Wat recruiters kunnen leren van Criminal Minds

Peter Boerman Op 28 augustus 2015
Gem. leestijd 2 min 1706x gelezen
Deel dit artikel:
Wat recruiters kunnen leren van Criminal Minds

Het vak van profiler en van recruiter ligt vaak niet eens zo ver uit elkaar. Dat is althans de boodschap die valt te halen uit een nieuw ebook van Indeed.

Ken je die scène in Criminal Minds, die elke aflevering terugkomt, waarin het team van profilers ten overstaan van een heel politiekorps haarfijn uitlegt hoe de dader eruitziet? Zo’n akelig accuraat beeld, dat gaandeweg de uitzending ook precies werkelijkheid wordt? Ze weten hoe oud de dader is (de unsub), wat hij of zij voor jeugd heeft gehad, wat zijn of haar hobby’s zijn, en noem allemaal maar op. Het enige is: ze moeten hem of haar alleen nog even vinden.

Candidate persona

Precies zo is het eigenlijk met recruiters, stelt een nieuw ebook van Indeed. Ook recruiters kunnen baat hebben bij het profilen van hun kandidaten, oftewel: het maken van een candidate persona. In de marketing is zo’n benadering al heel gebruikelijk, bijvoorbeeld in de vorm van een buyer persona. En in de tijdschriftenwereld werd jarenlang een ijkpersoon opgesteld, een fictief figuur die je bij het schrijven van verhalen voor ogen moest houden.

Hypothetisch figuur

In de recruitmentwereld is zo’n benadering nog niet zo wijdverbreid, aldus Indeed. Terwijl het wel kan werken: als je precies weet wat voor iemand je zoekt, al is hij of zij hypothetisch, bedenk je ook makkelijker waar hij of zij zich bevindt, en kom je ook makkelijker met elkaar in contact.

Gedegen onderzoek

Maar het is niet zo makkelijk als het misschien lijkt, waarschuwen de auteurs wel. Want een candidate persona opstellen vergt gedegen onderzoek, net als de profilers van Criminal Minds doen. Bijvoorbeeld door te kijken naar wie nu je toppresteerders zijn, en wat zij gemeen hebben in bijvoorbeeld ervaring, achtergrond of woonplaats. Interview hen ook, en probeer te kijken wat hen bindt, wat hen aan jouw organisatie aanspreekt, en waarover ze juist bezorgd zijn.

Doe breed onderzoek

Doe tegelijk breder onderzoek, aldus het ebook: zoek algemene arbeidsmarktdata, vind uit hoe schaars de candidate persona is, en kijk naar: wat doet de concurrentie? Hoe vaak wisselt mijn ideale kandidaat van baan? En wat voor baan zoekt hij of zij eigenlijk?

Het helpt wel

Veel werk dit allemaal? Valt wel mee, stelt Indeed, want het is het waard: een candidate persona helpt wel degelijk. Bijvoorbeeld bij het schrijven van een goede vacaturetekst, zoals onder meer Spotify schijnt te doen. Met een duidelijk candidate persona kies je de juiste mediamix, kun je goede teksten maken, en een passende kandidaatervaring opstellen, aldus het ebook. Je krijgt er bovendien makkelijker iedereen die met de werving te maken heeft mee op één lijn, en het helpt enorm bij het vinden van een cultural fit. Daarnaast kun je er je media mee evalueren, nieuwe bronnen vinden en je employer branding helemaal op je doelgroep mee afstemmen.

Succesratio

De profilers van Criminal Minds slagen elke uitzending wonderwel in hun opzet. Nog geen kwartier nadat ze het politiekorps hebben verteld hoe de unsub eruitziet, hebben ze hem al in de kraag gevat. Zou die succesratio ook gelden bij recruiters die gaan profilen?

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners