Campagne van de week: Hoe ASBR 300 mensen zoekt voor de waterstof-revolutie

Eén missie: géén emissie. Met die droom in het achterhoofd is ASBR recent in Groningen een grote wervingscampagne gestart voor 300 (!) mensen voor de waterstof-revolutie. Hoe krijgt dat vorm?

Peter Boerman Op 26 mei 2021
Gem. leestijd 4 min 475x gelezen
Deel dit artikel:
Campagne van de week: Hoe ASBR 300 mensen zoekt voor de waterstof-revolutie

De waterstof-revolutie? Die begint, als het goed is, in Groningen. In Hoogezand en Winschoten zetelen namelijk Holthausen Clean Technology en Hyzon Motors Europe, respectievelijk het Europese innovatiecentrum van alles wat met waterstoftechnologie te maken heeft, en de eerste Europese fabriek van het Amerikaanse Hyzon voor de productie van emissievrije zware trucks.

Eind 2021 moeten in Winschoten al tot 100 medewerkers werken aan deze schone vrachtwagens.

Eind 2021 zullen in Winschoten bijvoorbeeld tussen de 80 en 100 medewerkers moeten werken aan deze schone vrachtwagens. Alleen al voor dit jaar staan er honderden trucks in bestelling die uitgeleverd moeten worden. En eind volgend jaar zijn naar verwachting in totaal 300 medewerkers actief bij beide bedrijven.

Banenexplosie

‘Een heel mooie opdracht en dankbare taak’ om al die vacatures op te mogen vullen, aldus Edwin Klomp van ASBR YouManagement, het HR-adviesbureau dat de opdracht hiertoe heeft gekregen. Een speciale landingspagina moet dit de komende jaren in goede banen leiden. De campagne trok in elk geval dit weekend al de aandacht van het Dagblad van het Noorden, onder de kop: ‘Zoeken naar honderden medewerkers’, en ‘Banenexplosie in het oosten van Groningen’.  

hyzon waterstof revolutie

‘We hebben nogal wat werk te verzetten de komende periode’, aldus Klomp. ‘Maar het project en projectteam geven heel veel energie en we zijn er klaar voor. We hebben de afgelopen jaren deze innovatieve parel al van dichtbij zien groeien. Waterstof heeft natuurlijk de toekomst. Het draagt concreet bij aan een beter milieu en ‘zero emission’, zoals de bevlogen Holthausen- en Hyzon-mannen en vrouwen dat dagelijks noemen.’

Een lastige klus?

Lastig, om in deze markt schaarse technici te vinden? En dan ook nog mensen die in het noorden van Nederland aan de slag willen? ‘We hebben bij ASBR wel voor heter vuren gestaan’, relativeert Klomp. ‘In de regio bijvoorbeeld bij de wederopstanding van DAMCO/Aldel, of denk aan diverse grote traineeprogramma’s met meer dan 600 reacties, of aan groepen high potentials en IT’ers voor de Rijksuniversiteit Groningen en landelijk bij ondertussen tientallen gevangenissen, waarbij de PI in Zwolle bijvoorbeeld bijna 850 respondenten kende. Toch is er gezonde spanning wat we nu samen weer gaan teweegbrengen.’

‘We hebben bij ASBR wel voor heter vuren gestaan’

De eerste vacatures staan inmiddels online. ‘We starten bij Holthausen en Hyzon qua uitvoerend personeel eerst met 6 mechanisch monteurs en 6 monteurs elektro’, vertelt Klomp. ‘Een unieke kans, want wat we in Winschoten maken, lukt namelijk nog niemand in heel Europa. En als die ploegen verder zijn aangevuld, dan gaat de volgende instroom dubbel zo hard: met 12 en 12 dus. Verder zitten bij de eerste vacatures bijvoorbeeld AutoCAD-tekenaars, maar ook marketingassistenten, een Coördinator Sales, Sales Representatives, een jurist, administratieve- en HR-medewerkers en IT-beheerders.’

Alle voorselectie en testen

Klomp en zijn collega’s hebben er de komende jaren een behoorlijk grote klus aan. Holthausen en Hyzon hebben ASBR gevraagd de komende jaren alle arbeidsmarktcommunicatie, contacten met (potentiële) kandidaten, voorselectie en testen te regelen. Hierbij is het streven alle vacatures samen met ASBR zelf in te vullen. Dus zonder tussenkomst van derden, uitzenders of detacheerders. ‘Een heel bewuste keuze om al in de opbouwfase het juiste DNA en de kerncompetenties van mensen te kunnen herkennen’, zegt hij. ‘Zodat alle aandacht en profit kan worden gestoken in waar het dagelijks om gaat; het selecteren van toptalenten.’

Anderhalf jaar geleden heeft ASBR met Holthausen al een flinke eerste groep waterstof-engineers kunnen aanstellen. Dat gebeurde via de principes van wat Klomp #hetnieuwewerven noemt, met bijvoorbeeld een inloopmoment in de fabriek waar ruim 50 belangstellenden konden rondkijken voordat ze überhaupt besloten te solliciteren. Door corona is dat nu moeilijker, ‘maar zodra het mogelijk is, willen we wel weer events gaan doen’, reageert hij.

De belofte is groot

De belofte van wat er hier gebeurt is groot, heel groot. Zo zijn er vanuit Nieuw-Zeeland al 1.500 trucks besteld. ‘En vorige week had Hyzon wéér succes, deze week is er wéér een contract getekend’, vertelt Klomp. ‘De hele fabriek is de komende jaren verzekerd van werk en meer dan voldoende opdrachten, het succes lijkt niet te stoppen.’

‘De hele fabriek is de komende jaren verzekerd van werk.’

Er hangt dus nogal wat af van de campagne. Ook omdat er natuurlijk weinig mensen zijn met ervaring in de waterstof-industrie. Hoe gaan ze dan eigenlijk selecteren? Klomp: ‘Dat gaat dan om wat wij het DNA noemen. Dat draait in de eerste plaats om technische affiniteit, maar daarnaast ook een stukje eagerness, en tegen onzekerheid kunnen. Met name dat laatste is niet alle techneuten gegeven. Maar het zal hier wel moeten. We weten hier niet wat je over 1 jaar doet, laat staan over 5 jaar. Maar als je mee samen op reis wil, samen wil groeien, dan nodig we je graag uit om mee te komen doen.’

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners