Werk.ah.nl, recruitmentwebsite geredeneerd vanuit wensen van doelgroep (Albert Heijn / Endouble)

Peter Boerman Op 29 april 2016
Gem. leestijd 3 min 2080x gelezen
Deel dit artikel:
Werk.ah.nl, recruitmentwebsite geredeneerd vanuit wensen van doelgroep (Albert Heijn / Endouble)

De nieuwe recruitmentwebsite van Albert Heijn levert een positieve bijdrage aan het werkgeversmerk, bezoekersaantallen en (de kwaliteit van) sollicitaties. Lees de hele case van Albert Heijn / Endouble die is ingezonden in de categorie Recruitment voor de Werf& Awards.

Case Albert Heijn / Endouble

Omschrijving van de case

Doelstelling:
We wilden een nieuwe recruitmentwebsite ontwikkelen die een positieve impact heeft op de toestroom van (wervings)kandidaten naar Albert Heijn. De context is gericht op het aanbieden van relevante content voor onze kerndoelgroepen:
– scholieren;
– studenten;
– en (young) professionals.

Het design is continue vanuit de doelgroep behoeften geredeneerd. Met als doel dat de kwaliteit van sollicitaties toeneemt.

Om een voorbeeld te geven willen scholieren en studenten die op zoek zijn naar een bijbaan graag transparantie: bij welke AH in de buurt kan ik werken, wanneer kan ik werken, hoe oud moet ik zijn en wat ga ik verdienen?

Daarom bieden de specifieke vacature-templates voor scholieren en studenten informatie over de bijbaan, de vereisten en de verdiensten. Deze relevante gegevens voor de doelgroep zijn afgestemd op (geo)locatie en interesses van de jongeren. Deze informatie moet voorkomen dat jongeren ongemotiveerd solliciteren en vroeg in het proces afvallen of afhaken.

De website is opgeleverd als MVP, maar vanaf de livegang zijn er continue analyse features toegevoegd, aangepast en weggehaald om de usability te optimaliseren.

De website wordt dusdanig opgesteld dat het gedrag van de bezoeker optimaal kan worden gemeten. Continue data-analyse leidt tot kleine, voortdurende aanpassingen van de website. Voorbeelden van onderdelen die na de oplevering van de livegang van de MVP zijn ontwikkeld:
– Salariscalculator
– Reistijdcalculator
– Lokale winkelpagina’s inclusief filmpjes en uitgebreide achtergrondinformatie
– Aparte (vacature)pagina’s per kerndoelgroep
– Aparte pagina’s voor bedrijfsonderdelen
– Makkelijk mobiel solliciteren
– Social share opties voor alle pagina’s (via social media, mail en WhatsApp)
– Elastic search
– Jobalert

Al deze features zorgen voor toestroom van (wervings)kandidaten naar Albert Heijn voor de verschillende kerndoelgroepen.

AH-case-Salariscalculator

Wat was de impact van de case?

– 1,8 miljoen bezoekers per jaar op de website (een stijging van ruim 55% t.o.v de oude website in 2014) doordat de website via SEO beter vindbaar is.
– De sterk verbeterde user experience levert ruim 325.000 sollicitaties per jaar op (een toename van 102%, gedreven door meer bezoek en hogere conversie ratio van dat bezoek).
– De conversie van gebruikers van de salariscalculator is 38% (waar het site gemiddelde 19% is). Afgezet tegen een gemiddelde conversie van 9% voor vergelijkbare sites is dit een schot in de roos.
– Een groeiend aantal mobiele bezoekers (in aantal én in conversie, mobiele bezoekers worden steeds meer vacature- / sollicitatie-gericht). Desktop in absolute aantallen nog het grootste (52%).
– 99% van het verkeer van de nieuwe site komt binnen via gratis kanalen, waarvan 44% via Google organic search.
– 66% van de gebruikers die zich inschrijven voor een jobalert vervolgen hun reis op mobile en converteren (solliciteren) binnen een week.
– Steeds meer jongeren willen werken bij Albert Heijn.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Door het doorontwikkelen van de website, geredeneerd vanuit de doelgroep hebben we ervoor gezorgd dat de toestroom van (wervings)kandidaten een enorme groei heeft doorgemaakt. Met gemiddeld 1.000 sollicitaties per dag via onze nieuwe recruitmentwebsite is dit een zeer belangrijk kanaal geworden om te laten zien wie Albert Heijn als werkgever is en wat wij potentiële medewerkers te bieden hebben.

Nog belangrijker is dat de kwaliteit van sollicitaties spectaculair is toegenomen door transparant te zijn over verwachtingen en verdiensten.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Albert Heijn:
Rene Herremans, Sr Manager Employer Branding & Employee Engagement
Thomas Elias, Marketing Manager Omni Channel
Laura van der Zee, Consultant Arbeidsmarktcommunicatie HR Services

Endouble:
Thomas Morel, Projectmanager
Manthos Petropoulos, UX Visual designer
Laura Wijdeveld, Designer
Richard Jonkhof, Analytics specialist
Stanislav Zahharov, Teamlead development
Tycho van Berge Henegouwen, Backend developer
Koen Knol, Frontend developer

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners