Gem. leestijd 5 min  91x gelezen

Wat als je ineens tientallen technici voor Google in Groningen mag werven?

‘Google, dat is natuurlijk wel een naam’, zegt Edwin Klomp. En dus is de ASBR-directeur flink in zijn nopjes met de opdracht om ’tientallen technici’ te werven voor het Groningse datacenter van het bedrijf. Wat komt daar allemaal precies bij kijken?

Wat als je ineens tientallen technici voor Google in Groningen mag werven?

Go go Google. De naam van de campagne is in elk geval alvast spitsvondig gekozen. Eigenlijk net zo spitsvondig als de opdrachtgever zelf vaak is. En dat mag hier ook wel, want het is niet niets, de uitdaging waarvoor bureau ASBR zich dezer dagen gesteld ziet: tientallen medewerkers werven om straks de servers draaiende te houden in de vele datacenters en server-racks die de Amerikaanse internetgigant momenteel in de Eemshaven, Winschoten en Groningen neerzet. Hoe vind je daar de geschikte operators, onderhoudsmonteurs, beveiligers en facility-medewerkers voor in een arbeidsmarkt die toch al krap is?

‘Velen denken bij Google eerder aan developers in Silicon Valley dan aan technici in Noord-Groningen.’

‘Veel mensen denken bij Google aan developers in Silicon Valley, niet aan technische mensen in Noord-Groningen’, aldus ASBR-managing director Edwin Klomp. ‘We proberen dat beeld actief bij te stellen: je hoeft geen IT’er te zijn om hier te werken.’ Die boodschap komt inmiddels terug in alles wat het bureau doet: de vacatureteksten, de gesprekken met scholen, de samenwerking met het UWV. De nadruk ligt op leerbaarheid, teamwerk en stabiliteit. ‘We willen duidelijk maken dat je niet alles al hoeft te kunnen. Als je technisch inzicht hebt en leergierig bent, dan leiden we je op. Dat haalt bij veel mensen de druk weg.’

Spijtoptanten

‘Google’ is aan de ene kant een grote naam. Aan de andere kant snapt Klomp heel goed dat het merk juist door die grootte soms ook eerder afstand schept dan aantrekt. Hij koos er dan ook bewust voor om de vacatures en alle andere arbeidsmarktcommunicatie aansprekend en laagdrempelig te houden. ‘In deze regio bereik je mensen niet met Engelstalige titels of buzzwords. We schrijven in het Nederlands, zonder jargon. Geen ‘Data Center Technician L3’, maar gewoon: ‘Technicus Datacenter’, met concrete uitleg wat je dan gaat doen.’

‘In deze regio bereik je mensen niet met Engelstalige titels of buzzwords.’

Hij richt zich in de campagne overigens niet alleen op de regio Groningen. ‘We targetten continu verschillende doelgroepen. Ook de zogenoemde spijtoptanten. We benaderen potentieel niet alleen regionaal, maar mikken ook hier op kandidaten die zich (weer) aangetrokken voelen voor de rust, ruimte, innovatiedrang en groeimogelijkheden in provincie Groningen. En die zijn er legio, en dan is het ook aan ons om deze over de bühne te brengen. Dat verhaal over minder files, minder criminaliteit en meer rust en levensgeluk weet iedereen volgens mij inmiddels wel.’

IJzersterk merk

ASBR deed eerder ervaring op met bijvoorbeeld campagnes voor de (inmiddels vertrokken) fabrikant van waterstoftrucks Hyzon in Winschoten en voor Circtec, dat in Delfzijl een fabriek voor bandenrecycling heeft gebouwd. Met Google kwam er een volgende ‘grote vis’ binnen. ‘Dat heeft natuurlijk aantrekkingskracht’, aldus Klomp. ‘Het is een ijzersterk merk. Ze staan onder andere voor duurzaamheid, geavanceerde technieken, regionale betrokkenheid en investeren aanzienlijk in hernieuwbare energiebronnen zoals zon en wind om de impact op het milieu te minimaliseren. Dat helpt ons allemaal in het aantrekkelijk maken van Google.’

Alles wat Google doet is ‘doordacht en tot in de puntjes geregeld’, aldus Klomp. Dat helpt hem naar eigen zeggen ook sterk in deze samenwerking. ‘We hebben natuurlijk zeer frequent contact met het lokale management en de wereldwijde HR-afdeling. We moeten samen doen wat werkt, en campagnes en acties constant afstemmen op de actualiteit en actuele behoefte aan personeel. Dat doen we datagedreven en we laten algoritmen hun werk doen. Da’s nu net zo leuk aan een exclusieve samenwerking en exclusief samen optrekken. Alleen de printmedia laten we achterwege, die zijn in onze visie al ruim 15 jaar écht achterhaald.’

Samen de schouders eronder

Voor ASBR (wat staat voor: Ambition, Skills, Brains en Resources) betekent de samenwerking vooral ook: bereikbaar en beschikbaar zijn voor vragen van potentiële kandidaten, legt Klomp uit. ‘Die we dan naar eer en geweten beantwoorden. De vragen zijn heel divers, maar als je de mogelijkheid biedt en zichtbaar bent, werkt dit drempelverlagend. Wij zijn daarnaast als ASBR natuurlijk meer regionaal bekend, beschikbaar en bereikbaar dan zo’n grote partij als Google, daar maken we samen nu al dankbaar gebruik van.’ Met de nadruk op samen, zegt hij. ‘Want ook dit project is een sprekend voorbeeld van ‘samen de schouders eronder’.’

‘Erg leuk om zo bij te dragen aan een uniek project.’

De komende tijd staan er diverse online campagnes gepland, legt hij uit. ‘Maar ook fysieke banenbeurzen, speeddate-sessies, netwerkactiviteiten en events volgens ons principe van #hetnieuwewerven; laagdrempelig recht doen aan het serieus nemen van de sollicitant.’ Samen met Google is allereerst zorgvuldig stilgestaan bij de benodigde profielen. ‘Google heeft natuurlijk wereldwijd al dusdanig veel datacenters opgeschaald dat ze dat goed snappen. Wij doen dit soort grote projecten ook niet voor het eerst, dus eigenlijk komt alles samen in deze samenwerking ten gunste van Google. Erg leuk om zo bij te dragen aan een uniek project.’

Edwin Klomp (ASBR)

Bewust lokaal

Google is in Groningen bezig met de opschaling van 3 datacenters. ‘Daarvoor hebben we eerst met name technicians nodig in diverse disciplines. Later zal er breder en ook qua management opgeschaald moeten worden’, aldus Klomp. Dat Google kiest voor een regionaal bureau als ASBR heeft een duidelijke reden. ‘Google kiest bewust voor samenwerking met lokale partijen’, vertelt hij. Om die reden steekt het Amerikaanse internetbedrijf bijvoorbeeld ook geld in lokale onderwijsprojecten.

De locatie heeft food & feed-faciliteiten, een eigen gym, music rooms, faciliteiten om elektrische auto’s te laden, 3D printers en – belangrijk: goede koffie.

De zeker ‘tientallen’ technici die bij de laatste locaties aan de slag gaan (Google is niet erg open over hoeveel het er precies zijn), krijgen eerst een opleiding van een half jaar in de vestiging Eemshaven. ‘Daarna roteren ze over de drie vestigingen: Eemshaven, Groningen en Winschoten’, vertelt Klomp, die een exclusieve samenwerking heeft met Google voor de 3 locaties in Groningen voor alle arbeidsmarktcommunicatie, werving, selectie, contacten met kandidaten, voorselectie en testen.

De Google-locatie in de Eemshaven

Wat hem daarbij zeker helpt zijn natuurlijk de arbeidsvoorwaarden die Google biedt. Naast een prima salaris, prestatiebeloningen en bedrijfsaandelen, biedt het bedrijf zijn medewerkers uitgebreide trainingen en mogelijkheden voor doorontwikkeling. ‘Uitmuntend’ noemt Klomp de hele werkomgeving inclusief bedrijfskantines en ontspanningsfaciliteiten zelfs, compleet met food & feed-faciliteiten, een eigen gym, music rooms, faciliteiten om elektrische auto’s te laden, 3D printers en – ook belangrijk: goede koffie. ‘Alles en iedereen is erop gericht om jou elke dag te (laten) leren en te steunen om maximaal te presteren.’

Veel groene energie

Internetgigant Google heeft in Nederland twee ‘moeder’-vestigingen; in de Eemshaven en Middenmeer in Noord-Holland. De in aanbouw zijnde datacenters in Winschoten en Groningen fungeren als satellietlocatie en backup voor de Eemshaven-locatie. Op de servers draaien voorzieningen voor Gmail, GoogleMaps, YouTube en tal van Google-cloudtoepassingen.

De investeringen die Google in Nederland doet zouden inmiddels zijn opgelopen tot 3,8 miljard euro.

De investeringen die het bedrijf doet in Nederland zijn inmiddels opgelopen tot 3,8 miljard euro, claimt Google zelf. De bouw van Google Winschoten kost circa 600 miljoen euro en de investering in Google-Westpoort vergt een vergelijkbaar bedrag. Nederland is voor Google een interessante vestigingsplek vanwege de centrale ligging, de aanlanding van internetkabels vanuit de VS en de ruime beschikbaarheid van (groene) energie.

Lees ook

 

  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners