Werkgevers kijken mee op internet

Redactie Op 21 november 2012
Gem. leestijd 2 min 1449x gelezen
Deel dit artikel:
Werkgevers kijken mee op internet

Werkgevers kijken mee op internetWerkgevers monitoren het internetgebruik van hun medewerkers actief. Vooral in het bankwezen en bij de centrale overheid blijkt uit onderzoek van IT-bedrijf Fujitsu en Citrix uitgevoerd in de Benelux. De meeste werknemers begrijpen dat hun werkgever dit doet, bijna de helft zegt dit zelfs noodzakelijk te vinden.

43 procent wordt gemonitord

Van alle respondenten geeft 43 procent aan dat internet actief wordt gemonitord in hun organisatie. Tegelijkertijd vindt 40 procent dit noodzakelijk; slechts 8 procent vindt het vervelend dat dit gebeurt.

Beperkingen

Veel bedrijven in Nederland leggen medewerkers beperkingen op aan ten aanzien van de sites die zij mogen bezoeken op het werk. Het gaat dan met name om social media websites. Het zakelijk belang van LinkedIn wordt het meest onderkend door werkgevers. Bijna 90 procent van de respondenten geeft aan dat het deze site mag bezoeken tijdens werktijd. Voor Facebook is dit 71 procent, ongeveer evenveel van de respondenten mag op Twitter en driekwart kan Youtube bezoeken. Opvallend is dat Nederland hierin fors voorop loopt op België, waar werknemers in veel minder gevallen social media mogen gebruiken.

Privémateriaal downloaden

Ondanks de strenge monitoring is het voor de meerderheid van de respondenten (66%) eenvoudig om software van internet te downloaden op hun bedrijfslaptop of -desktop. Slechts voor 17 procent is dit onmogelijk, 15 procent zegt dat het wel kan, maar met moeite. Dit heeft tot gevolg dat meer dan de helft (55 procent) wel eens privé-materiaal download op zijn zakelijke device, via het bedrijfsnetwerk.

Bron: Fujitsu/Cisco

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners