Werkgevers en werknemers lopen elkaar online mis

Peter Boerman Op 07 februari 2012
Gem. leestijd 3 min 4581x gelezen
Deel dit artikel:

Werkgevers en werknemers hebben moeite elkaar online te vinden op de arbeidsmarkt. Dat blijkt uit onderzoek dat is uitgevoerd in opdracht van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie. Oorzaak van deze mismatch is onder andere een te afwachtende houding van zowel werkgevers als werknemers.

Afwachtende houding

Uit het onderzoek blijkt dat zowel werkgevers als werknemers een afwachtende houding hebben als het gaat om het online zoekgedrag. Beide geven er de voorkeur aan gevonden te worden in plaats van actief op zoek te gaan naar de perfecte kandidaat of de perfecte baan. “Een beetje als schieten met een kanon op een mug”, aldus Manola van Diest van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie. “In de zoektocht naar talent kan de werkgever die weet hoe hij die ene perfecte kandidaat kan bereiken, echt het verschil maken”.

Werkloosheid en toch tekort aan personeel

Ondanks de huidige werkloosheid is er tegelijkertijd sprake van schaarste aan ‘the right man for the job’. Er zijn nog steeds specifieke sectoren met een groot aantal moeilijk vervulbare vacatures. Te denken valt hierbij aan de ICT-, zorg- en technieksector. Het gaat niet alleen om kwantitatieve mismatches, ook kwalitatief sluiten vraag en aanbod op de arbeidsmarkt niet altijd naadloos aan.

Eenzijdig zoekgedrag

Werknemers  maken bij het online zoeken naar een baan voornamelijk gebruik van maar één oriëntatiebron of internetsite. Vaak kiezen ze uitsluitend voor een zoekmachine, zoals Google.nl of een jobagent. Deze maken zij aan bij werkgevers- en vacaturesites evenals jobaggregators, waardoor periodiek de nieuwste vacatures in hun mailbox binnenlopen. De werkzoekende wordt pas actief als er een interessante vacature binnenkomt. Deze afwachtende manier van zoeken leidt ertoe dat lang niet altijd de perfecte vacature wordt gevonden. Uit het onderzoek blijkt dat werkzoekenden vaak over onvoldoende vaardigheden beschikken in het kiezen van de juiste zoektermen. Zij blijven vaak hangen in een algemene website en een vaste zoekterm, terwijl het verstandig zou zijn ook nichesites in te zetten en met synoniemen en andere trefwoorden te zoeken. Sommigen zorgen daarnaast voor het uploaden van hun CV bij vacaturebanken en het bijwerken van hun LinkedIn- en Facebookpagina. Maar daar blijft het veelal bij.

Post & Pray

Werkgevers vertonen vergelijkbaar afwachtend gedrag. Zij plaatsen hun vacatures op de eigen site of de recruitmentsite en wachten vervolgens af wie er zal reageren. In vaktermen wordt dit ook wel het ‘Post & Pray’ principe genoemd. Het ontbreekt werkgevers vaak aan tijd en expertise om het zoeken naar kandidaten effectief aan te pakken.

Inzicht in zoekgedrag belangrijk

Manola van Diest: “Belangrijk bij alle arbeidsmarktcommunicatie is dat de werkgever een goed inzicht heeft in hoe de andere partij zich oriënteert op de arbeidsmarkt. Inzicht in het zoekgedrag van de kandidaat en de beschikbaarheid van middelen en media om hem te bereiken zijn van doorslaggevende waarde in de zoektocht naar de juiste kandidaat. Hierbij geldt het credo: je moet elkaar kennen om elkaar te kunnen vinden.

Over de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie

De Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie verzorgt een breed scala aan praktische en inspirerende opleidingen en trainingen voor werkgevers, recruiters en HR-professionals op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie, werving en e-recruitment. Binnenkort start een Leergang Arbeidsmarktcommunicatie, waarin uitgebreid wordt stilgestaan bij o.a. personeelswerving, online recruitment, employer branding en strategie. Meer informatie vindt u op de website van de Academie.

Onderzoeksverantwoording

Het onderzoek is in opdracht van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie uitgevoerd door Intelligence Group. Hiertoe is gebruik gemaakt van de onderzoekstool Trailspot. Dit is een tool aan de hand waarvan het online zoekgedrag is gevolgd van 60  respondenten van het panelbureau PanelClix. Het selectiecriterium is geweest dat respondenten in een periode van twee weken ten minste één keer een top  10 vacaturesite van Nederland hebben bezocht.  Gekeken is verder welk type internetsite is bezocht en de manier waarop naar vacatures en aanvullende informatie is gezocht.

 

 

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners