie? ‘Há’, roept Max uit. ‘Hilarisch!’
En dacht je te kunnen volstaan met een gewone sollicitatie? ‘Há’, roept Max dan uit. ‘Hilarisch!’ Nee, hoor, als je Max’ partner wil worden is er wel meer nodig. ‘Wil je grote, leuke ideeën te bedenken, en advertenties er cool uit te laten zien? Ben je iemand die graag samenwerkt en de diepe, donkere krochten van het creatieve proces wil verkennen? Als partners bijvoorbeeld? Bewijs het dan maar’, zegt hij. Waarbij degenen die de hele escape room volhouden, uiteindelijk worden beloond met een aanmeldlink. ‘Neem de tijd. Er is geen aftelklok. We garanderen dat er te ontsnappen is, maar je gezond verstand? Dat kunnen we niet garanderen.’
Een mooie campagne, die laat zien hoe het ook kan: een creatieve vacature maken, en tegelijk je eigen kunnen als bureau aan de hele wereld tonen. Al is er helaas – voor de luie of minder creatieve kandidaat – ook een short cut gemaakt. Waren ze misschien toch bang voor iets te weinig reacties…
Niet de eerste keer
Het was trouwens niet de eerste keer dat Max op zoek was naar hulp. Zo’n 3 jaar geleden bouwde Max ook al eens een nog veel lelijker website, bedoeld om reacties van serieuze ontwerpers uit te lokken, ook al onder de naam maxneedshelp.com. Het leverde destijds onder meer een gemiddelde bezoekduur van 3 minuten en 28 seconden op, sitebezoek vanaf 6 continenten, bezoekersverkeer van IP-adressen gekoppeld aan Amazon, Google, Droga, McCann, Ogilvy en VML (om er maar een paar te noemen) en 52.000 organische LinkedIn-impressies in slechts 3 dagen.
Dat resulteerde uiteindelijk in de aanstelling van twee junior art directors: Hope Knudson en Justin Alcala. ‘Ik voelde me meteen aangetrokken tot het bureau nadat ik de website had gezien, omdat het absoluut voelde als iets wat ik zelf zou doen’, zei Knudson. ‘Ik voelde me zo verbonden met Max’ gevoel voor humor en wilde graag deel uitmaken van het bureau dat dat soort out-of-the-box-denken ondersteunde.’ Knudson, die recent als fotograaf voor zichzelf begonnen is, waardoor nu de nieuwe vacature is ontstaan, was destijds vooral onder de indruk van de hele sectie die Max wijdde aan zijn liefde voor Survivor, zo blikt ze terug.
Lees ook
- Alle Feel Good Fridays