Werken bij een überhippe start-up? ‘Liever niet’, zeggen 2 op de 3 Nederlanders

Peter Boerman Op 11 april 2017
Gem. leestijd 2 min 760x gelezen
Deel dit artikel:
Werken bij een überhippe start-up? ‘Liever niet’, zeggen 2 op de 3 Nederlanders

Leuk hoor, al die überhippe digitale start-ups. Ruim 2 op de 3 Nederlanders ziet zichzelf er echter liever niet werken. Te hoge werkdruk, en te weinig zekerheid, zeggen velen.

Van de werkenden in Nederland verwacht 83% dat werken in een digitale innovatieve start-up-omgeving niet bij hem of haar past. Veel werkenden denken dat hun vaardigheden niet aansluiten (68%) en volgens 67% zou er in zulke bedrijven een harde bedrijfscultuur bestaan, blijkt uit het Randstad Employer Brand Research naar de aantrekkelijkheid van bedrijven, gehouden onder 160.000 respondenten in 26 landen (onder wie ruim 13.000 in Nederland).

Employer branding en innovatie

Het onderzoek richt zich voor een deel op het thema ‘technologische innovatie’ als factor in employer branding. Slechts weinig werkenden geloven dat robotisering, artificial intelligence en machine learning ten koste gaan van de werkgelegenheid. Slechts 9 procent maakt zich zorgen over het verlies van zijn eigen baan door automatisering. Zo’n 38 procent denkt dat automatisering het werk juist beter en interessanter maakt. Opvallend: volgens werkend Nederland hebben niet de start-ups, maar de grote corporates de beste kansen om de digitale omslag te maken.

Volgens werkend Nederland hebben niet de start-ups, maar grote corporates de beste kans de digitale omslag te maken

Werkgevers schieten tekort: drie ‘gaps’

In het onderzoek is aan werknemers gevraagd 453 bekende en minder bekende werkgevers in Nederland te scoren op een aantal aspecten. Hieruit komen drie opvallende punten naar voren waarop veel werkgevers te kort lijken te schieten.

Gap #1: Een plezierige werksfeer, graag

Werknemers geven aan dat ze een plezierige werksfeer heel belangrijk vinden, maar organisatie blijken hierin dikwijls tekort te schieten

Gap # 2: Interessant en stimulerend werk, graag

Het werk moet interessant en stimulerend zijn. Werknemers hechten veel waarde aan dit aspect van een goede werkgever. De perceptie van de invulling van dit aspect bij werkgevers matcht niet met de wens van de deelnemers

Gap #3: Een goede werk/privébalans, graag

Werkenden willen graag werken bij organisaties die actief bezig zijn met een goede werk/privé balans. Veel organisaties voldoen hier in de ogen van werknemers niet aan.

Uiteindelijk zijn het vrij traditionele waarden die voor veel werkenden de doorslag geven om een organisatie aantrekkelijk te vinden, stelt het onderzoek: een fijne organisatiecultuur en een prettige sfeer zijn doorslaggevend. Slechts 14 procent van de ondervraagden vindt vooroplopen in technologie belangrijker dan een warme en menselijke cultuur binnen een bedrijf.

Werk maken van employer branding

Marjolein ten Hoonte (directeur Arbeidsmarkt en MVO Randstad Groep Nederland), concludeert uit het onderzoek dat bedrijven meer werk moeten maken van employer branding. ‘Daar zijn tal van goede redenen voor. Onderzoek toont aan dat bedrijven beter presteren als ze in staat zijn talent aan te trekken én te behouden. En klanten zijn er vervolgens blij mee: talent dat kwaliteit levert, betrokken en gemotiveerd is, zorgt voor een hoge klanttevredenheid. Het levert dus uiteindelijk ook concurrentievoordeel op.’

Meer van zulke verhalen?

Lees elke week de Nieuwsbrief van Werf& en blijf op de hoogte van alles wat er gebeurt op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment! Doe het nu, het is gratis en je mist nooit meer iets!

Tags:
Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners