Wat gebeurt er als de klant bepaalt wie jij moet aannemen?

Peter Boerman Op 05 oktober 2016 Gem. leestijd 3 min1141x gelezen
Deel dit artikel:
Wat gebeurt er als de klant bepaalt wie jij moet aannemen?

Bij adviesbureau IBC bepaalt de klant wie in het traineeklasje mag komen. Waarom eigenlijk? En wat levert het op?

‘Als mensen bij onze klanten passen, dan zitten we altijd goed’, is de overtuiging van Tineke Eikelenboom, partner en mede-eigenaar bij IBC (foto hieronder).  En dus krijgt sinds 5 jaar de klant van het consultancybedrijf de beslissende stem bij de selectieronde voor Talent for Management, het talentenprogramma voor managementtrainees.

Waarom geven jullie klanten de laatste stem?

‘Hiervoor zijn 2 belangrijke redenen. Allereerst omdat de deelnemers aan ons traineeprogramma in 2 jaar zo’n 3 fulltime opdrachten bij onze klanten uitvoeren. Het is dus niet alleen belangrijk dat de kandidaten bij ons passen, maar ook dat ze bij onze klanten passen.

De andere reden is dat het natuurlijk fantastisch is als de kandidaten aan het einde van het programma ook een aanbod krijgen van één van die klanten. Hoe beter de match tussen trainees en onze klanten, hoe groter de kans dat de trainees hun carrière op een mooie manier bij onze klanten kunnen voortzetten.’tineke eikelenboom ibc klant bepaalt aannemen trainee

Hoe werkt het precies, die assessmentdag?

‘We hebben ongeveer 6 keer per jaar een assessmentdag. Hier komen gemiddeld 5 tot 6 kandidaten. Toevallig is er volgende week, 13 oktober, weer zo’n dag.

De kandidaten die op die dag komen, zijn dan al door een eerste ronde van selectiegesprekken gekomen en hebben al een test afgelegd. Ze zijn op die dag dan ook geen concurrenten van elkaar. We nemen in principe alle kandidaten aan over wie we unaniem eens zijn dat ze goed binnen het programma passen.

De kandidaten zien elkaar bij de introductie, ze zijn daarna ook aanwezig bij de persoonlijke presentaties die ze moeten geven. De rollenspellen daarna zijn individueel. Klanten spelen een belangrijke rol in deze rollenspellen.

‘We betrekken ook wel eens nieuwsgierige HR-managers die helemaal geen klant zijn’

Aan het eind van de dag vragen we alle betrokken klanten wie ze wel of niet zouden aannemen. Klanten lopen hierbij geen enkel risico, want wij nemen de kandidaat vervolgens al dan niet aan.

Klanten hóéven natuurlijk niet bij assessmentdagen aanwezig te zijn. We hebben echter zoveel klanten die dat graag eens in de zoveel tijd eens doen dat we ook niet hoeven te zoeken. Bovendien betrekken we er ook wel eens nieuwsgierige HR-managers bij die nog helemaal geen klant zijn.’trainees klant bepaalt aanname ibc tineke eikelenboom

Waarom alleen bij het traineeprogramma?

‘Het hele proces is natuurlijk best intensief. Ook voor klanten.

We merken dat klanten het heel leuk vinden om bij het selectieproces betrokken te zijn omdat het programma gericht is op het ontwikkelen van jonge talentvolle mensen. Iedereen zou toch willen dat zijn carrière gestart was met 3 uitdagende functies bij 3 totaal verschillende bedrijven? En dan ook nog begeleid worden door ervaren coaches en een intensief ontwikkelprogramma?

‘Er zijn zelfs klanten die onze selectiedag gebruiken als vorm van recruitment’

Veel klanten herkennen dit. Bovendien zien we dat klanten die eenmaal een keer een trainee hebben ingezet, dit veel vaker doen. Een perfecte match tussen kandidaten en talenten is dan heel waardevol. Er zijn zelfs klanten die dit gebruiken als vorm van recruitment en alleen opdrachten bieden aan kandidaten die aan hun laatste opdracht starten. Die kun je immers het makkelijkst na afloop een baan aanbieden. Je weet dan exact wat je in huis haalt.’

Wat als je het niet eens bent met de klant?

‘Er is wel eens verschil van mening. Dan nemen wij de kandidaat niet aan. Ook al willen wij dat wel. Als onze klanten die mening niet delen, dan is het gewoon geen ‘perfect match’.

Het mooiste compliment voor onze aanpak is nog wel dat een tweetal grote internationale bedrijven ons nu heeft gevraagd het selectieproces en de begeleiding van hun eigen trainees te gaan doen. We begeleiden daar nu in-company bijna 200 trainees. Deze klanten spelen dus een rol in ons selectieproces en wij in hun selectieproces.’

Foto boven: een van de traineegroepjes, bezig aan de laatste opdracht.

Deel dit artikel:
Peter Boerman

Peter Boerman

Hoofdredacteur bij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
Adver-Online Group
BRANDMANNEN           Recruitment Marketing
Bullhorn
Compagnon
DPG Recruitment
Floyd & Hamilton
Indeed
Intelligence Group
Mysolution
Otys Recruiting Technology
Pro Contact
Ravecruitment
Recruitment Accelerator
Recruitment Tech
Timetohire
ToTalent.eu
WBNRS