Wat kunnen 'onze' recruitmentsites nog leren van die uit het buitenland?

Hoe doen de Nederlandse recruitmentwebsites het eigenlijk in vergelijking met die uit het buitenland? Wat kunnen we daarvan nog leren? Of wat juist niet? Een kijkje over de grens, ter inspiratie.

Bas van de Haterd Op 07 oktober 2020 Gem. leestijd 3 min230x gelezen
Deel dit artikel:
Wat kunnen 'onze' recruitmentsites nog leren van die uit het buitenland?

De afgelopen maanden heb ik veel over de grens gekeken naar corporate careers-websites, om te kijken hoe ze daar hun wervingssite inrichten. Bovendien heb ik in verschillende internationale groepen gevraagd om mij de absolute top qua recruitmentsites te noemen. Zo bekeek ik Engelse careersites, maar ook Amerikaanse, een Zweedse en zelfs een Zwitserse. En als het klopt dat wat ik bekeken heb de top is, dan kan ik niet anders dan concluderen dat we het als Nederland verdomd goed doen.

Veel buitenlandse recruitmentsites blijven qua proces steken op het Nederlandse niveau van 10 jaar geleden.

Met name in de VS en het VK zijn veel websites wel heel mooi, qua design. Ook hebben ze soms veel – dure – content. Maar kijk je naar de vacatures en het sollicitatieproces, toch twee van de belangrijkste zaken, dan blijven ze vaak een beetje steken op het niveau dat Nederlandse sites ongeveer 10 jaar geleden hadden.

Door de mand vallen

We mogen dus best trots zijn op de standaard die wij in Nederland hebben. Dit is ook de reden dat zoveel internationale partijen met ‘global recruitmentsites’ in Nederland zo door de mand vallen. Dat gezegd hebbende, wil ik ook niet ontkennen dat ik heel mooie dingen ben tegengekomen die we in Nederland niet of nauwelijks zien.

Ook internationaal zijn er veel sites die een prachtig concept niet consequent doorvoeren.

Qua design ben ik bijvoorbeeld onder de indruk van de recruitmentsites van het Zweedse Adway, het Zwitserse VBZ en het Britse sporttelevisienetwerk DAZN en telecomprovider EE. In het algemeen kan ik zeggen dat het qua design belangrijk is dat het bij je merk past en dat je het consistent doorvoert. Ook internationaal kom ik voldoende sites tegen die een prachtig concept niet consequent doorvoeren.

Van Zweden naar Zwitsers

Het Zweedse Adway valt me op dankzij de heel simpele technieken in deze lowbudgetsite die hem toch heel professioneel doen lijken. Low budget, maar niet goedkoop. De Zwitsers bij VBZ doen veel met contentblokken die in en uit vliegen. Daar moet je van houden. Ik ben er zelf doorgaans minder van, maar de manier waarop ze het doen en het de site dynamisch maakt is iets dat ik in Nederland niet vaak tegenkom. Ook zijn de vacatures erg mooi vormgegeven, iets dat je internationaal zelden ziet. Met mooie tekstvlakken, een agenda en een video bij elke vacature.

De site van sportnetwerk DAZN is geheel in sport- en sportmedia-stijl gemaakt. Ook hier is aandacht besteed aan de vacatures. De recruitmentsite van de Britse telecomprovider EE vind ik qua design ook uniek, mooi gemaakt en helemaal in lijn met hun jonge doelgroep. Het is het jongere merk van British Telecom en qua personeel lijken ze zich daar ook 100% op te richten.

Graduate recruitment

Inspiratie op het gebied van graduate recruitment komt voor mij vooral vanuit de VS. Hier zijn het de recruitmentsites van telecomprovider AT&T en financiële dienstverlener Capital One die tot voorbeeld kunnen dienen. De site van de eerste heeft een heel andere aanpak voor studenten dan voor professionals, waarbij ze studenten definiëren als iedereen die een stage of traineeship wil, waarbij je in de VS je ook een summer internship kunt doen. Met heel unieke zoekopdrachten, specifiek gericht op deze doelgroepen die ook niet uitmonden in vacatures, maar in programma’s. De search is hier echt een verademing voor studenten.

recruitmentsites at&t

Capital One heeft zijn recruitmentsite weer heel anders ingericht. Daar zouden ze wat betreft de search nog wel iets van AT&T kunnen leren, maar qua informatievoorziening heb ik nog nooit zoiets moois gezien. Je kunt hier verschillende programma’s vergelijken, zoals je dat bijvoorbeeld op Coolbue kunt doen met wasmachines, op zowel de duur en de locatie(s) van de programma’s, maar ook op de skills gained. Wat ga je tijdens deze stage of dit traineeship leren? In Nederland communiceren we meestal alleen wat je gaat doen, Capital One zegt dat je basisleiderschap leert, of kredietanalyses maken of adviesvaardigheden.

recruitmentsites capital one

Meer weten?

Meer informatie is te horen op het Digitaal-Werven event, dat dit jaar over meerdere dagen wordt verspreid. Vanaf 27 oktober zullen per dag 2 of 3 sessies ’s ochtends online komen. ’s Middags is er een panel annex Q&A sessie met de sprekers. Het digitale event is gratis toegankelijk voor iedereen die zich registreert. Op dit event wordt ook de award voor beste Nederlandse recruitmentsite uitgereikt aan 1 van de 9 genomineerde recruitmentsites (in alfabetische volgorde):

Noot: De NS (werkenbijns) kan geen nominatie krijgen, aangezien zij vorig jaar hebben gewonnen. En de winnaar van het jaar ervoor levert het jaar erop altijd het wisseljurylid.

Lees ook

Deel dit artikel:
Bas van de Haterd

Bas van de Haterd

bij Digitaal-Werven
Bas van de Haterd is onder meer initiatiefnemer van Digitaal-Werven, een jaarlijks onderzoek naar welke organisatie kandidaten de beste sollicitatie-ervaring biedt, en samen met Werf& organisator van TA Live.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
BRANDMANNEN           Recruitment Marketing
Brockmeyer
Bullhorn
Carerix
Compagnon
DPG Recruitment
Indeed
Intelligence Group
Monsterboard
Mysolution
Otys Recruiting Technology
Talmark