Wat we leerden op SOSU Europe 2018: sourcen is meer dan kandidaten vinden

Werf& gastredacteur Op 12 oktober 2018
Gem. leestijd 5 min 619x gelezen
Deel dit artikel:
Wat we leerden op SOSU Europe 2018: sourcen is meer dan kandidaten vinden

Sourcen? Dat ging vroeger vooral om: kandidaten vinden. Maar vandaag de dag gaat het ook om: weten wat kandidaten willen, wat ze kunnen, en waar ze zich begeven, leerde Jos Roest deze week op SOSU Europe.

Met tal van experts op het gebied van sourcing, maar ook op het vlak van recruitment, marketing en arbeidsmarktcommunicatie bewees SOSU Europe de afgelopen dagen in Amsterdam niet alleen het grootste sourcing-event van Europa te zijn, maar ook zeker een meerwaarde te bieden voor andere gebieden binnen recruitment.

‘dat de scheidslijn tussen sourcing en recruitment dun is, blijkt ook op SOSU europe’

Want dat de scheidslijn tussen sourcing en recruitment dun is, blijkt ook op SOSU. Dit event bezoek je niet alleen voor tips op het gebied van sourcing, maar zeker ook op het gebied van recruitment en arbeidsmarktcommunicatie. De boodschap die voornamelijk blijft hangen na het bezoek aan verschillende sessies is dat sourcing niet op zichzelf staat. Vandaag de dag draait sourcing niet om het aanleveren van een lijst met mogelijke kandidaten en hun telefoonnummers, maar om gezamenlijk succes bij het invullen van een vacature. Een drietal tips uit verschillende SOSU-sessies.

#1. Zie het contact met de kandidaat als een pitch

In een wereld met een constante stroom aan informatie en boodschappen is het belangrijk om het contact met een kandidaat als een pitch te zien, zo vertelt David Beckett (Pitch Coach, Best3minutes.com) tijdens zijn presentatie. Zijn praktische tips voor een pitch per mail, telefoon of een LinkedIn verzoek:

  1. de lezer/ ontvanger moet het idee hebben dat hij met een professional van doen heeft
  2. de ontvanger moet zich gaan afvragen: wil ik meer informatie, of: heb ik meer informatie nodig?
  3. de ontvanger moet het gevoel krijgen dat jij weet wie hij of zij is

Je verhaal moet enthousiast zijn en de eerste woorden moeten pakkend zijn. Kom daar later op terug. Vertel in je verhaal wat je kan, wie je bent en wat je voor die persoon kunt leveren.

#2. Zorg voor een goede eerste indruk met liefde

Met een rood hart om het hoofd staat Gerard Compte (FINDTHATLEAD) op woensdag op het podium. Als Italiaan heeft hij geen enkele moeite om liefde aan zijn zoektocht naar de juiste leads toe te voegen. Zijn boodschap? Bereik het hart van de kandidaat met liefde, emotie en een persoonlijke boodschap. Zijn beste tips op een rijtje:

  • Voeg liefde toe aan je (In)mail (Gerard gaat zelfs zover dat hij ‘love you’ in zijn berichten gebruikt)
  • Denk na over wat je zelf graag zou willen lezen in een bericht
  • Wees secuur en maak geen fouten. Een eerste indruk wis je nooit meer uit. Besteed tijd aan je berichten
  • Schrijf je berichten oprecht, direct en voeg emotie toe
  • Maak een connectie met je kandidaat. Je bericht moet persoonlijk zijn, je staat niet in een zaal vol werkzoekenden.
  • Gebruik de naam van de persoon in de titel: ‘Jos, mag ik je wat vragen, wil je me helpen, koffie?’

#3. Bouw een band op met (mogelijke) kandidaten

Wat kunnen sourcers leren van marketeers? Dustin Robinson (Booking.com) vertelt in zijn presentatie hoe je met heldere en eerlijke boodschappen de kandidaat kunt bereiken. Hij noemt in zijn presentatie het voorbeeld van Kellogg’s, het merk dat elke Amerikaanse moeder voor haar kinderen koopt, omdat de doos het aantal gezonde vezels vermeldt, wat afleidt van het aantal suikers. Recruiters moeten eerlijke informatie uitdragen naar de kandidaat, zegt Robinson. Dat mag met een grap, maar ga een vacature niet verkopen met ‘valse marketing’. Zijn beste tips:

  • Als je steeds persoonlijk contact legt, professioneel bent en aandacht geeft aan mogelijke kandidaten kun je waardevolle contacten opbouwen voor de toekomst. Besteed tijd aan de kandidaten. Dat levert je waarde op voor de korte en lange termijn.
  • Zoek het liefst contact met kandidaten met een verhaal. Vertel over jezelf, je bedrijf en wat er interessant is aan elkaar en voor elkaar.
  • Als er een lichte interesse is vanuit de kandidaat is het belangrijk om niet direct een vacature door te sturen. Bouw een band op. Als je een zaadje plant heeft het water, zon en tijd nodig voordat het gaat bloeien.
  • Zie kandidaten als funnel voor nu en later. Denk niet alleen aan een plaatsing voor nu, maar zorg voor een langeretermijnvisie. Dat levert uiteindelijk veel meer plaatsingen op.
  • Ook als iemand nee zegt kun je een gesprek aangaan. Niet om een vacature alsnog voor te leggen, maar om een band met kandidaten op te bouwen voor de toekomst. Stuur bijvoorbeeld een relevante blog door: “Misschien vind je dit interessant”.
  • Zorg dat je berichten persoonlijk zijn. Weten hoe het niet moet? Zoek eens naar #fightspam.
  • Als je post op websites of op LinkedIn, zorg er dan voor dat het leuk, interessant, grappig en vernieuwend is. Hoe mooi is het als ook mensen buiten jouw doelgroep je gaan volgen, liken en je berichten delen? Zo krijg je een heel groot publiek.

#4. Ken je kandidaten en verzamel data

Shally Steckerl (Sourcing Institute) is een expert in het verzamelen van gegevens en het koppelen daarvan. Zo wist hij kandidaten van concurrenten in kaart te brengen op het gebied van interesses, carrièrewensen en konden zij verleid worden om over te stappen. Zijn boodschap? Als sourcer is het belangrijk dat je de kandidaten kent. Waar werken ze? Bij welke werkgever zijn ze nu te vinden? Wanneer maken ze een overstap? En waarom maken ze die keuze? Maar ook: welke social media gebruiken ze? Welke websites bezoeken ze? Doe daar als sourcer onderzoek naar.

‘De sourcer is voor Facebook een grote bron van data, ook voor arbeidsmarktcommunicatie’

Eenzelfde boodschap vanuit Facebook. Ondrej Prochazka (Technical Sourcer, Facebook) vertelde tijdens zijn sessie over het belang van onderzoek voor een sourcer. Waar komen vorige successen vandaan? En waarom waren bepaalde acties succesvol? Data zijn onmisbaar, zodat je de kandidaat gaat begrijpen. En misschien nog wel belangrijker: het zorgt ervoor dat je minder volume nodig hebt. Interessant ook dat binnen Facebook de sourcer vandaag de dag planner én adviseur is, aan wie gevraagd wordt in welke richting het bedrijf moet denken op recruitmentgebied. De sourcer is voor Facebook een grote bron van data. Ook belangrijk voor de employer branding, waarmee sourcing ook het arbeidsmarktcommunicatieteam van interessante informatie kan voorzien.

Strategische rol in het verschiet

Mijn belangrijkste conclusie uit SOSU Europe 2018? De sourcer van de toekomst stopt niet meer bij het vinden van kandidaten, maar hij of zij weet wat kandidaten willen, wat ze kunnen, en waar ze zich begeven en verzamelt data om een strategie te kunnen ontwikkelen. Zo kun je als sourcer uiteindelijk een strategische en adviserende rol spelen binnen een bedrijf dat klaar is voor de toekomst.

Over de auteur

Jos Roest is sourcer bij Strictly People en nam namens Werf& deel aan verschillende sessies.

Lees ook:

Foto boven

Tags:
sosu,
Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners