Werkgever heeft geen strategie voor war for talent

Redactie Op 30 juni 2011
Gem. leestijd 2 min 2448x gelezen
Deel dit artikel:

Werkgever heeft geen strategie voor 'war for talent'Tweederde van de werkgevers, die het belang van employer branding onderkent, heeft geen strategie om de ‘war for talent’ aan te gaan. Dit blijkt uit een tussentijdse analyse van het nog lopende onderzoek naar Het Nieuwe Employer Brand. Tot en met 9 juli a.s. kunnen werkgevers nog meedoen aan dit onderzoek.

Onvoldoende voorbereid op krapte

Van de organisaties die bezig zijn met employer branding of daar binnenkort weer werk van gaan maken, geeft slechts 34 procent aan op de stelling “mijn organisatie heeft een strategie ontwikkeld om de ‘war for talent’ aan te gaan” daar (zeer) mee eens te zijn. Bovendien geeft een kwart aan het niet (zeker) te weten of zijn/haar organisatie een dergelijke strategie geformuleerd heeft. Organisaties lijken onvoldoende voorbereid te zijn op de (naderende) krapte van de arbeidsmarkt.

Ondanks topprioriteit geen plannen

Uit meerdere onderzoeken blijkt dat CEO’s, directies en HRM de schaarste aan talent zien als topprioriteit. Deze tussentijdse resultaten laten zien dat werkgevers nog vaak ad-hoc te werk gaan, ondanks dat ze het belang van employer branding wel inzien, aldus de onderzoekers. Employer branding is een strategische activiteit die werkgevers van binnenuit moeten bewerkstelligen. Dat doe je als werkgever niet op een achternamiddag, maar betekent een investering van jaren. Zonder een planmatige aanpak is het onmogelijk om met employer branding succesvol te zijn.

Laatste mogelijkheid om deel te nemen aan het onderzoek

De uitkomsten van het onderzoek moeten werkgevers cijfers en handvatten bieden om planmatig met employer branding aan de slag te gaan. Tot en met 9 juli a.s. kunnen zowel professionals als directieleden nog deelnemen aan het onderzoek naar Het Nieuwe Employer Brand. Het invullen van het onderzoek is al een interessante checklist op zich. Daarnaast wordt deelname beloond met het boek over Het Nieuwe Employer Brand én een cadeau naar keuze (een gratis (digitaal) proefabonnement op de Volkskrant, Trouw, NRC Handelsblad, nrc.next of vakblad Werf&).

Ga naar de vragenlijst van Het Nieuwe Employer Brand of kijk voor meer informatie op www.employer-branding.nl.

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners