Werkzoekenden gebruiken minder orientatiebronnen

Redactie Op 20 april 2011 Gem. leestijd 2 min2280x gelezen
Deel dit artikel:

Nederlandse Beroepsbevolking gebruikt steeds minder bronnen bij oriëntatie op baanHet aantal oriëntatiebronnen dat de (potentiële) beroepsbevolking gebruikt in de zoektocht naar een baan blijft dalen. In 2010 werden gemiddeld 3,7 oriëntatiebronnen geraadpleegd ter oriëntatie op werk, terwijl in 2007 nog 5,4 bronnen werden gebruikt blijkt uit analyses van Intelligence Group.

Daling aantal oriëntatiebronnen

In de afgelopen vier jaar is het aantal oriëntatiebronnen met 31 procent gedaald blijkt uit analyse van het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO), waarin in 2010 15.158 personen zijn ondervraagd. In 2010 gebruikte de gemiddelde Nederlandse werknemer wederom minder verschillende bronnen in haar oriëntatie op een nieuwe baan. De daling van het gebruik van oriëntatiekanalen was in 2010 sterker dan voorheen. Van de 22 oriëntatiebronnen die men mogelijk kan gebruiken in de arbeidsoriëntatie, gaf de Nederlandse werknemer in 2010 aan er gemiddeld 3,7 te gebruiken. In 2009 lag dit op gemiddeld 4,4, wat een daling van 16 procent ten opzichte van 2009 betekent.

Nederlandse Beroepsbevolking gebruikt steeds minder bronnen bij oriëntatie op baan

Vertrouwen in minder bronnen

De veranderingen zijn tweeledig. Nieuwe kanalen vervangen de traditionelere kanalen, maar desondanks daalt het totale aantal gebruikte bronnen. Ook de moderne kanalen, zoals vacaturesites, en de generieke bronnen, zoals bekenden/netwerk en open sollicitaties, worden gemiddeld genomen minder gebruikt. De (potentiële) Nederlandse Beroepsbevolking vertrouwd op minder bronnen en neemt gemiddeld genomen ook een meer afwachtende houding aan.

Traditionele kanalen verliezen het van online

Werknemers gebruiken tijdens hun oriëntatie op een nieuwe baan of werkgever steeds minder kanalen, terwijl het scala aan kanalen zich de laatste jaren alleen maar heeft uitgebreid. Nieuwe kanalen zoals social media en search engines hebben (sterk) aan belang gewonnen. Traditionelere kanalen verliezen hun rol als oriëntatiekanaal. De Gouden Gids, teletekst maar ook bedrijfspresentaties en open dagen verliezen aan belang, evenals bekenden/netwerk.

Door bomen het bos niet meer zien

De trend is dat nagenoeg alle oriëntatiebronnen, ook de nieuwere en moderne bronnen, minder gebruikt worden. Deze algemene daling heeft tot gevolg dat werkgevers enerzijds nog doelgroep gerichter kanalen moeten inzetten en bovendien meerdere bronnen moeten gebruiken om dezelfde hoeveelheid baanzoekers te bereiken.

Succesvol werven

Tijdens het event Succesvol Werven op donderdag 19 mei krijgt u meer insights te zien op het gebied van online werving en arbeidsmarktcommunicatie.

Bron: Intelligence Group

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
Adver-Online Group
BRANDMANNEN
Bullhorn
Compagnon
DPG Recruitment
Floyd & Hamilton
Indeed
Intelligence Group
Mysolution
OTYS
Pro Contact
Ravecruitment
Recruitment Accelerator
Recruitment Tech
RecruitNow
Timetohire
ToTalent.eu
WBNRS