Werk samen aan Employee Value Proposition

Werf& gastredacteur Op 01 december 2011
Gem. leestijd 2 min 4484x gelezen
Deel dit artikel:

In slechte tijden is het belangrijk om goede werknemers aan te trekken en vast te houden. Extra werk aan de winkel dus voor HR- en recruitment specialisten. Maar hoe pak je dat aan? Hoe zorg je ervoor dat jouw organisatie bij de doelgroep bovenaan het lijstje van favoriete werkgevers komt? Hier komt het EVP om de hoek kijken.

Sterke Employee Value Proposition: samenspel HR en communicatie vereist

Bezuinigingen, economische crisis, ontslagen bij bedrijven en overheid. Je zou er bijna moedeloos van worden. Bijna, want juist in deze tijden wordt het voor HRM- en communicatieprofessionals extra interessant en uitdagend. Het is in economisch zwaar weer voor werkgevers des te belangrijker om de juiste medewerkers te vinden en binden. Dat Employer Branding en aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden daarbij een cruciale rol spelen, spreekt voor zich. In de Employee Value Proposition (EVP) komen deze twee elementen samen.

De beleving van  (potentiële) werknemers

Organisaties kunnen van alles willen uitstralen. Dan ´vullen´ ze de Employer Brand met waarden waarvan men denkt dat die de aandacht trekken en succesvol zijn. Maar Employer Branding werkt niet als er niet van de daadwerkelijke organisatiewaarden wordt uitgegaan. Het gaat niet om wat je wilt zijn, het gaat om wat het publiek vindt dat je bent. Dat is ook de basisgedachte achter de Employee Value Proposition (EVP). Het gaat namelijk niet om de arbeidsvoorwaarden die een organisatie biedt, maar om de beleving en interpretatie daarvan door het publiek (de werknemer of potentiële werknemer). Het zorgvuldig afstemmen van de arbeidsvoorwaarden (HRM) met de Employer Branding (Communicatie) is daarvoor cruciaal. De EVP is dus (ook) gebaat bij een nauwe samenwerking tussen de HR- en de Communicatieprofessionals in organisaties.

Als basis voor die samenwerking dienen onderstaande kenmerken van een sterke EVP:

  • Strategie: de EVP is gebaseerd op een grondige analyse van de strategie van de organisatie
  • Optelsom: de EVP is een optelsom van strategie, cultuur, waarden, ontwikkelingsmogelijkheden en beloning in de organisatie.
  • Merkbeleving: de EVP is gebaseerd op de merkbeleving van het Employer Brand van de organisatie door medewerkers en klanten.
  • Meetbaar: de EVP draagt bij aan doelstellingen die voor de organisatie ‘tastbaar’ en meetbaar zijn.
  • Intern en Extern: de EVP komt terecht in een communicatieconcept waarin ruimte is voor uniformiteit van de interne en externe communicatie van de organisatie.
  • Talent: de EVP kent een duidelijke richting in het opleidings- en talentmanagement van de organisatie.

Deze bijdrage is gebaseerd op de workshop Heroriëntatie op de Employee Value Proposition die Andre van Hooren (Directeur TowersWatson) gaf namens het HR-Communicatie Netwerk op Performa 2011.

Tags:
Deel dit artikel:

Onze partners Bekijk alle partners